Torkel k wrote:Nu är vi en bra bit från ursprungsämnet i denna tråd. Din fråga är absolut relevant, men den bör riktas till reglementesgruppen för Roadsport.
Också sant!
Men den dök upp som en fortsättning på kommentarer/önskningar om ett kontrollerat kg/hk reglemente.
Helt enkelt ett annat sätt att jämna ut fältet men som är baserat på samma tekniska reglemente med standard motorer som vi använder idag.
Hur som helst, jag har tolkat ditt tidigare inlägg ovan som att det inte kommer bli en separat MX-5 Cup klass till 2016.
Däremot är det ju inte fel att fortsätta diskussionen inför reglementet 2019-2022, både med hänseende till MX-5 Cup samt mer rimliga vikttillägg i Roadsport.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Jag håller med Thomas - hur diffusor och vinge kan ha samma tillägg som spurt är obegripligt
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Matte P wrote:Är serien beredd att betala för ihopsättning av en öppnad motor som visar sig följa reglementet?
TR 3.2
"Ingen ersättning utgår för återställande av komponenter vid teknisk kontroll.
Har beslut om teknisk kontroll fattats med anledning av protest från medtävlande och inget tekniskt fel konstaterats betalar den som protesterat ihopmonteringen, dock högst till en kostnad av vad motsvarande standard del kostar att montera hos auktoriserad märkesverkstad."
Matte P wrote:Är serien beredd att betala för ihopsättning av en öppnad motor som visar sig följa reglementet?
TR 3.2
"Ingen ersättning utgår för återställande av komponenter vid teknisk kontroll.
Har beslut om teknisk kontroll fattats med anledning av protest från medtävlande och inget tekniskt fel konstaterats betalar den som protesterat ihopmonteringen, dock högst till en kostnad av vad motsvarande standard del kostar att montera hos auktoriserad märkesverkstad."
Jag tänkte mer att det inte var upp till dom tävlande att betala för att reglementet följs, utan att klassens tekniska kontrollant kommer till varje tävling med uppgift att kolla olika punkter på utvalda bilar eller slumpvis valda bilar.
Mattias Pålsson Kinnekulle 1:06.174 Falkenberg 0:55.433
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
Matte P wrote:Jag tänkte mer att det inte var upp till dom tävlande att betala för att reglementet följs, utan att klassens tekniska kontrollant kommer till varje tävling med uppgift att kolla olika punkter på utvalda bilar eller slumpvis valda bilar.
Sker kontrollen på beslut om teknisk efterkontroll av tävlingsledningen så är det den första raden som gäller, oavsett om fel hittas eller ej.
"Ingen ersättning utgår för återställande av komponenter vid teknisk kontroll."
Detta är de enda skrivna regler på området som finns. Det går att skriva andra om man vill det.
Rätta mig om jag har fel men vad jag vet har SPVM bara vid ett enda tillfälle gjort en sådan teknisk kontroll i Roadsport C, SSM typ 2010?
Då kollades kammarna och jag har för mig att SPVM hade med sig nya packningar till kamkåpan?
Kan ju ha fel men det är det enda tillfället jag känner till, samt att det kontrollerades bränsle på Gelleråsen i år.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
TPR wrote:Rätta mig om jag har fel men vad jag vet har SPVM bara vid ett enda tillfälle gjort en sådan teknisk kontroll i Roadsport C, SSM typ 2010?
Då kollades kammarna och jag har för mig att SPVM hade med sig nya packningar till kamkåpan?
Kan ju ha fel men det är det enda tillfället jag känner till, samt att det kontrollerades bränsle på Gelleråsen i år.
Det är det enda tillfälle jag känner till...
Mitt inlägg var inte en uppmaning till att MX-5 Racing club ska börja skruva isär motorer i depån. Jag vill däremot tydliggöra att även om man kramat 200hk ur en helt original och orörd 1,6a med 30 000mil på veven så har man fortfarande inte fuskat. Man är uppenbarligen någon form av mappnings-geni, men inte en fuskare.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Torkel k wrote:Jag vill däremot tydliggöra att även om man kramat 200hk ur en helt original och orörd 1,6a med 30 000mil på veven så har man fortfarande inte fuskat. Man är uppenbarligen någon form av mappnings-geni, men inte en fuskare.
Du som känner igen dig i beskrivningen ovan - ring mig!
Och mitt inlägg var mest för att påvisa att detta sker väldigt sällan såvida ingen lämnar en protest.
Vilket är helt förståeligt, det är ju trots allt amatörracing, inte STCC eller liknande.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Du som känner igen dig i beskrivningen ovan - ring mig!
Börjar du bli gammal Dennis - behöver du 200 hk för att åka fort , jobba på chassi och körning nu
- if you can't go fast with 90 hp....
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team