Medlemskortens vara eller inte vara
- Mats Lundin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 518
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Nynäshamn
Medlemskortens vara eller inte vara
Med anledning av de diskussioner som jag och Per drabbades av på Kinnekulle när SSK arrangerade SPVM, har jag haft kontakt med min klubb för att kolla vad som gäller och ska ske.
Jag mailade Stockholms Bilklubb följande:
"Hej.
Jag har frågat tidigare om medlemskort här i klubben, men fått försäkran
att det inte behövs.
Nu var jag iväg och tävlade i Sportvagnsmästerskapet (Roadsport) på
Kinnekulle i slutet av maj, och fick då i skarpa ord höra att
"medlemskort måste man visa upp". Nu klarade jag mig efter lite
argumenterande med att visa upp fakturan från klubben, men vill helst
slippa den typen av diskussioner i framtiden.
Därför undrar jag hur klubben tänker göra med medlemskort, nu när frågan aktualiserats i skarpt läge."
Fick följande svar:
"Hej Mats.
Det behövs inget medlemskort.
Vilken arrangör var det som du körde hos? Var det möjligtvis SSK?
Utdrag ur gemensamma regler:
G 7 LICENSER
G 7.1 Tävlingslicenser
Allmänt
Varje deltagare i tävling skall inneha tävlingslicens.
För att erhålla en centralt utfärdad tävlingslicens krävs medlemskap i en SBF-ansluten klubb. Vid medlemskap i flera klubbar kan licens utfärdas endast för en klubb. Licensen avgör därmed för vilken klubb licensinnehavaren tävlar.
Och längre ner i samma paragraf:
Kontroll av klubbtillhörighet
Kontroll att licensinnehavare är medlem i SBF-ansluten klubb sker genom att klubben spärrar de licensierade medlemmar som inte betalat sin medlemsavgift till klubben. Detta sker genom att klubben spärrar medlemmen via Bilsport Online på SBFs hemsida, eller genom kontakt med SBF som då inte utfärdar ny licens påföljande år. Har medlemskapet
upphört avför klubben medlemmen via Bilsport Online på SBFs hemsida, eller genom kontakt med SBF och medlemmens klubbtillhörighet upphör.
Klubben släpper spärr för medlem, via Bilsport Online på SBFs hemsida eller, genom kontakt med SBF, omgående när licensinnehavaren har betalt sin medlemsavgift.
Du kan be dem att läsa i regelboken under den här paragrafen, om de fortfarande inte förstår vad som gäller, är de välkomna att ta kontakt med mig.
Jag är också tillståndsgivare i Stockholms Bilsportförbund och kommer skicka med regelboken till dem med nästa tävlingstillstånd, och be dem läsa den, särskilt då G7. Jag kommer också att ta upp saken med dem, så att du eller någon annan förare inte ska behöva råka ut för de här dumheterna.
Med vänliga hälsningar.
Janne Lönnmark
Kassör
Stockholms Bilklubb"
Så det ska fungera utan medlemskort. Vi får stå på oss, Per.
Jag kommer också att ta med detta mail till tävlingarna i fortsättningen för att kunna visa upp vid diskussion.
M.
Jag mailade Stockholms Bilklubb följande:
"Hej.
Jag har frågat tidigare om medlemskort här i klubben, men fått försäkran
att det inte behövs.
Nu var jag iväg och tävlade i Sportvagnsmästerskapet (Roadsport) på
Kinnekulle i slutet av maj, och fick då i skarpa ord höra att
"medlemskort måste man visa upp". Nu klarade jag mig efter lite
argumenterande med att visa upp fakturan från klubben, men vill helst
slippa den typen av diskussioner i framtiden.
Därför undrar jag hur klubben tänker göra med medlemskort, nu när frågan aktualiserats i skarpt läge."
Fick följande svar:
"Hej Mats.
Det behövs inget medlemskort.
Vilken arrangör var det som du körde hos? Var det möjligtvis SSK?
Utdrag ur gemensamma regler:
G 7 LICENSER
G 7.1 Tävlingslicenser
Allmänt
Varje deltagare i tävling skall inneha tävlingslicens.
För att erhålla en centralt utfärdad tävlingslicens krävs medlemskap i en SBF-ansluten klubb. Vid medlemskap i flera klubbar kan licens utfärdas endast för en klubb. Licensen avgör därmed för vilken klubb licensinnehavaren tävlar.
Och längre ner i samma paragraf:
Kontroll av klubbtillhörighet
Kontroll att licensinnehavare är medlem i SBF-ansluten klubb sker genom att klubben spärrar de licensierade medlemmar som inte betalat sin medlemsavgift till klubben. Detta sker genom att klubben spärrar medlemmen via Bilsport Online på SBFs hemsida, eller genom kontakt med SBF som då inte utfärdar ny licens påföljande år. Har medlemskapet
upphört avför klubben medlemmen via Bilsport Online på SBFs hemsida, eller genom kontakt med SBF och medlemmens klubbtillhörighet upphör.
Klubben släpper spärr för medlem, via Bilsport Online på SBFs hemsida eller, genom kontakt med SBF, omgående när licensinnehavaren har betalt sin medlemsavgift.
Du kan be dem att läsa i regelboken under den här paragrafen, om de fortfarande inte förstår vad som gäller, är de välkomna att ta kontakt med mig.
Jag är också tillståndsgivare i Stockholms Bilsportförbund och kommer skicka med regelboken till dem med nästa tävlingstillstånd, och be dem läsa den, särskilt då G7. Jag kommer också att ta upp saken med dem, så att du eller någon annan förare inte ska behöva råka ut för de här dumheterna.
Med vänliga hälsningar.
Janne Lönnmark
Kassör
Stockholms Bilklubb"
Så det ska fungera utan medlemskort. Vi får stå på oss, Per.
Jag kommer också att ta med detta mail till tävlingarna i fortsättningen för att kunna visa upp vid diskussion.
M.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
- Mats Lundin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 518
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Nynäshamn
Bara överheten SBF får sina kulor verkar de skita i allt annatNiklas Falk wrote:Det myso i sammanhanget var att Camilla hänvisade till påstötning från SBF (eller SDF, svårt att veta) angående extra kontroll pga att inte alla klubbar var så duktiga på att spärra de som inte betalt.
Jag fick tex ut min licens för 2008 innan jag betalt medlemsavgiften för 2008...
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Om ni har svårt att få medlemskort från era nuvarande klubbar kan jag tipsa om en bra klubb som har snygga laminerade medlemskort
/Andreas K
/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Mats Lundin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 518
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Nynäshamn
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
- Mats Lundin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 518
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Nynäshamn
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Idag kom ditt papper om klubbyte, Per. Nu är det stämplat och ligger på lådan till SBF.Per Hammarsjö wrote:Jag har skickat in handlingarna! Du har inte fått något ännu Andreas?Andreas K wrote:Om ni har svårt att få medlemskort från era nuvarande klubbar kan jag tipsa om en bra klubb som har snygga laminerade medlemskort
/Andreas K
/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact: