Megasquirt i Roadsport
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Megasquirt i Roadsport
Enligt Per verkar det som det inte är klart än om man får använda MS i roadsport...
Hmm har blandade känslor inför detta... Å ena sidan tyckte jag det var roligt att pyssla med detta och eftersom jag har en klar så har jag ju ett litet försprång.
Men om jag kliver ur egoistlådan en liten stund så undrar jag om inte detta hämmar tillväxten av nya förmågor i Roadsport/MX5CUP? När jag pysslade med detta så upptäckte jag att många tyckte detta var krångligt, man hade i princip bara Niklas att bolla lite med när det gällde MS . Risken finns att många avskräcks om det krävs att man också är en "laptoptrimmare" för att vara konkurenskraftig. Tanken är ju att man skall kunna ta sin Miata och fixa stol, brytare och båge och sen vara igång.
Ska ärligt erkänna att jag kände att ribban kändes ganska hög som nybörjare när man tittade på vad de flesta gjort med sina bilar. Jaja, jag vet att ni började med Koni och olättade bilar men då körde ju dom flesta på den nivån, så e d ju inte riktigt idag. Vill inte raljera men "så gjorde vi på den gamla goda tiden" håller inte, även om det ligger mkt i att man har mest tid att hämta i körningen...
Vill bara säga att man som ny kan känna att det krävs mkt för att få en konkurrenskraftig bil om alla har programerbar sprut och tändning, det är mkt som det är att få till ett vettigt chassi...
Hur som, blir d grönt ljus för MS så är jag absolut på en MS-kväll som Josen föreslog. Då gäller det ju att många lär sig så att "hindret" blir mindre...
/Fredrik
Hmm har blandade känslor inför detta... Å ena sidan tyckte jag det var roligt att pyssla med detta och eftersom jag har en klar så har jag ju ett litet försprång.
Men om jag kliver ur egoistlådan en liten stund så undrar jag om inte detta hämmar tillväxten av nya förmågor i Roadsport/MX5CUP? När jag pysslade med detta så upptäckte jag att många tyckte detta var krångligt, man hade i princip bara Niklas att bolla lite med när det gällde MS . Risken finns att många avskräcks om det krävs att man också är en "laptoptrimmare" för att vara konkurenskraftig. Tanken är ju att man skall kunna ta sin Miata och fixa stol, brytare och båge och sen vara igång.
Ska ärligt erkänna att jag kände att ribban kändes ganska hög som nybörjare när man tittade på vad de flesta gjort med sina bilar. Jaja, jag vet att ni började med Koni och olättade bilar men då körde ju dom flesta på den nivån, så e d ju inte riktigt idag. Vill inte raljera men "så gjorde vi på den gamla goda tiden" håller inte, även om det ligger mkt i att man har mest tid att hämta i körningen...
Vill bara säga att man som ny kan känna att det krävs mkt för att få en konkurrenskraftig bil om alla har programerbar sprut och tändning, det är mkt som det är att få till ett vettigt chassi...
Hur som, blir d grönt ljus för MS så är jag absolut på en MS-kväll som Josen föreslog. Då gäller det ju att många lär sig så att "hindret" blir mindre...
/Fredrik
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Det kan ju även vara viktigt att påvisa nivån på skillnaderna som blir resultatet...
Från 1.13.8 till 1.12.0 på Knutan, samma dämpare, däck och effekt. Endast ett års körvana skiljde (Josen framför som morot i bägge fallen)...
5% mer effekt hade aldrig gjort den skillnaden, kanske en tiondel eller två.
Men att kunna klämma fram det där sista (iaf de 5% som man straffas med) är ju intressant. Att dessutom kunna få bra kontroll över bränslet så man kan byta till E85 utan förlust är en fördel.
Reglementet möjliggör en hel del saker som inte är riktigt utforskade än (kostar tid och pengar att prova ut), tex 225or (eller tom 245or) på 15x9" fälg och "Coupéhardtop" med förbättrad aerodynamik.
MS och bredbandslambda är ju rätt billigt jämfört med chassit och det är inte mer magi än programerbart trimchip (eller piggypack som Unichip. Link, Emanage eller likande).
Som Laptoptrimmare har du ju fortfarande samma luftpump som alla andra.
Avgassystemet kostar ju mer än MS för en del.
Från 1.13.8 till 1.12.0 på Knutan, samma dämpare, däck och effekt. Endast ett års körvana skiljde (Josen framför som morot i bägge fallen)...
5% mer effekt hade aldrig gjort den skillnaden, kanske en tiondel eller två.
Men att kunna klämma fram det där sista (iaf de 5% som man straffas med) är ju intressant. Att dessutom kunna få bra kontroll över bränslet så man kan byta till E85 utan förlust är en fördel.
Reglementet möjliggör en hel del saker som inte är riktigt utforskade än (kostar tid och pengar att prova ut), tex 225or (eller tom 245or) på 15x9" fälg och "Coupéhardtop" med förbättrad aerodynamik.
MS och bredbandslambda är ju rätt billigt jämfört med chassit och det är inte mer magi än programerbart trimchip (eller piggypack som Unichip. Link, Emanage eller likande).
Som Laptoptrimmare har du ju fortfarande samma luftpump som alla andra.
Avgassystemet kostar ju mer än MS för en del.
Last edited by Niklas Falk on Wed 02 Jul 2008, 00:27, edited 1 time in total.
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Lyssna på Niklas vad det gäller om man får använda eller inte.. Jag har ingen aning.. Min grej var en liten avstickare hurvida man ska räkna på 5% på orginal datorbox eller ej...
Men jag håller med dig där Fredrik.. Det får inte blir för dyrt för folk att hålla sig med konkurrenskraftiga bilar.
Å andra sidan, om man går mot mer enhetligt, kan det hämma tillväxten också... Svårt med sånt här..
Men jag håller med dig där Fredrik.. Det får inte blir för dyrt för folk att hålla sig med konkurrenskraftiga bilar.
Å andra sidan, om man går mot mer enhetligt, kan det hämma tillväxten också... Svårt med sånt här..
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Håller med om att körningen är viktigast... Men ställer du en miata med enda performancemodden konisar och fm-fjädrar brevid en viktoptimerad miata med vassa coilovers och ett uppstyvat chassi samt polybussningar. Lägg sedan till en motor om andas in och ut på rätt sätt och ett programerbart sprut för att fylla lungorna perfekt och det får vara en riktigt grym förare i "orginalmiatan" för att piska den bilen.
Hmm funderar ändå mest på den psykologiska hindret med MS. Skulle vara kul att höra vad de som lurar på att ställa upp i cupen nästa år tycker...
Hmm funderar ändå mest på den psykologiska hindret med MS. Skulle vara kul att höra vad de som lurar på att ställa upp i cupen nästa år tycker...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Absolut, tycker själv att det skulle vara skittråkigt att inte få modda lite. Säger bara att bultar och skruvar skrämmer inte, elektronik gör det i många fall när det gäller hemmamekare...Per Hammarsjö wrote:
Å andra sidan, om man går mot mer enhetligt, kan det hämma tillväxten också... Svårt med sånt här..
Edit: Ähh va fasen, e nog bara nojig vad det gäller folks åsikt kring laptopprogramering, bättre att se möjligheter än hinder... Dags att sussa...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Jag kommer närmare och närmare ett beslut att vara med och leka nästa år (eller senast 2010...). Min ambition är att köra med min NA med r-däck (185-or), Koni, FM-fjädrar, motor helt orginal, ingen lättning och kompromiss-hjulinställning till att börja med. Min förhoppning är att det blir 2-3 till med den ambitionsnivån så man får lite trevliga fajter på banan.Fredrik Henriksson wrote:Håller med om att körningen är viktigast... Men ställer du en miata med enda performancemodden konisar och fm-fjädrar brevid en viktoptimerad miata med vassa coilovers och ett uppstyvat chassi samt polybussningar. Lägg sedan till en motor om andas in och ut på rätt sätt och ett programerbart sprut för att fylla lungorna perfekt och det får vara en riktigt grym förare i "orginalmiatan" för att piska den bilen.
Hmm funderar ändå mest på den psykologiska hindret med MS. Skulle vara kul att höra vad de som lurar på att ställa upp i cupen nästa år tycker...
Sedan känner jag mig själv så jag kommer säkert att spendera första vintern efter race-debut med att uppgradera bilen (inom rimliga gränser) för att kunna förbättra mina tider. Troligast blir då grövre krängare, hårdare fjädrar, bredare däck och mer racebetonad hjulinställning - thats it.
Att dessutom börja pilla på motorn känns jobbigt. Får visserligen ytterligare en sak att skylla på varför jag är sist men vill hellre fightas med andra förare än att tappa på alla rakor.
/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- peter dahlqvist
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 68
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 08:01
Jag siktar på att deltaga nästa år på Andreas nivå. Jag vill behålla bilen på en nivå där det fortfarande är möjligt att köra med den på gatan.
Jag tycker att charmen med Roadsport är att begränsningarna finns. Jag kan förstå att ni som hållt på ett tag vill förbättra bilen så att den matchar eran förarnivå. För mig är största anledningen att få köra. Jag kommer säkert att tänka som ni efter några år. Är inte de tre klasserna A, B och C tänkta att C är ingång och sedan går man vidare till B och senare A när man når era nivåer. Som det verkar så kör man alla tre klasserna i samma heat så i praktiken kan man väl tänka sig att ni som vill avancera med era bilar hamnar i B eller C men vi kör ändå i samma race. Jag har inte läst reglerna men gissar att reglerna kan tillåta mer i B respektive A eftersom det är lägre vikt/effekt förhållande.
MS skrämmer inte mig. Jag har det på min hemmabyggda Esther (Locost). Det är riktigt kul att hålla på med mappningen. Bygge och installation är inte komplicerat. Däremot att få till mappningen kräver lite testande. Även om man får tag i en färdig mappning till samma bil. Jag har en otrimmad B230 motor, som även om den är vanlig krävde en del jobb innan jag fick den besiktningsbar och körbar. Jag använde vakummätare för att hitta värdena.
Jag tycker att charmen med Roadsport är att begränsningarna finns. Jag kan förstå att ni som hållt på ett tag vill förbättra bilen så att den matchar eran förarnivå. För mig är största anledningen att få köra. Jag kommer säkert att tänka som ni efter några år. Är inte de tre klasserna A, B och C tänkta att C är ingång och sedan går man vidare till B och senare A när man når era nivåer. Som det verkar så kör man alla tre klasserna i samma heat så i praktiken kan man väl tänka sig att ni som vill avancera med era bilar hamnar i B eller C men vi kör ändå i samma race. Jag har inte läst reglerna men gissar att reglerna kan tillåta mer i B respektive A eftersom det är lägre vikt/effekt förhållande.
MS skrämmer inte mig. Jag har det på min hemmabyggda Esther (Locost). Det är riktigt kul att hålla på med mappningen. Bygge och installation är inte komplicerat. Däremot att få till mappningen kräver lite testande. Även om man får tag i en färdig mappning till samma bil. Jag har en otrimmad B230 motor, som även om den är vanlig krävde en del jobb innan jag fick den besiktningsbar och körbar. Jag använde vakummätare för att hitta värdena.
------------------------------------------------------
Peter Dahlqvist, Åkersberga (NA 1994 och NBFL 2001)
Peter Dahlqvist, Åkersberga (NA 1994 och NBFL 2001)
Håller helt med om att man skall undvika dyra trim osv i Roadsport/MX-5-Cup. Som Niklas säger det är chassi och kör-träning som ger mest.
Men samtidigt är det kul om man har hållt på ett tag att få prova lite nya saker. Ett MS för några tusen och möjligheten till att få lära sig mappa det svåra ?) och kanske hitta några hk till är rimlig nivå . Sen om det går att få till E85 åka rent är det ett steg i rätt riktning för motorsport i allmänhet. Jämfört med att köpa dyra grenrör, avgas,insugslösningar är det faktiskt billigt med ett MS. Sen får man bara inse att när man börjar så är man bland de sista och det tar något/några år innan man lärt sig hitta runt och köra. Men det spelar väl ingen roll bara det finns någon jämbördig att mäta sig med ?
Att kliva upp i Roadsport B/A är dyr historia - tror inte det är så mycket roligare där heller. Då är det roligare att optimera sin C bil och slåss med B Vilken bil kan egentligen jämföra sig med Miatan i frågan om vad den kan leverera ?
Men samtidigt är det kul om man har hållt på ett tag att få prova lite nya saker. Ett MS för några tusen och möjligheten till att få lära sig mappa det svåra ?) och kanske hitta några hk till är rimlig nivå . Sen om det går att få till E85 åka rent är det ett steg i rätt riktning för motorsport i allmänhet. Jämfört med att köpa dyra grenrör, avgas,insugslösningar är det faktiskt billigt med ett MS. Sen får man bara inse att när man börjar så är man bland de sista och det tar något/några år innan man lärt sig hitta runt och köra. Men det spelar väl ingen roll bara det finns någon jämbördig att mäta sig med ?
Att kliva upp i Roadsport B/A är dyr historia - tror inte det är så mycket roligare där heller. Då är det roligare att optimera sin C bil och slåss med B Vilken bil kan egentligen jämföra sig med Miatan i frågan om vad den kan leverera ?
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Det har du rätt i...Jämfört med att köpa dyra grenrör, avgas,insugslösningar är det faktiskt billigt med ett MS.
Tar man det steg för steg så... Gissar att det är få som kommer börja och satsa på vinst direkt...
Så småningom kommer det ju (förhoppningsvis) finnas en del bilar till salu på marknaden som är färdigbyggda med rätt prylar...
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Man sparar lite vikt när man plockar bort AFMen.
Trots att jag kör med den minsta motorn så måste jag förstärka det flera redan skrivit; de varvtidsförkortningar man kan åstadkomma genom optimering av motorn är på en helt annan nivå än vad som kan åstadkommas genom chassiförbättringar och annat i drivlinan (som diffbroms och högre utväxling i slutväxeln). Sen tillkommer ju föraren...
Trots att jag kör med den minsta motorn så måste jag förstärka det flera redan skrivit; de varvtidsförkortningar man kan åstadkomma genom optimering av motorn är på en helt annan nivå än vad som kan åstadkommas genom chassiförbättringar och annat i drivlinan (som diffbroms och högre utväxling i slutväxeln). Sen tillkommer ju föraren...
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Efter strul med att flytta min RX-7 AFM så att konfiltret hamnar i ett bättre läge för att få kall luft, så känns det som att det skulle vara värt pengarna för ett MS bara för att slippa den där förbaskade "svängdörren".
Men... jag vågar inte köpa förrän det kan anses säkert ur reglementstolkningsperspektivet...
Egentligen känns ju hela debatten märklig eftersom ECUn inte gör mycket mer än att styra bränsle och tändning - och det går ju att optimera även icke elektroniska "styrsystem"...
Men... jag vågar inte köpa förrän det kan anses säkert ur reglementstolkningsperspektivet...
Egentligen känns ju hela debatten märklig eftersom ECUn inte gör mycket mer än att styra bränsle och tändning - och det går ju att optimera även icke elektroniska "styrsystem"...
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Det du behöver Dennis är att få annan dator med andra sensorer tolkat som omodifierad motor. Dvs konfilter på trottelhuset och MAPsensor samt kanske även triggerskiva på veven och slippa CAS.
På en 1,6a skulle du ju kunna gå med på tom 15% effektstraff för fritt sprut eftersom du inte kommer ner i den vikten heller
Hur det skall tolkas nästa år beror nog väldigt mycket vad reglementeskommitén vill jobba med under hösten (när jag sätter igång oss). För egen del är omprogrameringsbart bränsle+tändsystem en av sakerna jag vill ta upp och få klartgjort en gränsdragning (däcksbredder och oreggad säkerhetsutrustning andra).
Att plocka bort en restriktor (original AFM och röret till trottelhuset) är ju nåt lite annat än att justera bränsletabellerna till ECUn.
På en 1,6a skulle du ju kunna gå med på tom 15% effektstraff för fritt sprut eftersom du inte kommer ner i den vikten heller
Hur det skall tolkas nästa år beror nog väldigt mycket vad reglementeskommitén vill jobba med under hösten (när jag sätter igång oss). För egen del är omprogrameringsbart bränsle+tändsystem en av sakerna jag vill ta upp och få klartgjort en gränsdragning (däcksbredder och oreggad säkerhetsutrustning andra).
Att plocka bort en restriktor (original AFM och röret till trottelhuset) är ju nåt lite annat än att justera bränsletabellerna till ECUn.
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
P Sandström har en RX7 AFM... Kanske kan kolla hur han gjort, han brukar ha snittsiga lösningar...Dennis Kullman wrote:Efter strul med att flytta min RX-7 AFM så att konfiltret hamnar i ett bättre läge för att få kall luft, så känns det som att det skulle vara värt pengarna för ett MS bara för att slippa den där förbaskade "svängdörren".
Men... jag vågar inte köpa förrän det kan anses säkert ur reglementstolkningsperspektivet...
Egentligen känns ju hela debatten märklig eftersom ECUn inte gör mycket mer än att styra bränsle och tändning - och det går ju att optimera även icke elektroniska "styrsystem"...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Peter Sandström
- Posts: 230
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
- Location: Urshult / Småland
Har ju respirator på min, så lösningen ser helt annorlunda ut pga LMM:s placering. Tar luften till min CAI från intaget i vänster blinkers!Fredrik Henriksson wrote:P Sandström har en RX7 AFM... Kanske kan kolla hur han gjort, han brukar ha snittsiga lösningar...Dennis Kullman wrote:Efter strul med att flytta min RX-7 AFM så att konfiltret hamnar i ett bättre läge för att få kall luft, så känns det som att det skulle vara värt pengarna för ett MS bara för att slippa den där förbaskade "svängdörren".
Men... jag vågar inte köpa förrän det kan anses säkert ur reglementstolkningsperspektivet...
Egentligen känns ju hela debatten märklig eftersom ECUn inte gör mycket mer än att styra bränsle och tändning - och det går ju att optimera även icke elektroniska "styrsystem"...
Själv hade jag nog satsat på JR:s CAI som tex Cyberoid har. Går troligtvis att få dit RX7:ans LMM på den med lite modifiering av hålet i boxen och en annan stegslang... LMM:n är ju lite tjockare, så får den bara plats bakom kylaren så ska det funka...
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Det är just det som är problemet...Peter Sandström wrote:Själv hade jag nog satsat på JR:s CAI som tex Cyberoid har. Går troligtvis att få dit RX7:ans LMM på den med lite modifiering av hålet i boxen och en annan stegslang... LMM:n är ju lite tjockare, så får den bara plats bakom kylaren så ska det funka...
För att kunna använda RX-7 AFM måste man (som Peter vet) släppa lite på fjädern som håller "dörren" stängd när inget undertryck skapas av motorn. Det innebär att den blir känsligare för hur den monteras.
För att den ska få plats där jag vill ha den vred jag den 90 grader (så att botten pekar framåt); det gillar den inte.
Ikväll ska jag försöka montera den upp-o-ner; den bör gå dit då - samtidigt som dörrens fjäder är obelastad... vi får se hur det går...
-
- Posts: 13
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 05:22
- Location: Vinslöv
Jag löddade in ett 25 ohm´s motstånd efter att ha läst följande på miata.net på min rx7 afm. http://forum.miata.net/vb/showthread.ph ... ht=rx7+afm Kolla efter dvcn´s inlägg
Efter det behövde jag bara släppa 1 hack på kuggkransen för att komma rätt. Har kollat med bredbandslamda. Ligger ungefär som orginal, gick inte att magra ut den så mycket på toppen tyvärr utan att förlora i mellanregistret.
Har monterad min Rx7 Afm på orginalplats genom att göra om ett orginallock till filterboxen. Sen använder jag en "randall" lösning med att ta kallluft genom torpedväggen!
Efter det behövde jag bara släppa 1 hack på kuggkransen för att komma rätt. Har kollat med bredbandslamda. Ligger ungefär som orginal, gick inte att magra ut den så mycket på toppen tyvärr utan att förlora i mellanregistret.
Har monterad min Rx7 Afm på orginalplats genom att göra om ett orginallock till filterboxen. Sen använder jag en "randall" lösning med att ta kallluft genom torpedväggen!
- Attachments
-
- IMGP0019.JPG (83.37 KiB) Viewed 3388 times
Ronny Persson
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Jobbigt med strul...Dennis Kullman wrote:Jag får kanske också göra det, för kvällens test lyckades inte (men det kanske beror på läckage...)Ronny Persson wrote:Jag löddade in ett 25 ohm´s motstånd...
Vad är det som är så bra med RX7:ans AFM? Är det bara att den är större så det är mindre motstånd?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
-
- Posts: 13
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 05:22
- Location: Vinslöv
Jäpp Rx7 Afm är större än Miatans, och har visat sig ge lite mer effekt över 6000 varv. Här finns lite intressant läsning http://members.aol.com/solomiata/airflowmtr.html
Ronny Persson
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Har pillat lite med min MS idag. Allt funkar som det ska, måste bara leta rätt på en orginalmappning att utgå ifrån. Labborerade ju med överladdning förra året. Gäller ju att stå rustad ifall...Dennis Kullman wrote:Nu tar vi inte mer om RX-7 AFM i den här tråden, tycker jag. Jag hoppas på ett tydligt JA till MS + borttagning av AFM till nästa säsong.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Blir inte så dyrt om du inte köper PnP utan kör byggsats och löder själv som jag gjorde. Jag fick pengar över till bredbandslambda och kom ändå billigare undan än om jag skulle köpt färdigt...Dennis Kullman wrote:Dags att blåsa liv i den här tråden igen?
Jag kommer sannolikt inte ha råd, men man kan ju fantisera/planera längre fram än till 2009.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Jag skulle iofs ändå behöva träna lite lödning för att fixa min SPX90 (hur många här vet vad det är? ), så kanske...Fredrik Henriksson wrote:Blir inte så dyrt om du inte köper PnP utan kör byggsats och löder själv som jag gjorde. Jag fick pengar över till bredbandslambda och kom ändå billigare undan än om jag skulle köpt färdigt...Dennis Kullman wrote:Dags att blåsa liv i den här tråden igen?
Jag kommer sannolikt inte ha råd, men man kan ju fantisera/planera längre fram än till 2009.
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5