BP4W Mechanical inspection / Repair
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
BP4W Mechanical inspection / Repair
Denna tråd är tänkt att innehålla material från 11 av verkstadshandbokens sidor (01-10-18 till 01-10-28) för denna motorspecifikation.
Anledningen är att göra det mindre hokuspokus om vad som verkligen står definierat och vad som kan behöva tolkningsförtydligande.
Detta gäller naturligtvis om vad som kan anses vara en Omodifierad motor enligt specifikationerna i verkstadshandboken (den mest noggranna specen vi som förare kan få tag på från Mazda). det är fortfarande föraren som är ansvarig för att hålla ordning på all dokumentation/specifikation om sitt idrottsredskap (okunskap är inget försvar, och förre ägaren kan ju tom vara en mottävlande som vinner på att du inte får köra, men så illa får vi hoppas att det inte är).
Det blev 25 separata inlägg i en låst tråd. Diskussioner om enskilda delar görs bäst i nya trådar (det räcker att få med bilden i diskussionstråden för att det ska bli tydligt vad det gäller.)
Att få så många som möjligt att bli "Still confused but on a higher level" är min målsättning.
Anledningen är att göra det mindre hokuspokus om vad som verkligen står definierat och vad som kan behöva tolkningsförtydligande.
Detta gäller naturligtvis om vad som kan anses vara en Omodifierad motor enligt specifikationerna i verkstadshandboken (den mest noggranna specen vi som förare kan få tag på från Mazda). det är fortfarande föraren som är ansvarig för att hålla ordning på all dokumentation/specifikation om sitt idrottsredskap (okunskap är inget försvar, och förre ägaren kan ju tom vara en mottävlande som vinner på att du inte får köra, men så illa får vi hoppas att det inte är).
Det blev 25 separata inlägg i en låst tråd. Diskussioner om enskilda delar görs bäst i nya trådar (det räcker att få med bilden i diskussionstråden för att det ska bli tydligt vad det gäller.)
Att få så många som möjligt att bli "Still confused but on a higher level" är min målsättning.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Cylinder Head Inspection / Repair
Här är den jobbigaste punkten på BP-motorerna när man använder dem till tävlingskörning. Det finns väldigt lite material att avvända för att skapa ny tätande yta till stålpackningen innan man är under det mindre måttet 133,8 mm (133,75000000 med avrundning till en decimal, men teknikerns "tumstock" gäller).
Hur 0,10 mm grinding skall tolkas har ska jag inte säga utan det är upp till tekniker. Men helst inte teknikers dagsform.
Ska man göra det seriöst så skall det fräsas ny yta varje gång man monterar på toppen, och tar man 0,05mm (kräver en spikrak topp) så blir det som mest två fräsningar innan man är nere på minimimåttet (tre med extrem tur).
En anekdotisk mätpunkt.
En överhettad topp jag fick i mina händer var banan med 0,30 mm, dvs totalskrot för Omodifierad racing, men kan vara ett trimämne (eftersom den verkade rak på ovansidan och i kammarnas lopp).
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Valve inspection
Mazdas ventiler, naturligtvis, men det finns några olika.
Man bör ju få köra med de reservventiler som Mazda säljer nu, och jag tror de är samma för alla BP, men jag har haft fel många gånger förr.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Valve Seat Inspection / Repair
Observera att det endast nämns TVÅ vinklar, 45 och 70 grader.
Dvs 3-vinklade eller 5-vinklade säten hör inte hemma i en Omodifierad motor.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Valve Spring Inspection
Här känner jag mig tvungen att klura ut om denna "Pressing force" är inspänningstrycket på ventilfjädrarna.
Det förekommer ökning av inspänningstrycket (uppshimsande av fjäderbotten för att möjliggöra högre varvtal utan ventilsläpp).
Det vore inte jättesvårt att bygga mätapparatur för det (bultas i ventilkåpehålen, hävarm och lastcell för att mäta kraft nödvändig för att röra olastad tryckare en tiondel). Även med 5% mätfel så bör det vara enkelt att hitta större avvikelser.
Det ska mao inte behövas mer än 195.15 N, om det värdet är inspänningstrycket (och jag fattat rätt).
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Camshaft Inspection
Tyvärr har Mazda (iaf med den hjälp vi hittills fått av Mazda Sverige) bättre specar på kammar.
NASA USA (klubben som kör racing) har sin tekniska spec ute och den har vi använt förr
https://www.nasaproracing.com/rules/spe ... _rules.pdf (Appendix B, men sidan 99-00 saknas just nu)
Denna äldre har dock med 99-00
https://nasa-assets.s3.amazonaws.com/do ... 2015v6.pdf
De reglerna kan gärna läsas av den som har tid över. Det är ett exempel på vad man kan göra när man har många engagerade och jättemånga förare, som gör allt för att komma längre fram i startfältet.
De har ibland begränsningar som är striktare än Mazdas Spec, och ibland friare men alltid hårt reglerat och kontrollerbart (så det kan hålla att göra en fullständig tekniskt efterkontroll med viss "rättssäkerhet").
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Cylinder Block Inspection / Repair
Här kan det bli lite diskussion. Det står ett mått (221,5 mm), men inte att det är ett minimimått. Sen nämns det 0,20mm grinding max.
En tolkning är att det betyder min 221,3 mm (vilket är min 221,25000000 mm med vanliga avrundningsregler).
En annan tolkning är att det inte finns nåt minimimått...
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Piston Inspection
Att det i detta läget skall vara en kolv från Mazda, med det utseende och märkningar som förekommer ser jag som en självklarhet (det är inte ont om motorer att plocka jämförelsedelar ur, tro mig).
Man ser ganska mycket med en titthålskamera igenom tändstiftshålet.
Lite artikelnummer:
BPZ0-11-SA0 83,00mm CR 9,5:1
BPZ0-11-SB0 83,25mm CR 9,5:1
BPZ0-11-SBX 83,50mm CR 9,5:1, No Longer Available (slut hos Mazda sen åtminstone 2013)
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult