Har köpt en Miata NA från -90 som jag ska göra om lite för att kunna köra trackdays, banmöten och kanske också mx5-cuppen någon dag
R-däck sitter på bilen och chassit är bytt. Nu ska jag sätta in stolar och det lutar åt Sparco Rev. Visst bör jag sätta in stolar på båda sidor? Kan ju vara bra att ha en instruktör där då och då, tänker jag.
När det gäller bälten; 6-punkts eller 4-punkts? Vad har ni?
Halvbur kommer också monteras in.
/Malin
4-punktsbälte eller 6-punkt? och andra frågor...
- Turbosubban
- Posts: 8
- Joined: Sat 18 Apr 2015, 19:21
- Location: Sigtuna
4-punktsbälte eller 6-punkt? och andra frågor...
Malin Westlund
mx5 NA -90, röd
mx5 NA -90, röd
Re: 4-punktsbälte eller 6-punkt? och andra frågor...
Jag skulle definitivt rekommendera 6-punkt (eller 5-punkt) om man ska byta bälten. På ett 4-punktbälte finns det risk att axelbältena lyfter upp höftbältet vid en krock så att det hamnar i magen istället för att ligga tight mot höften. Där kan det göra stor skada på de inre organen. Grenbältena är viktiga, och att de är spända ordentligt så att de håller emot kraften från axelbältena. Det är faktiskt konstigt att 4-punktsbälten fortfarande är godkända av Bilsportförbundet.
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
- Turbosubban
- Posts: 8
- Joined: Sat 18 Apr 2015, 19:21
- Location: Sigtuna
Re: 4-punktsbälte eller 6-punkt? och andra frågor...
Tack för svar!
Hade inte räknat in den säkerhetsaspekten så det får bli 6-punktsbälte.
Hade inte räknat in den säkerhetsaspekten så det får bli 6-punktsbälte.
Malin Westlund
mx5 NA -90, röd
mx5 NA -90, röd