Performance box fäste
Performance box fäste
Jag har nyligen införskaffat en box och jag funderar lite över ett fäste. Man kan knappast ha den sittande med sugpropparna i vindrutan, av säkerhetsskäl. Funkar det att fästa den till höger om instrumentkåpan? Det brukar väl funka med vanliga, mindre laptimers? Jag tänker alltså på vad som är ok vid en tävlingsbesiktning.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Du tänkte inte på att fråga Teknikerna på SSM?
Hur petiga de är vid tävlingsbesiktningarna och vad de skjuter in sig på varierar minst sagt (och jag har inte varit aktiv länge).
Det kan vara fransiga handskar, kärvande blixtlås, kamerafästen med definierad kant, bälten låsta med ståltråd istället för saxsprint, tejpade lyktglas fast de är i plast, etc etc.
På SSM ville de inte ens titta på kameramonteringen och besiktningen gick snabbt. På Kinnekulle och Anderstorp är det normalt lite petigare.
Det finns väl subproppsfria fästen och så länge som boxen inte kan ta sig nånstans vid 15G eller så ska det väl inte vara några problem. Man vill ju inte ha en projektil i närheten när det går åt pepparn.
Hur petiga de är vid tävlingsbesiktningarna och vad de skjuter in sig på varierar minst sagt (och jag har inte varit aktiv länge).
Det kan vara fransiga handskar, kärvande blixtlås, kamerafästen med definierad kant, bälten låsta med ståltråd istället för saxsprint, tejpade lyktglas fast de är i plast, etc etc.
På SSM ville de inte ens titta på kameramonteringen och besiktningen gick snabbt. På Kinnekulle och Anderstorp är det normalt lite petigare.
Det finns väl subproppsfria fästen och så länge som boxen inte kan ta sig nånstans vid 15G eller så ska det väl inte vara några problem. Man vill ju inte ha en projektil i närheten när det går åt pepparn.
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Jag har tagit bort handsfacket och skruvat dit min box längst upp i det vänstra hörnet där luckan satt. Jag når precis den övre pilknappen, för att sätta igång laptimerfunktionen när jag sitte med 6punktsbältet på. Har heller inga problem att se mina tider under race då solen inte bländar där nere...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Nej, jag tänkte ju inte på det, nej. Jag kan tänka mig att ambitionsnivån varierar lite hos besiktningsmännen och därför vill man ha ett fäste som är rätt från början.Niklas Falk wrote:Du tänkte inte på att fråga Teknikerna på SSM?
Hur petiga de är vid tävlingsbesiktningarna och vad de skjuter in sig på varierar minst sagt (och jag har inte varit aktiv länge).
Det kan vara fransiga handskar, kärvande blixtlås, kamerafästen med definierad kant, bälten låsta med ståltråd istället för saxsprint, tejpade lyktglas fast de är i plast, etc etc.
På SSM ville de inte ens titta på kameramonteringen och besiktningen gick snabbt. På Kinnekulle och Anderstorp är det normalt lite petigare.
Det finns väl subproppsfria fästen och så länge som boxen inte kan ta sig nånstans vid 15G eller så ska det väl inte vara några problem. Man vill ju inte ha en projektil i närheten när det går åt pepparn.