Oljetrycksmätare på NB (01a) - hur ska den bete sig?
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Oljetrycksmätare på NB (01a) - hur ska den bete sig?
Är van vid min NA där oljetrycksmätaren ändrade sig beroende på belastningen på motorn (vid pådrag ökade trycket och vid tomgång sjönk det, dessutom var det högre när motorn var kall än när den nått arbetstemp).
På nya bilen (2001) går oljetryck mätaren direkt efter start upp till ungefär mittläge och sedan ligger den där oberoende av belastning/varvtal på motorn. är det något knas med oljetrycksmätaren på bilen eller är det bara en annan lösning av mätning av oljetryck på NB jämfört med NA?
/Andreas E (fd Andreas K)
På nya bilen (2001) går oljetryck mätaren direkt efter start upp till ungefär mittläge och sedan ligger den där oberoende av belastning/varvtal på motorn. är det något knas med oljetrycksmätaren på bilen eller är det bara en annan lösning av mätning av oljetryck på NB jämfört med NA?
/Andreas E (fd Andreas K)
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Re: Oljetrycksmätare på NB (01a) - hur ska den bete sig?
Mazda gjorde tyvärr om den fullt fungerande oljetrycksmätaren -94 (tror jag). De kanske fick lite för många samtal från kunder som analyserat sin oljetrycksmätares beteende lite för noga och krävde service under garantitiden i onödan. Hur som helst så har de "nyare" oljetrycksmätarena bara 2 positioner: Noll, dvs avstäng motor eller lågt tryck (under riktvärde), eller OK, dvs tryck över godkänt-gränsen (över riktvärde). Det är mao samma som en oljelampa, men gjort med en mätare istället.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: Oljetrycksmätare på NB (01a) - hur ska den bete sig?
Jag ska installera en varningslampa istället så man ser om oljetrycket försvinner.
Nålen är inte lätt att hålla koll på...
Borde inte vara några problem att använda standard givare men man får "switcha" signalen med ett relä så den ger signal när trycket är lågt istället för tvärt om.
Vet dock inte vid vilket tryck givaren ger signal, vill gärna att det är minst 1 bar. Någon som vet?
Alternativet blir att montera ny givare med utgång för både mätare och lampa, har en VDO-givare som eventuellt fungerar (satt i långloppsbilen när fronten blev något kortare...). Den är 1.2 bar iaf.
Nålen är inte lätt att hålla koll på...
Borde inte vara några problem att använda standard givare men man får "switcha" signalen med ett relä så den ger signal när trycket är lågt istället för tvärt om.
Vet dock inte vid vilket tryck givaren ger signal, vill gärna att det är minst 1 bar. Någon som vet?
Alternativet blir att montera ny givare med utgång för både mätare och lampa, har en VDO-givare som eventuellt fungerar (satt i långloppsbilen när fronten blev något kortare...). Den är 1.2 bar iaf.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Oljetrycksmätare på NB (01a) - hur ska den bete sig?
Pluppa fram instrumentklustret och hitta tåten för oljetrycket (med lite schemaletande kan jag nog tom komma upp med färgen). Koppla på en tåt som går till en motståndsbegränsad fet lysdiod (som är kopplad till switchad 12V i andra änden) som du sen riktar rätt i nyllet (reflektion genom vindrutan fungerar riktigt bra).
Gissningsvis klarar oljetryckskontakten att jorda några ampere så det finns nog möjlighet att göra detsamma emd en 21W bromslampa från en släpvagn också.
Det är inte direkt ytmonterade kretsar vi pratar om
Gissningsvis klarar oljetryckskontakten att jorda några ampere så det finns nog möjlighet att göra detsamma emd en 21W bromslampa från en släpvagn också.
Det är inte direkt ytmonterade kretsar vi pratar om
Re: Oljetrycksmätare på NB (01a) - hur ska den bete sig?
Själv har jag 2 mätare: oljetryck och oljetemp monterade i A-stolen. Det ger många extra ricer-poäng, om inte annat. Men är faktiskt klart praktiskt att snegla dit lite snabbt på rakstäckorna. De sensorerna sitter på en extra adapter innanför mitt oljefilter.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: Oljetrycksmätare på NB (01a) - hur ska den bete sig?
Så kan man ju göra, men det är inte rätt...Niklas Falk wrote:Pluppa fram instrumentklustret och hitta tåten för oljetrycket (med lite schemaletande kan jag nog tom komma upp med färgen). Koppla på en tåt som går till en motståndsbegränsad fet lysdiod (som är kopplad till switchad 12V i andra änden) som du sen riktar rätt i nyllet (reflektion genom vindrutan fungerar riktigt bra).
Gissningsvis klarar oljetryckskontakten att jorda några ampere så det finns nog möjlighet att göra detsamma emd en 21W bromslampa från en släpvagn också.
Det är inte direkt ytmonterade kretsar vi pratar om
Jag tänkte nog koppla in mig på givaren istället och dra egna sladdar till lampan.
Mätare på A-stolpen kan man ju inte ha om man har lite självrespekt.
Det funkar säkert skitbra men man har ju en image att tänka på...
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Oljetrycksmätare på NB (01a) - hur ska den bete sig?
Dra då en egen sladd från givaren, istället för att ta den som Mazda dragit åt dig (den är YEL/RED hela vägen från givare till instrument)TPR wrote:Så kan man ju göra, men det är inte rätt...
Jag tänkte nog koppla in mig på givaren istället och dra egna sladdar till lampan.
Den sitter i den 10-poliga kontakten på instrmentklustret.
Men jag har inte orkat göra det själv, men shiftlight, det har jag fixat...
Jag har sensor till kylvattentryck (absolut första möjliga varning på kylvattenläckage) också, som inte är inkopplad till lampa...
Re: Oljetrycksmätare på NB (01a) - hur ska den bete sig?
Då har du ju lite att göra i vinter Niklas.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Oljetrycksmätare på NB (01a) - hur ska den bete sig?
Hittade ett bra exempel på utseende för en oljetryckslampa.
http://www.miataturbo.net/showpost.php? ... stcount=38
Trevligt startnummer i hörnet...
http://www.miataturbo.net/showpost.php? ... stcount=38
Trevligt startnummer i hörnet...
Re: Oljetrycksmätare på NB (01a) - hur ska den bete sig?
Gammal tråd men hitta nästan det jag letade efter när jag sökte.
Har en NBFL -04 och oljetrycksnålen är samma på dom, on eller off. Är det oljetrycksgivaren som ger en annorlunda signal vid ett visst värde eller sitter det i instrumentklustret? För i sånna fall skulle man kunna byta givare med en som sitter i NA och få mer levande visare?
mvh
Har en NBFL -04 och oljetrycksnålen är samma på dom, on eller off. Är det oljetrycksgivaren som ger en annorlunda signal vid ett visst värde eller sitter det i instrumentklustret? För i sånna fall skulle man kunna byta givare med en som sitter i NA och få mer levande visare?
mvh
John Grönquist
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Oljetrycksmätare på NB (01a) - hur ska den bete sig?
Samma oljetryckskontakt 95-05 och därmed samma av/på beteende på mätaren. samma trix/kalibrering mm bör fungera oavsett årsmodell.Lill_John wrote:Gammal tråd men hitta nästan det jag letade efter när jag sökte.
Har en NBFL -04 och oljetrycksnålen är samma på dom, on eller off. Är det oljetrycksgivaren som ger en annorlunda signal vid ett visst värde eller sitter det i instrumentklustret? För i sånna fall skulle man kunna byta givare med en som sitter i NA och få mer levande visare?
Re: Oljetrycksmätare på NB (01a) - hur ska den bete sig?
Då funkar alltså metoden att koppla in lampa på givaren dåligt...
Vilket jag hade planerat att göra i vinter.
Får köpa ny givare isf, VDO har sådana som ger signal både till mätare och lampa, man kan välja olika varningstryck.
Vilket jag hade planerat att göra i vinter.
Får köpa ny givare isf, VDO har sådana som ger signal både till mätare och lampa, man kan välja olika varningstryck.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Oljetrycksmätare på NB (01a) - hur ska den bete sig?
Lampa istället för mätaren borde fungera perfekt.TPR wrote:Då funkar alltså metoden att koppla in lampa på givaren dåligt..
Bara lite kabelpill på baksidan instrumentklustret och en shiftligt som lyser rött i plytet när det inte finns tryck.
Mätaren behövs ju inte.
Re: Oljetrycksmätare på NB (01a) - hur ska den bete sig?
Visst, om du krånglar till det och tar strömmen från baksidan av klustret så få du ju en on/off signal ( som måste inverteras), men min tanke var att dra nya sladdar från givaren och det funkar ju inte med original givare om jag har förstått det hela rätt.Niklas Falk wrote:Lampa istället för mätaren borde fungera perfekt.TPR wrote:Då funkar alltså metoden att koppla in lampa på givaren dåligt..
Bara lite kabelpill på baksidan instrumentklustret och en shiftligt som lyser rött i plytet när det inte finns tryck.
Mätaren behövs ju inte.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Oljetrycksmätare på NB (01a) - hur ska den bete sig?
Men jordar inte kontakten vid lågt tryck?TPR wrote:Visst, om du krånglar till det och tar strömmen från baksidan av klustret så få du ju en on/off signal ( som måste inverteras), men min tanke var att dra nya sladdar från givaren och det funkar ju inte med original givare om jag har förstått det hela rätt.
Om det är omvänt så får du väl i värsta fall ta ett växlande relä så kan du ta en 50W lampa.
Re: Oljetrycksmätare på NB (01a) - hur ska den bete sig?
Jag kanske missuppfattar eller något men vad menas med samma trix/kalibrering för alla årsmodeller?
Jag ska även förtydliga att jag vill att min nål i NB ska bete sig dom tidiga NA. Så man kan få bli nervös när motorn är varm på tomgång
mvh
Jag ska även förtydliga att jag vill att min nål i NB ska bete sig dom tidiga NA. Så man kan få bli nervös när motorn är varm på tomgång
mvh
John Grönquist
Re: Oljetrycksmätare på NB (01a) - hur ska den bete sig?
Det kanske den gör?Niklas Falk wrote:Men jordar inte kontakten vid lågt tryck?TPR wrote:Visst, om du krånglar till det och tar strömmen från baksidan av klustret så få du ju en on/off signal ( som måste inverteras), men min tanke var att dra nya sladdar från givaren och det funkar ju inte med original givare om jag har förstått det hela rätt.
Om det är omvänt så får du väl i värsta fall ta ett växlande relä så kan du ta en 50W lampa.
Får kolla hur den funkar när jag kan starta motorn igen.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Oljetrycksmätare på NB (01a) - hur ska den bete sig?
Du kan ju börja att mäta vad den gör vid nolltryck (sluten eller öppen), förmodligen är de det omvända vid tryckTPR wrote:Får kolla hur den funkar när jag kan starta motorn igen.