Regbesikta bur

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Mblixt
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 108
Joined: Mon 19 Mar 2012, 22:59
Location: Kumla

Regbesikta bur

Post by Mblixt »

Är det någon mer än Johan Hedström som lyckats regbesikta sin bur?
Jag skulle boka tid på Carspect i Linköping men fick höra att Johans besiktningsingenjör slutat.
Regbesiktningen känns så chansartad att jag inte vill åka vart som helst, på vinst och förlust.
Tips på station, någon?
Michael Blixt
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Regbesikta bur

Post by chriss »

Bästa tipset är att om det inte går som du vill så avbryt innan det skrivs protokoll eller liknande.
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Regbesikta bur

Post by Victor »

Är det helbur eller båge/halvbur?

Det går väl inte att avbryta en besiktning nuförtiden?
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
Mblixt
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 108
Joined: Mon 19 Mar 2012, 22:59
Location: Kumla

Re: Regbesikta bur

Post by Mblixt »

Victor wrote:Är det helbur eller båge/halvbur?

Det går väl inte att avbryta en besiktning nuförtiden?
Det är en helbur. Och jag har också fått intrycket att man inte kan avbryta en besiktning.
Michael Blixt
Thomas Thorén
Posts: 328
Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
Location: Göteborg

Re: Regbesikta bur

Post by Thomas Thorén »

Mblixt wrote:
Victor wrote:Är det helbur eller båge/halvbur?

Det går väl inte att avbryta en besiktning nuförtiden?
Det är en helbur. Och jag har också fått intrycket att man inte kan avbryta en besiktning.
Jag avbröt en besiktning förra året... det innebär ju dock inte att det är något man liksom har rätt att göra. Kan ju mycket väl vara mr besiktningsman som förutom bristande "domänkunskap" var snäll.
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Regbesikta bur

Post by chriss »

Det är en tjänst som alla andra. Jag vet inte vad som gäller i skrift och att de troligen inte blir särskilt glada men idag är det för mycket "tolkning". Erbjud i värsta fall att betala en timpenning men låt dem inte skriva nåt i reg papprerna. En bur/eller vad det gäller är helt ok på en station och inte på nästa. Då väljer man självkart den som ger ok :D
Bekanta har gjort upp mot 3-4 försök innan de hittat "rätt" besiktning ;)
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Regbesikta bur

Post by TPR »

Måste väl vara fler NA som har regbesiktigat med helbur?
Är ganska säker på att min brors gamla/Björn Mullarts nuvarande är reggad?
Anders Träff?
Kent Heijel?
Niklas Kristiansson?
Thomas Thorén?
Dennis Kullman?

Inte kan alla dessa montera ur buren alternativt utnyttja alternativ besiktning?
Eller går de igenom vanlig beiktning utan klagomål?

Insåg precis att nästan 75% av alla i Modifierad har bur... :think2:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
ulfen
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 59
Joined: Sun 22 Dec 2013, 11:07
Location: Ugglarp

Re: Regbesikta bur

Post by ulfen »

Jag var hos DEKRA i Sisjön. Det gick som smort, och jag har helbur i bilen. # 81 NB.
Det enda som inte var populärt var den lilla nummerskylten fram och att spolarvätskebehålaren var tom. ( det var minusgrader ute)
Tips: Ring först och boka tid och fråga snällt om dom kan besiktiga en racer.
/ ulfen
Ulf Andersson
User avatar
seved
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 167
Joined: Sun 28 Aug 2011, 10:46
Location: Linköping

Re: Regbesikta bur

Post by seved »

TPR wrote:Eller går de igenom vanlig besiktning utan klagomål?
Nope. Mina erfarenheter:
2012: Den röda 1.6:an med CC-båge går igenom.
2013: Nedslag och ombesiktning av den röda. Måste skruva ur CC-bågen :shock: , gnäll på mycket annat också.
2014 - vår: Den gröna 1.8:an med bur går först igenom tack vare en motorintresserad besiktningskvinna. 2 veckor senare ringer en chef från Besikta och de drar tillbaka godkännandet pga buren. Kör 2014 enligt alternativ besiktning.
2014 - höst: Regbesiktar med bur.
2015: Besiktar med bur och den går igenom :shock: :mrgreen:
ulfen wrote:Tips: Ring först och boka tid och fråga snällt om dom kan besiktiga en racer.
/ ulfen
Instämmer Ulf. Jag gick så långt att jag åkte dit och språkade med ingenjören innan jag bokade tid. Jag tror att det kan ha hjälpt lite att han visste vad han skulle förvänta sig. Min bil klarade regbesiktningen även om inte original ratt/förarstol/sidorutor satt monterade.

Värt att tänka på:
  • Påpeka att bilen är otrimmad och har originalmotor.
  • Nämn gärna att original stolsinfästningar används.
  • Berätta att bilen i praktiken bara går på bana och vilken serie den körs i! Min besiktningsman berättade att de har 'problem' med trimmade driftingbilar som en del försöker få godkända.
  • Förklara ödmjukt att din bil inte är unik utan att det finns flera likadana som körs i serien som faktiskt klarat regbesiktning.
Just my two cents...
Johan Hedström, inte ägare till någon MX-5 (just nu iallafall)
Post Reply