Behålla original bälten

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Miatamannen
Spanjoren
Posts: 556
Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
Location: Sjöbo

Behålla original bälten

Post by Miatamannen »

Håller på att byta stolar i bilen men behöver behålla original fästena för bältena för SBP :bang2:
Någon som installerat andra stolar och löst problematiken med att fästa original hållaren i kardantunneln?
Bilder gärna eller bra förklaring tack.....
Bara att borra och se glad ut?
Använda plattjärn för att förlänga fästet?
På andra sidan kardantunneln blir det en FIA platta så den delen känns ok men på sidan inne i bilen?
Tanken är att allt ska "se" original ut 1 gång om året i alla fall... och när bilen körs på gata vill jag kunna använda original bältet och inte 4-punktsbältet...
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club

1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Behålla original bälten

Post by Niklas Falk »

Enklast är att lyckas få tag på en "vajerförlängt" lås som fungerar med bältet, alt ett original från en passagerarstol för att ha låset åt rätt håll (och ev förlänga fästet).
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Behålla original bälten

Post by TPR »

Jag skruvade bara av låset från originalstolen och satte det på lämplig plats (efter en del funderande ang åtkomlighet och bältesdragning) i kardantunneln med FIA-platta på baksidan.
Har för mig jag satte någon större bricka mot tunneln på insidan.

Jag har ju fast monterad stol men byter till original stol inför besiktning, låter fästet vara kvar på tunneln och inga kommentarer än så länge.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Anders S
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 191
Joined: Sun 05 Jun 2011, 00:01
Location: Täby

Re: Behålla original bälten

Post by Anders S »

Fram till -94 års modell så satt ju bälteslåset i kardantunneln, fast då på en lite längre arm. Jag håller själv på med liknande jobb nu, och jag har böjt till järnet något på originallåset och monterar den sedan med ett par distansbrickor mot kardantunneln. FIA-bricka på baksidan förstås, det finns rätt gott om plats där (åtminstone där jag borrade :D) . Se till att bältet får vettiga vinklar med stolen i alla lägen om din stol är justerbar.
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
User avatar
Miatamannen
Spanjoren
Posts: 556
Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
Location: Sjöbo

Re: Behålla original bälten

Post by Miatamannen »

Har nu löst problemet.
Det fanns möjlighet (med lite klurande) att fästa hållaren direkt i stolen.
Blev lite borrande, några distansbrickor, lite fett, kapande av plastkåpa och vips så hade jag en fullt fungerande lösning som dessutom ser ut som original :banana:
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club

1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
User avatar
Anders S
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 191
Joined: Sun 05 Jun 2011, 00:01
Location: Täby

Re: Behålla original bälten

Post by Anders S »

Miatamannen wrote:Har nu löst problemet.
Det fanns möjlighet (med lite klurande) att fästa hållaren direkt i stolen.
Blev lite borrande, några distansbrickor, lite fett, kapande av plastkåpa och vips så hade jag en fullt fungerande lösning som dessutom ser ut som original :banana:
Jag antar att du anser att stolen sitter fast ordentligt i golvet och att själva stolen i sig är stabil nog att fästa bälteslåset i :think2: Jag vill inte sätta myror i huvudet på dig, bara försäkra mig om att du har kollat upp allt :-D Visserligen sitter original bälteslås i stolsskenan men den är ju gjord för att klara det. Vissa sportstolar är ju rätt klena, men om det är en stol med rörram borde det vara OK.
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
Post Reply