Byta synkringar i lådan.
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Byta synkringar i lådan.
Nu när man äntligen fått upp lite fart på maskinen så inser man hur mycket en dåligt synkad låda sabbar i race. Tappade flera billängder åtskilliga gånger under racen. Sånt får bara inte förekomma.
Hur går man tillväga för att åtgärda detta? Är det enkelt att byta synkringarna själv eller bör man lämna in till verkstad? Någon som har tips på en bra, pålitlig verkstad?
Hur går man tillväga för att åtgärda detta? Är det enkelt att byta synkringarna själv eller bör man lämna in till verkstad? Någon som har tips på en bra, pålitlig verkstad?
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Tja, om detta kan anses vara ett vanligt problem efter länge tids rejsande, så kanske det är en sak att testa Lidströms koncept om "hjälpsamma reparationer"?
Växellådsreparationer och stötfångarskal (bärarmar, leder, bärarmsbultar), det finns nog fler reservdelar vi konsumerar mera än vardagsmiatisten.
Mina synkringar är inte de friskaste de heller (och jag behåller gärna drevsatsen så annan låda är inte så attraktivt, det låter ju så fint iaf).
Man kan ju tyvärr ta Flyin´ Miatas priser för växellådsservice som riktpris (drygt $1000). En beggad 5växlad låda är billigare än jobbkostnaden.
Växellådsreparationer och stötfångarskal (bärarmar, leder, bärarmsbultar), det finns nog fler reservdelar vi konsumerar mera än vardagsmiatisten.
Mina synkringar är inte de friskaste de heller (och jag behåller gärna drevsatsen så annan låda är inte så attraktivt, det låter ju så fint iaf).
Man kan ju tyvärr ta Flyin´ Miatas priser för växellådsservice som riktpris (drygt $1000). En beggad 5växlad låda är billigare än jobbkostnaden.
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
- Peter Sandström
- Posts: 230
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
- Location: Urshult / Småland
Vad har du för olja i lådan, Per? Redline MT-90 har "räddat" många svårväxlade lådor!
Sen kan det faktiskt vara så att stödlagret för ingånde axel som sitter i svänghjulet är dåligt, och då kan ingående axel rotera med motorns varv även när du frikopplar. Detta kan försvåra växlingarna och påminner lite om dåliga synkringar... Märks framförallt om lagret är dåligt när man lägger i ettan eller backen..
Lite synd, för jag hade en femväxlad låda i "nyskick" på knappt 5000 mil/4000 kr liggandes i två år. Dessvärre såldes denna för nån månad sen...
Kan mao vara billigare att hitta en bra begagnad låda än att renovera i första skedet...
Sen kan det faktiskt vara så att stödlagret för ingånde axel som sitter i svänghjulet är dåligt, och då kan ingående axel rotera med motorns varv även när du frikopplar. Detta kan försvåra växlingarna och påminner lite om dåliga synkringar... Märks framförallt om lagret är dåligt när man lägger i ettan eller backen..
Lite synd, för jag hade en femväxlad låda i "nyskick" på knappt 5000 mil/4000 kr liggandes i två år. Dessvärre såldes denna för nån månad sen...
Kan mao vara billigare att hitta en bra begagnad låda än att renovera i första skedet...
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Tack för tipset Peter. Jag ska prova byta olja i den.
Det är framförallt trean jag har problem med. Ibland går den inte i, ibland åker ettan i. Nästan aldrig femman. tvåan och fyran har jag inte haft några problem med.
Det är oftast när man ligger på rätt höga varv och ska växla till trean, eller växla ner från fyran till trean.
Det är framförallt trean jag har problem med. Ibland går den inte i, ibland åker ettan i. Nästan aldrig femman. tvåan och fyran har jag inte haft några problem med.
Det är oftast när man ligger på rätt höga varv och ska växla till trean, eller växla ner från fyran till trean.
- Peter Sandström
- Posts: 230
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
- Location: Urshult / Småland
Hmm!
Låter mer som dina växellägen inte hamnar rätt! Är spaken "sladdrig" och känns odistinkt? Sitter ju en plastbussning i botten på spaken, samt en plastskena i kulan/leden som styr upp spaken. Dessa kan vara slitna så du har lite väl mycket spel i själva spaken! Kolla dessa!
Fyll på tornet (under spaken) med växellådsolja också! Där sitter växelförarna nämligen...
Låter mer som dina växellägen inte hamnar rätt! Är spaken "sladdrig" och känns odistinkt? Sitter ju en plastbussning i botten på spaken, samt en plastskena i kulan/leden som styr upp spaken. Dessa kan vara slitna så du har lite väl mycket spel i själva spaken! Kolla dessa!
Fyll på tornet (under spaken) med växellådsolja också! Där sitter växelförarna nämligen...
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
- Mats Lundin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 518
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Nynäshamn
Det här känner jag igen. Min låda uppförde sig liknande när jag köpt min bil.Per Hammarsjö wrote:Tack för tipset Peter. Jag ska prova byta olja i den.
Det är framförallt trean jag har problem med. Ibland går den inte i, ibland åker ettan i. Nästan aldrig femman. tvåan och fyran har jag inte haft några problem med.
Det är oftast när man ligger på rätt höga varv och ska växla till trean, eller växla ner från fyran till trean.
Vid vanlig lugn körning i trafik märktes ingenting, men vid hårdkörning på bana gick det inte att växla ner. Det var helstopp som om jag inte hade kopplat ur när, framför allt, trean skulle i från fyran. Även vid nedväxling från trean till tvåan kunde det bråka.
Problemet hängde ihop med höga varv vid nedväxlingen, som när man går in i en kurva och vill ha en lägre växel för bättre drag. Det var bara att avvakta att motorvarvet sjönk innan det gick att få i växeln, men då trillade den i.
Jag trodde som du på slitna synkringarna, men då borde det bråka i fler lägen. Köpte i alla fall en begagnad växellåda, (av Peter Sandström faktiskt!), som jag lät byta till. Det som framkom då var att det var det främre stödlagret som hade skurit, gick inte att vrida runt för hand. Det medförde att växellådan drogs med i motorvarvet och uppförde sig som att jag inte hade kopplat ur. Vid lägre varvtal funkade det antagligen för att det var under mindre belastning.
Stöd- och urtrampningslager köpte jag från MX5-parts till överkomliga priser. Senare kunde jag i alla fall sälja min gamla växellåda till långloppsteamet APX (samma som jag köpt min motor från), och de har kört med den, så det var inget fel i lådan.
M.
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Ok..
Stöd och urtramp lager bytte jag när motorn var ur för två år sedan. Hade problemet innan dess också..
Iofs.. Är inte helt säker på att jag bytte stödlagret.
Jag ska titta på dina förslag för Peter. Det är ju inte världens grej att hänga ner lådan men det tar ju lite tid. Så det vore ju smutt om det skulle vara något mindre jobbigt att fixa.
Stöd och urtramp lager bytte jag när motorn var ur för två år sedan. Hade problemet innan dess också..
Iofs.. Är inte helt säker på att jag bytte stödlagret.
Jag ska titta på dina förslag för Peter. Det är ju inte världens grej att hänga ner lådan men det tar ju lite tid. Så det vore ju smutt om det skulle vara något mindre jobbigt att fixa.
Om jag minns rätt så hade vi samma symtom på Knutstorp och jag har bytt både bussningen och oljan. Det känns som om växeln går i men där finns inget. Min låda har ju dock rullat sina 20.000mil. Jag blev VÄLDIGT förvånad över hur mekanisk Dennis låda kändes gentemot min. Han har ju shortshift men det borde inte göra så mycket skillnad? Kanske finns det fler slitdelar att byta?Per Hammarsjö wrote:Okej...
Ska jag kika på. Vore ju skönt om det inte var synken...
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Hur menar du? Kan du hitta det läget även vid stillastående? Jag får endast dessa problemen under hård körning och snabba växlingar från 2:an till 3:an. Undrar om det verkligen har något med synkringarna i sig att göra?Per Hammarsjö wrote:Måste tillägga att jag har ett extra läge på lådan. Det ligger mellan trean och femman. Där händer ju givetvis ingenting. Men spaken fastnar och det låter ingenting.
Problem med 2:an till 3:an är att motorpaket/diffen brukar vrida sig i last, oftast kan man få i 5:an i stället ( hände mig antal gånger). Inte för att jag är expert på lådor men brukar inte synkringar mest påverka växlingar nedåt ( skrap) ?Cyberoid wrote:Hur menar du? Kan du hitta det läget även vid stillastående? Jag får endast dessa problemen under hård körning och snabba växlingar från 2:an till 3:an. Undrar om det verkligen har något med synkringarna i sig att göra?Per Hammarsjö wrote:Måste tillägga att jag har ett extra läge på lådan. Det ligger mellan trean och femman. Där händer ju givetvis ingenting. Men spaken fastnar och det låter ingenting.
Vinterprojket är delrin-bussningar i diffen och hårdare motorfästen.
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Jo, det stämmer naturligtvis att drivlinan rör på sig när Josen "fullgasväxlar" som han uttryckte det men några tomma mellanlägen ska det inte finnas. Antingen blir det 5:an som för Niklas eller 1:an som för Petersson.Per Hammarsjö wrote:Hittar bara det "Osynliga" läget vid höga varv.
Om det funkar som du säger Josen så förstår jag anledningen till hårdare motorfästen.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Jag växlar "upp" till 2an från 3an också ibland som kan höras på filmerna (det kan ju vara de enorma Gkrafterna som stör förarens finmotorik också )
Stummare montage av drivlinan (motor--diff) ger mindre problem men en krunchande låda (2-3 efter idioten, visserligen under påbörjan av vänstersväng) borde tyda på att synkringarna kunde må bättre (det och den mässingsskimmrande oljan med "chunky bits"...).
Stummare montage av drivlinan (motor--diff) ger mindre problem men en krunchande låda (2-3 efter idioten, visserligen under påbörjan av vänstersväng) borde tyda på att synkringarna kunde må bättre (det och den mässingsskimmrande oljan med "chunky bits"...).
Motorn vider sig åt höger under acc och dete kombinerat med sidolast flyttar 'siktet' för växeln och då ramlar lätt fel eller ingen växel i. Botemedlet upplever jag är att växla mjukt ( hur lätt det nu är i hetsen )
Jag har detta problemet tydligt på följande ställen
- Vänstern efter idioten på Knutan 2:an till 3:an ( 5:an går i )
- Backen innan fullfartshögern på Falkenberg 3:an til 4:an ( 2:an går i - inte bra !! )
- Högern ut på rakan Strurup 2:an till 3:an ( 5:an går i )
Tror att Henrik och Dennis har hårdare prylar där - känner ni någon skillnad före/efter ?
Jag har detta problemet tydligt på följande ställen
- Vänstern efter idioten på Knutan 2:an till 3:an ( 5:an går i )
- Backen innan fullfartshögern på Falkenberg 3:an til 4:an ( 2:an går i - inte bra !! )
- Högern ut på rakan Strurup 2:an till 3:an ( 5:an går i )
Tror att Henrik och Dennis har hårdare prylar där - känner ni någon skillnad före/efter ?
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact: