Efter att en tid tillbaka, då jag har sneglat på er, varit starstrucked och drömt mig bort på racerbanor. Har jag tänkt att någon gång vill jag också vara med att leka, har jag nu tagit tag i min 40årskris och införskaffat mig en -03 1,8l.
Jag har blivit inspirerad av er som har er Miata som helgglidare och racer, att både äta kakan men samtidigt har den kvar. Så min tanke är att ställa upp i standardklassen och medverka vid olika träffar, sprintcup osv till en början. Sedan får framtiden visa om jag vill modifiera och bygga vidare till en mer i huvudsak racer för Roadsport C (och B)
Till min fråga (som kommer garanterat bli fler i framtiden ), är jag naiv som tror att jag kan hinna modifiera min Miata för vagnsboken samt förbättra främst chassi och bromsar, därefter träna och köra in mig och sedan ställa upp i MX cup? Eller ska jag modifiera bilen, medverka på banträffar och träna på bana i lugn och ro sedan köra cupen för 2017? Min tidigare erfarenhet på racerbana är måttlig med sporadiska prova på körningar.
Kul att vara med i klubben!
Hälsningar // Niclas
Äntligen har jag blivit med Miata!
Äntligen har jag blivit med Miata!
Niclas Larsson
Mx-5 1,8l -03 NB
Mx-5 1,8l -03 NB
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Äntligen har jag blivit med Miata!
Hej Niclas och varmt välkommen till MX-5 Racing Club!
Extra roligt att du siktar på standardklassen tycker jag (som också har en NB som går i standardklassen).
När det gäller din fråga om att satsa på standardklassen redan i år eller fokusera på banträffar och börja köra i cupen 2017 fungerar både och. Som part i målet tycker jag du ska sikta på att köra race redan i år - skulle det bli svårt att hinna med allt till premiären i maj kommer du definitivt få flera chanser då det är racehelger både i juli, augusti och september.
/Andreas E
Extra roligt att du siktar på standardklassen tycker jag (som också har en NB som går i standardklassen).
När det gäller din fråga om att satsa på standardklassen redan i år eller fokusera på banträffar och börja köra i cupen 2017 fungerar både och. Som part i målet tycker jag du ska sikta på att köra race redan i år - skulle det bli svårt att hinna med allt till premiären i maj kommer du definitivt få flera chanser då det är racehelger både i juli, augusti och september.
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Re: Äntligen har jag blivit med Miata!
Bilen är snabb som den är, det är oftast (alltid) föraren som har bäst förbättrings potential
Håller du dig till att förbereda bilen med vagnbok + klossar + däck och träning kommer du få ut maximalt av denna säsong utan att fastna i byggandet.
Körde standard för 2 år sen blir det nu och det är skit roligt
Håller du dig till att förbereda bilen med vagnbok + klossar + däck och träning kommer du få ut maximalt av denna säsong utan att fastna i byggandet.
Körde standard för 2 år sen blir det nu och det är skit roligt
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
Re: Äntligen har jag blivit med Miata!
Tack för svaren, jag börjar att beställa hem grejer så får vi se vart det slutar, hur som helst ser jag fram emot säsongen
Niclas Larsson
Mx-5 1,8l -03 NB
Mx-5 1,8l -03 NB