Hade TT på besök, och av en händelse upptäckte vi att fästet som sitter på styrservopumpen och håller "ordning" på
ett rör till servo-oljebehållaren.
Är det bra eller obra att det fästet är trasigt? Plocka bort eller laga?
Trasigt fäste obra?
Trasigt fäste obra?
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Trasigt fäste obra?
Servo, är det inte sånt som springer läck och brinner?
Re: Trasigt fäste obra?
Jo, det är just så. En tanke är att byta alla slangar/rör.
Eller kanske plugga't istället..?
Eller kanske plugga't istället..?
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
-
- Posts: 328
- Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
- Location: Göteborg
Re: Trasigt fäste obra?
Fyller på lite här eftersom jag känner mig lite ansvarigJOnas wrote:Jo, det är just så. En tanke är att byta alla slangar/rör.
Eller kanske plugga't istället..?
Jag har bytt ut mina rör och slangar för servot till heavy duty hydraul-slangar med riktiga presskopplingar.
Kylningsslingan är ersatt med ett 7-raders 20 cm's oljekyl.
Efter en testdag på Ljungbyhed kan jag konstatera att slangarna håller MEN det pressas ändå ut servoolja i motorutrymmet, måste komma från påfyllningskärlet. Funderar på att koppla in mätare för att läsa av temp och tryck.
Så svar Jonas - Om din bil med dina hjulvinklar funkar bra utan servo - Kör utan servo! Det är helt klart ett riskmoment med hydraulisk mazda-servo.
Lyft av remmen och se hur det känns - för mig var det liten skillnad på tömma-plugga och lyfta-rem... dvs ett fullgott test om det blir för tungt är att lyfta remmen och känna själv.
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste