Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Frame rails är även ett fint skydd OM man skulle råka köra över en curb som är för hög.
Så det blir du nog nöjd med
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Som sagt är frame rails trevliga även som "hasplåtar". Jag backade upp på en sandvall i Eksjö för ett par år sedan och även om underlaget var mjukt så blev det (små men ändå fullt synliga ) inbuktningar i rambalkarna. Plåten är väldigt tunn.
Att komplettera med de originalstag som finns på NB kan ju vara en idé (de kan saknas på tidiga NA). Tvärstag bakom främre subframe, tvärstag längst bak mellan bärarmsinfästningarna och ett längsgående vid diffen.
Så här gjorde jag förra vintern.
Bockade till framerails i 1,5 mm plåt och skruvade dit dessa ovanför dom gamla balkarna som var rätt så kantstötta pga förra ägaren gillade låg bil.
Karossen känns styvare. Gjorde hål i plåten för att det inte skulle samlas vatten där och få bort lite vikt.
Tar upp en annan typ av förstärkning, inte bolt on, utan foam on
Fylla trösklarna med nåt.. får mig minnas Alfasud eller vilken bil det var med skum i trösklarna som rostade nått kopiöst.
Mer på Guide - How To Reinforce Your Chassis
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
Frågan är väl även hur mycket frame rails och annat påverkar jämfört med att bygga en komplett fullbur i stället för störtbågen som de flesta åker med, samt hur mycket en halvbur (som jag tänker mig är betydligt mer attraktiv för oss som använder bilen både på gata och bana) påverkar åt samma håll.
Finns det förresten, på det ämnet, någon fullbur som är delvis skruvbar, alltså möjlig att demontera övre sidosträvor och kanske även allt från instrumentpanel och upp?