Mattias Pålsson, Na 1.6 -90
Re: Mattias Pålsson, Na 1.6 -90
Jag var hemma hos Mats klinglöv och hämtade min cc-båge i onsdags.
Men har inte haft tid att lasta ur den från personbilen för än idag ( måndag ). Funderar på att spreyburksmåla bågen pga ont om tid.
Blå eller svart?
Men har inte haft tid att lasta ur den från personbilen för än idag ( måndag ). Funderar på att spreyburksmåla bågen pga ont om tid.
Blå eller svart?
Mattias Pålsson Kinnekulle 1:06.174 Falkenberg 0:55.433
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
Re: Mattias Pålsson, Na 1.6 -90
Vad du än väljer ta en matt färg, döljer märken och lätt att bättra på
Finns hammarlack på sprayburk, ger en mönstad yta men tål lite mer slit.
Finns hammarlack på sprayburk, ger en mönstad yta men tål lite mer slit.
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
Re: Mattias Pålsson, Na 1.6 -90
Det är långt mellan mektillfällena men idag råkade jag plötsligt få några timmar över till bilen.
Så är det någon i närheten som har en liten smidig och portabel svets att ta med så är ni välkomna hem till mig för att utöva svetsning av förstärkningsplattor.
Undre förstärkningarna sitter på plats med bultar och små hål är borrade så att man kan punktsvetsa dit dom.Så är det någon i närheten som har en liten smidig och portabel svets att ta med så är ni välkomna hem till mig för att utöva svetsning av förstärkningsplattor.
Mattias Pålsson Kinnekulle 1:06.174 Falkenberg 0:55.433
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
Re: Mattias Pålsson, Na 1.6 -90
Snyggt jobbat!
Hoppas kunna komma igång inom kort med samma operation.
Hoppas kunna komma igång inom kort med samma operation.
M a t s K l i n g l ö f
f.d. Mazda MX-5 1.6 1991, nu MGB GT Mk1 1967
f.d. Mazda MX-5 1.6 1991, nu MGB GT Mk1 1967
Re: Mattias Pålsson, Na 1.6 -90
Det var lättare än vad jag hade trot.
Ska de undre Förstärkningsplattorna till bakåtsträvorna svetsas, eller bara ligga som mellanlägg mellan bågen, golvet och undre förstärkningsplattan?
Ska de undre Förstärkningsplattorna till bakåtsträvorna svetsas, eller bara ligga som mellanlägg mellan bågen, golvet och undre förstärkningsplattan?
Mattias Pålsson Kinnekulle 1:06.174 Falkenberg 0:55.433
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
Re: Mattias Pålsson, Na 1.6 -90
Har du fått nåt svar angånde svetsning av plattorna under bakre strävorna?
M a t s K l i n g l ö f
f.d. Mazda MX-5 1.6 1991, nu MGB GT Mk1 1967
f.d. Mazda MX-5 1.6 1991, nu MGB GT Mk1 1967
Re: Mattias Pålsson, Na 1.6 -90
Nej det har jag inte, jag får nog ställa frågan i "uppdaterat reglemente standard" då kanske vi får fart på svaren..
Mattias Pålsson Kinnekulle 1:06.174 Falkenberg 0:55.433
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
Re: Mattias Pålsson, Na 1.6 -90
Annars borde väl CC veta tycker man...
M a t s K l i n g l ö f
f.d. Mazda MX-5 1.6 1991, nu MGB GT Mk1 1967
f.d. Mazda MX-5 1.6 1991, nu MGB GT Mk1 1967
- Conny Lundell
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 378
- Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
- Location: Falkenberg
Re: Mattias Pålsson, Na 1.6 -90
Detta har jag hittat i gemensamma tekniska regler på SBF.Matte P wrote:Nej det har jag inte, jag får nog ställa frågan i "uppdaterat reglemente standard" då kanske vi får fart på svaren..
Vad man menar med fixerad vet jag inte. Men nog blir den fixerad när man drar fast bultarna till bågen.
Nog borde någon här veta vad som gäller.
TR 5.8.2.13 Förstärkningsplatta:
Metallplatta fixerad i chassi/kaross under en fastsättningsplatta för att förstärka dess infästning.
Man blir också konfunderad när man läser detta.
TR 5.8.2.9 Diagonalsträva:
Ett tvärgående rör mellan ett av de övre hörnen på huvudbågen, eller en av de ändarna på tvärgående sträva när det är längsgående båge och en lägre anslutningspunkt på andra sidan av skyddsburen.
Eller
Den övre änden av en bakåtsträva och en lägre anslutningspunkt på den andra bakåtsträvan.
När jag beställde min båge från CC så sa jag att den ska klara en vagnsboksbesikning och jag fick hem bågen och monterar den och tänker inte mer på det. Men det sitter ingen diagonalsträva på den endast en sträva tvärs över så kallad bältessträva. Ser att du fått en lika dan Matte utan diagonalsträva.
Nu blir man förvirrad. Kanske någon kan räta ut begreppen.
Conny
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
Eunos Roadster 1994
Re: Mattias Pålsson, Na 1.6 -90
Jag tror att bältessträvan på våran båge har samma funktion som en snesträva pga att bågen är kort och kompakt.
Och sen så är väl våran båge igentligen en godkännd kompromiss av säkerheten för att inte behöva skruva sönder en väg godkänd bil.
Och sen så är väl våran båge igentligen en godkännd kompromiss av säkerheten för att inte behöva skruva sönder en väg godkänd bil.
Mattias Pålsson Kinnekulle 1:06.174 Falkenberg 0:55.433
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
Re: Mattias Pålsson, Na 1.6 -90
Lite mer info om fastsättning (med skisser) hittar du längre ner i kapitel 5.8.3.2.6 (Tekniska Regler http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Teknis ... r-2014.pdf)Conny Lundell wrote:Detta har jag hittat i gemensamma tekniska regler på SBF.Matte P wrote:Nej det har jag inte, jag får nog ställa frågan i "uppdaterat reglemente standard" då kanske vi får fart på svaren..
Vad man menar med fixerad vet jag inte. Men nog blir den fixerad när man drar fast bultarna till bågen.
Nog borde någon här veta vad som gäller.
TR 5.8.2.13 Förstärkningsplatta:
Metallplatta fixerad i chassi/kaross under en fastsättningsplatta för att förstärka dess infästning.
Man blir också konfunderad när man läser detta.
TR 5.8.2.9 Diagonalsträva:
Ett tvärgående rör mellan ett av de övre hörnen på huvudbågen, eller en av de ändarna på tvärgående sträva när det är längsgående båge och en lägre anslutningspunkt på andra sidan av skyddsburen.
Eller
Den övre änden av en bakåtsträva och en lägre anslutningspunkt på den andra bakåtsträvan.
När jag beställde min båge från CC så sa jag att den ska klara en vagnsboksbesikning och jag fick hem bågen och monterar den och tänker inte mer på det. Men det sitter ingen diagonalsträva på den endast en sträva tvärs över så kallad bältessträva. Ser att du fått en lika dan Matte utan diagonalsträva.
Nu blir man förvirrad. Kanske någon kan räta ut begreppen.
Conny
Diagonalsträva behövs ej i Roadsport, se kap 2.8.4 i Sportvagnsreglementen (http://web.sbf.se/regler/up/4/RA_Sportv ... 3-2015.pdf ). Däremot är skyddsbur obligatoriskt i Modsport (kap 2.8.3). I alla fall är det så jag tolkar det
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
Re: Mattias Pålsson, Na 1.6 -90
Tackar för ditt svar Anders, jag har inte haft tid och leta svar själv.
Mattias Pålsson Kinnekulle 1:06.174 Falkenberg 0:55.433
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
Re: Mattias Pålsson, Na 1.6 -90
Som förtydligande så står det alltså följande i SBF's Tekniska Regler:
För skiss 253-52 behöver förstärkningsplattan inte vara svetsade till karossen.
För skiss 253-52 behöver förstärkningsplattan inte vara svetsade till karossen.
- Attachments
-
- Skärmklipp.JPG (19.66 KiB) Viewed 13349 times
M a t s K l i n g l ö f
f.d. Mazda MX-5 1.6 1991, nu MGB GT Mk1 1967
f.d. Mazda MX-5 1.6 1991, nu MGB GT Mk1 1967
Re: Mattias Pålsson, Na 1.6 -90
Jag tolkar bild 253-52 att det är okej att montera 2st lösa förstärkningsplattor på varsin sida om bilplåten utan att svetsa.
I förgår fick jag en låda bra och ha grejor levererat till mig på jobbet för ett kanonpris! Kamrem, några oljefilter, hjullager, magnecour tändkablar, hawk belägg till fram och bak samt bromsrenoveringskitt!
Packningsatts.
Tien fjädrar hårdhet w080
Ljusinsattser och juftfillter.
Samt hardtoppsfäster.
Mycket kul, framkört och klart för 3100kr!
Tackar så mycket Martin Fridholm!
I förgår fick jag en låda bra och ha grejor levererat till mig på jobbet för ett kanonpris! Kamrem, några oljefilter, hjullager, magnecour tändkablar, hawk belägg till fram och bak samt bromsrenoveringskitt!
Packningsatts.
Tien fjädrar hårdhet w080
Ljusinsattser och juftfillter.
Samt hardtoppsfäster.
Mycket kul, framkört och klart för 3100kr!
Tackar så mycket Martin Fridholm!
Mattias Pålsson Kinnekulle 1:06.174 Falkenberg 0:55.433
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
Re: Mattias Pålsson, Na 1.6 -90
Provkörde bilen med de nya hjulen, som skrapade i lite gran bara.
Men bilen är just nu 55mm hög på lägsta stället och skall höjas ca 30mm så det kommer nog att funka. Nödbrytarhandtaget är fastsatt och draget in i cupen.
Själva brytaren och elen är ej påbörjad. Det blev blå färg på bågen, dock nån nyans ljusare n på bilen.
Men bilen är just nu 55mm hög på lägsta stället och skall höjas ca 30mm så det kommer nog att funka. Nödbrytarhandtaget är fastsatt och draget in i cupen.
Själva brytaren och elen är ej påbörjad. Det blev blå färg på bågen, dock nån nyans ljusare n på bilen.
Mattias Pålsson Kinnekulle 1:06.174 Falkenberg 0:55.433
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
Re: Mattias Pålsson, Na 1.6 -90
Då har bilen kommit på pallbockar igen för att höjas 30mm.
Håller på att bygga en bar i kafét och går samtidigt en tre veckors bartenderutbildning i Göteborg.
Samtidigt så ska jag hinna med att bygga till min uteservering med ytterligare 120kvm för att sedan rusta upp min glass bar vid skreastrand innan glass säsongen kommer igång på alvar!
Undra om jag ens kommer få ut bilen på vägen innan det är dax att ställa av den igen!
Ja ja ena dämparen är skruvad på iaf!
Förlite tid för att hinna bygga bil just nu!Håller på att bygga en bar i kafét och går samtidigt en tre veckors bartenderutbildning i Göteborg.
Samtidigt så ska jag hinna med att bygga till min uteservering med ytterligare 120kvm för att sedan rusta upp min glass bar vid skreastrand innan glass säsongen kommer igång på alvar!
Undra om jag ens kommer få ut bilen på vägen innan det är dax att ställa av den igen!
Ja ja ena dämparen är skruvad på iaf!
Mattias Pålsson Kinnekulle 1:06.174 Falkenberg 0:55.433
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
Re: Mattias Pålsson, Na 1.6 -90
Tänk på att 30 mm på dämparen ger mer än 30 mm på bilens höjd p g a bärarmens längd i förhållande till dämparens infästning. Skulle tro det blir ca 40 mm bak och 45 mm fram.Matte P wrote:Då har bilen kommit på pallbockar igen för att höjas 30mm.
Förlite tid för att hinna bygga bil just nu!
Håller på att bygga en bar i kafét och går samtidigt en tre veckors bartenderutbildning i Göteborg.
Samtidigt så ska jag hinna med att bygga till min uteservering med ytterligare 120kvm för att sedan rusta upp min glass bar vid skreastrand innan glass säsongen kommer igång på alvar!
Undra om jag ens kommer få ut bilen på vägen innan det är dax att ställa av den igen!
Ja ja ena dämparen är skruvad på iaf!
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
Re: Mattias Pålsson, Na 1.6 -90
Ha ha ha...
Det är ju självklart att det är så.
Det hade jag inte kommit på själv för än bilen varit på alla fyra igen för kontrollmätning.
Ibland är det bra att det går väldigtlångsamt med mekandet.
Det är nämligen fortfarande bara en dämpare som är skruvad på
Det är ju självklart att det är så.
Det hade jag inte kommit på själv för än bilen varit på alla fyra igen för kontrollmätning.
Ibland är det bra att det går väldigtlångsamt med mekandet.
Det är nämligen fortfarande bara en dämpare som är skruvad på
Mattias Pålsson Kinnekulle 1:06.174 Falkenberg 0:55.433
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
Re: Mattias Pålsson, Na 1.6 -90
Då var bågen monterad och bilen hop plockad igen.
Har även höjt den så att den håller rätt ridehight.
Bilen gick dessutom igenom bilbesiktningen med en bra att veta på min rostiga balk vänster fram.
På måndag så kan jag få nödbrytare installerat för 1300kr+moms ca1500kr på Bilelektriska i Falkenberg.
Sen är det bara stol och bälte som saknas innan det är dags för vagnbok.
Nån som har stol och bälte att sälja för billig peng!?
Har även höjt den så att den håller rätt ridehight.
Bilen gick dessutom igenom bilbesiktningen med en bra att veta på min rostiga balk vänster fram.
På måndag så kan jag få nödbrytare installerat för 1300kr+moms ca1500kr på Bilelektriska i Falkenberg.
Sen är det bara stol och bälte som saknas innan det är dags för vagnbok.
Nån som har stol och bälte att sälja för billig peng!?
Mattias Pålsson Kinnekulle 1:06.174 Falkenberg 0:55.433
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Mattias Pålsson, Na 1.6 -90
Tänk på att stol och bälte måste vara inom sin godkända period för att få med dem i vagnboken. Sen är det skicket som gäller.Matte P wrote:Nån som har stol och bälte att sälja för billig peng!?
Säkerhetsutrustning med okänd historia är ingen höjdare.
Re: Mattias Pålsson, Na 1.6 -90
Håller med om att man inte ska tumma på säkerheten.
Jag har inte full koll vad det är för märkning dom ska finnas på dom olika säkerhetsdetaljerna för att man ska kunna tävla i serien.
Jag har fått för mig att jag måste ha intergralhjälm i miatan vare sig jag kör med cab uppe eller nere, är det rätt ?
Får man åka med jethjälm om man åker hard topp?
Köpte mig iaf en OMP gp 7s intergralhjälm i går. Får jag åka med denna hjälm utan hans eller hybrid?
Jag siktar på att köpa hybrid längre fram, men bygger nog klart bilen först.
Hur är det med märkningen på kläderna, bältet och stolen?
Jag har fortfarande ingen stol och vill gärna ha förslag på vilken stol jag ska köpa.
Jag vill slippa att testa mig fram, så bara förslag som ni vet passar i miatan.
Jag sitter gärna så lågt som möjligt.
Jag har inte full koll vad det är för märkning dom ska finnas på dom olika säkerhetsdetaljerna för att man ska kunna tävla i serien.
Jag har fått för mig att jag måste ha intergralhjälm i miatan vare sig jag kör med cab uppe eller nere, är det rätt ?
Får man åka med jethjälm om man åker hard topp?
Köpte mig iaf en OMP gp 7s intergralhjälm i går. Får jag åka med denna hjälm utan hans eller hybrid?
Jag siktar på att köpa hybrid längre fram, men bygger nog klart bilen först.
Hur är det med märkningen på kläderna, bältet och stolen?
Jag har fortfarande ingen stol och vill gärna ha förslag på vilken stol jag ska köpa.
Jag vill slippa att testa mig fram, så bara förslag som ni vet passar i miatan.
Jag sitter gärna så lågt som möjligt.
Mattias Pålsson Kinnekulle 1:06.174 Falkenberg 0:55.433
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Mattias Pålsson, Na 1.6 -90
Med löst tak är det ingen som vet nåt längre. Men med HANS/Hybrid så kan man skita i SBFs nationella påhitt och köra enligt FIAs regler fullt ut (Inklusive Snell SA2010 hjälmar).
Varför man skulle vilja slippa ansiktsskydd i en tävlingsbil har jag svårt att förstå. Att käka rattnav är väl inte så roligt (bälten sträcker sig en hel del, 20-30%)?
Varför man skulle vilja slippa ansiktsskydd i en tävlingsbil har jag svårt att förstå. Att käka rattnav är väl inte så roligt (bälten sträcker sig en hel del, 20-30%)?
- Conny Lundell
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 378
- Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
- Location: Falkenberg
Re: Mattias Pålsson, Na 1.6 -90
Hej Matte!Matte P wrote:Håller med om att man inte ska tumma på säkerheten.
Jag har inte full koll vad det är för märkning dom ska finnas på dom olika säkerhetsdetaljerna för att man ska kunna tävla i serien.
Jag har fått för mig att jag måste ha intergralhjälm i miatan vare sig jag kör med cab uppe eller nere, är det rätt ?
Får man åka med jethjälm om man åker hard topp?
Köpte mig iaf en OMP gp 7s intergralhjälm i går.
Får jag åka med denna hjälm utan hans eller hybrid?
Jag siktar på att köpa hybrid längre fram, men bygger nog klart bilen först.
Hur är det med märkningen på kläderna, bältet och stolen?
Jag har fortfarande ingen stol och vill gärna ha förslag på vilken stol jag ska köpa.
Jag vill slippa att testa mig fram, så bara förslag som ni vet passar i miatan.
Jag sitter gärna så lågt som möjligt.
Jag satte en sparco sprint stol i min bil och det var inga problem att få plats med den. Men det finns säkert ett antal andra stolar som passar också, se bara till så att stol och bälte är FIA godkända och inte för gamla.
Angående hjälm utan hans eller hybrid så får man åka utan nack skydd men SBF försäkringen vid skada är begränsad har jag för mig jag läst här innan.
Conny
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
Eunos Roadster 1994
Re: Mattias Pålsson, Na 1.6 -90
Kolla med Ulf han har nog en stol att låna ut.
Niklas Kristiansson #73
Re: Mattias Pålsson, Na 1.6 -90
Jag var hos Ulf i går morse och lånade stol och bälte.
Stängde kafét kl 23 sen var jag i garaget och mekade med huvudströmbrytaren till 04.00 för att bara komma underfund om att någonstans stämde det inte.
Så fort jag satte dit pluskontakten så blev motståndet väldigt varmt.
Jag fick avbryta och konsentrera mig på stolsbyte.
Ut med förarstolen och i med Ulfs sparcostol för att snabbt kunna konstatera att det sitter ett stolsunderrede till en högerstol på detta passargerar säte som jag lånat..
Men inget ont som inte har något gott med sig, jag kom ju i säng strax efter 4 iaf.
Det ser inte så bra ut på vagn besiktning fronten, som va tänkt att ske idag.
Stängde kafét kl 23 sen var jag i garaget och mekade med huvudströmbrytaren till 04.00 för att bara komma underfund om att någonstans stämde det inte.
Så fort jag satte dit pluskontakten så blev motståndet väldigt varmt.
Jag fick avbryta och konsentrera mig på stolsbyte.
Ut med förarstolen och i med Ulfs sparcostol för att snabbt kunna konstatera att det sitter ett stolsunderrede till en högerstol på detta passargerar säte som jag lånat..
Men inget ont som inte har något gott med sig, jag kom ju i säng strax efter 4 iaf.
Det ser inte så bra ut på vagn besiktning fronten, som va tänkt att ske idag.
Mattias Pålsson Kinnekulle 1:06.174 Falkenberg 0:55.433
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
NA 1.6 standard #79
Falkenberg