VIlket spelar mest roll när man spenderar viss tid med olastat hjul(luftburen eller nära luftburen).Victor wrote:Och vid körning. Utfjädringen slutar ju i praktiken där fjädern inte trycker ut stötdämparen längre.Conny Lundell wrote:Känns ändå bättre att fjädrarna inte är lösa vid besiktning av bilen.
Conny
949 har nån video nånstans som visar att Xidasetupen använder hjälpfjädrarna i vissa fall (AutoX i detta fall).
Själv har jag dämparlängder som ger ca 10mm glapp med rätt fjädrar. Det enda som blir lite lustigt är att fjädrarna gnager på fjäderstyrningen när man sänker ner efter däckbyte (det blir en smäll när de hoppar rätt.
Om man däremot har preload (fjädern sitter i spänn när man har full utfjädring) så får man drift-city mitt kurvan när fjäderkonstanten går i taket (från fjäder till dämparstång). Testat i annans bil på Gotland och just med de dämparna hjälpte det inte att höja 2cm, men det minskade problemet (så orsaken var hittad).
Be bilprovningen lyfta på inre delen av bärarmen, så slipper ni full utfjädring sen blir det mindre glapp med gummibussningar (eftersom de fjädrar emot)