Ta bort rattlåset?
Ta bort rattlåset?
Finns det någon vet hur man gör och som har tagit bort sitt rattlås helt och hållet? Beskrivningarna som jag funnit på olika forum är inte helt klargörande, vill inte ha något kvar som kan låsa ratten . Det skulle vara fint att bli av med den klumpen.....den väger ju trots allt ändå några hekto!
Jarmo Forselius
Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
Re: Ta bort rattlåset?
Är det inte nåt med att borra ur så fjädern trillar ut, men det går säker att hitta en steg för steg efter några timmars sökande..
Rattlåset är väl ett besiktningskrav, eller?
Inte för att det kollas så noga men det betyder isf att det är NOK för Roadsport.
Edit: Kanske skulle förtydliga, blir lätt lite kort när man skriver på telefonen...
Menar mer: Tänk på att det är ett besiktningskrav om man har en gatbil.
Och om man funderar på att i framtiden köra i Roadsport så är det ej godkänt att ta bort.
Inte för att det kollas så noga men det betyder isf att det är NOK för Roadsport.
Edit: Kanske skulle förtydliga, blir lätt lite kort när man skriver på telefonen...
Menar mer: Tänk på att det är ett besiktningskrav om man har en gatbil.
Och om man funderar på att i framtiden köra i Roadsport så är det ej godkänt att ta bort.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Bilen kommer aldrig att kunna bli godkänd för gatubruk, så enbart för skojja runt på bana gäller. . Jag har tittat närmare på låset, och den ser ut att sitta fast med 2 skruvar och en bygel som går runt rattstången. Frågan är försvinner allt som kan eventuellt låsa ratten om du tar väck låsmekanismen eller blir det något kvar i själva "rattstången".
Jarmo Forselius
nja, rattlåset krävs för att bilen måste ha ett stöldskydd, sätter man dit något annat stöldskydd t.e.x. Ett lås som låser fast växelspaken så skall det duga.TPR wrote:Rattlåset är väl ett besiktningskrav, eller?
Blir man av med emobilisern så kan man sätta dit en startknapp istället, lite cool på en racerbil
Thomas Sörquist
Göteborg
Göteborg
Är det så alltså?tstevg wrote:nja, rattlåset krävs för att bilen måste ha ett stöldskydd, sätter man dit något annat stöldskydd t.e.x. Ett lås som låser fast växelspaken så skall det duga.TPR wrote:Rattlåset är väl ett besiktningskrav, eller?
Du har ju pratat ingående med beslutande organ och har säkert bättre koll på detta.
Måste det vara ett fast monterat stöldskydd?
Dvs räcker inte att hänvisa till rattkrycka eller liknande?
Thomas Pihl
Jag har tagit bort rattlåset, då borrade jag dom två bultarna uppeifrån. Då blir du av med hela tändningslåset och rattlåset. Inget som kan låsa blir kvar. Ca 1kg har jag för mig
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se