Hej forum,
Behöver hjälp med tolkning av nedan.
6.6 Tävlingsvikt
Barlastning är tillåten med max 50 kg. Vikter får vara max 25 kg/enhet och ska vara väl fastsatt i chassit med skruv eller svetsförband. Vikterna ska vara fastsatta vid platsen för passagerarsätet. Plomberingsmöjlighet ska finnas. I övrigt enligt Gemensamt för samtliga tävlingsformer. Bilarna ska ha en tävlingsvikt av minst 550 kg och max 1700 kg.
25 kg/enhet - Vad är en "enhet"?
Är det varje fysiskt objekt eller är det den/de vikter som sitter bultade tillsammans?
Jag tex har ett system med viktskivor i passagerarbrunnen, de sitter bultade tillsammans 7 stycken och väger ca 3 kg styck.
-> Är en enhet för mig mitt 21-kg's paket eller är det varje skiva?
Vikterna ska vara fastsatta vid platsen för passagerarsätet
Innebär detta att man inte får barlasta på andra platser än just på platsen för passagerarsätet?
Hils TT
Angående reglement om vikt / barlastning
-
- Posts: 328
- Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
- Location: Göteborg
Angående reglement om vikt / barlastning
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Angående reglement om vikt / barlastning
Nu är det tekniker med ansvar som ska stå för tolkning...
Men det har inte hindrat mig från att svamla förr
Barlast är vikter man plockar i/ur alltefter behov, mindre lätta konstruktionselement (som 25kg batterilåda, bogserögla, burfäste, ...) är nåt annat.
Max 25kg/enhet tror jag har lite att göra med max vikt lämpad för de fastsättningselement man tänkt sig (Har för mig att det är 4st M8 8.8 som är minimum för FIA/SBF).
Använd original svetsmuttrar (M10x1,25) för att fästa en låda på passagerarstolens plats (sänkt så den står på golvet), i denna låda bultar du dina viktplattor.
Möjligen kan du utöka fastsättningen med genomgående bult genom golvet om nån vill det (tänk på bränsleledningarna om du borrar i golvet på höger sida).
Du ska ju kunna plocka bort det och få till en fungerande passagerarplats också.
"Passagerarplats inkl. med möjlighet till standard stolsinfästning skall finnas och vara ändamålsenlig, passagerarsäte får tillfälligt demonteras."
Men det har inte hindrat mig från att svamla förr
Barlast är vikter man plockar i/ur alltefter behov, mindre lätta konstruktionselement (som 25kg batterilåda, bogserögla, burfäste, ...) är nåt annat.
Max 25kg/enhet tror jag har lite att göra med max vikt lämpad för de fastsättningselement man tänkt sig (Har för mig att det är 4st M8 8.8 som är minimum för FIA/SBF).
Använd original svetsmuttrar (M10x1,25) för att fästa en låda på passagerarstolens plats (sänkt så den står på golvet), i denna låda bultar du dina viktplattor.
Möjligen kan du utöka fastsättningen med genomgående bult genom golvet om nån vill det (tänk på bränsleledningarna om du borrar i golvet på höger sida).
Du ska ju kunna plocka bort det och få till en fungerande passagerarplats också.
"Passagerarplats inkl. med möjlighet till standard stolsinfästning skall finnas och vara ändamålsenlig, passagerarsäte får tillfälligt demonteras."
-
- Posts: 328
- Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
- Location: Göteborg
Re: Angående reglement om vikt / barlastning
Ja det var så jag tolkade det också gällande vad en enhet är.
Jag har ingen låda tyvärr utan skivor som jag bultar genom golvet. Under golvet har jag också en skiva som agerar jättestor bricka
Sitter med tre M12 av någon väldig hög DIN-kvalité.
Det innebär ju att jag inte kan addera på mer skivor än totalt 25 kg i passagerarbrunnen. Mina skivor täcker i princip hela sittbrunnen.
Japp, tack för infon angående passagerarstol och allt det där.
Vad säger vi om barlast på andra ställen än just sittbrunn? Bagageutrymmet tex.
Jag har ingen låda tyvärr utan skivor som jag bultar genom golvet. Under golvet har jag också en skiva som agerar jättestor bricka
Sitter med tre M12 av någon väldig hög DIN-kvalité.
Det innebär ju att jag inte kan addera på mer skivor än totalt 25 kg i passagerarbrunnen. Mina skivor täcker i princip hela sittbrunnen.
Japp, tack för infon angående passagerarstol och allt det där.
Vad säger vi om barlast på andra ställen än just sittbrunn? Bagageutrymmet tex.
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
Re: Angående reglement om vikt / barlastning
'Naturlig' barlast som reservhjul modell större och stort batteri har sett användas.Thomas Thorén wrote:
Vad säger vi om barlast på andra ställen än just sittbrunn? Bagageutrymmet tex.
Johan Hedström, inte ägare till någon MX-5 (just nu iallafall)
-
- Posts: 328
- Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
- Location: Göteborg
Re: Angående reglement om vikt / barlastning
Japp, bra tips!seved wrote:'Naturlig' barlast som reservhjul modell större och stort batteri har sett användas.Thomas Thorén wrote:
Vad säger vi om barlast på andra ställen än just sittbrunn? Bagageutrymmet tex.
Stort batteri får det nog bli men att hänga i reservhjul Där går nog min gräns.
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Angående reglement om vikt / barlastning
En ljuddämpare på tvären lägger vikten lägre ner...
-
- Posts: 328
- Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
- Location: Göteborg
Re: Angående reglement om vikt / barlastning
Redan check på den!Niklas Falk wrote:En ljuddämpare på tvären lägger vikten lägre ner...
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Angående reglement om vikt / barlastning
De finns i lite olika vikter (tjockplåtade ljuddämpare lever längre), och det kan behövas skyddsplåt.Thomas Thorén wrote:Redan check på den!Niklas Falk wrote:En ljuddämpare på tvären lägger vikten lägre ner...
Men se till att det inte lossnar en 5kg värmeskyddsplåt i nåt gupp. Det bli rätt fula skador på funktionärerna när sånt flyger över räcket.
-
- Posts: 328
- Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
- Location: Göteborg
Re: Angående reglement om vikt / barlastning
Det är klart! Bra tips!m
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste