Jag tyckte att min vattenpump lät illa och remmen tjöt ibland. Så jag köpte en ny.
Nu när jag monterat, låter det som impellern tar i godset! Det är ett j-la liv på tomgång. Det räcker att håla skruvmejseln mot huset så känner man, lägger man dit örat blir man döv.
Skulle jag på nått vis centrerat pumpen, eller är den dålig, eller har jag spännt remmen för mycket, eller...
Har jag missat nått? Tips någon?
mvh Christian
Vattenpump låter illa
Vattenpump låter illa
Christian Lund
-
- Medlem MX-5 Racing Club
Re: Vattenpump låter illa
Det är bara att bita i hopp och byta pump!
Fick en lysande ide (något sent) och tog av drivremmen. Vattenpumpen låter imte alls illa!
Det är antagligen kamremmen, måste ha gjort nått fel när jag återmonterade den Det är som Anders säjer, bara att riva och försöka göra om o göra rätt.
Det är antagligen kamremmen, måste ha gjort nått fel när jag återmonterade den Det är som Anders säjer, bara att riva och försöka göra om o göra rätt.
Christian Lund
-
- Medlem MX-5 Racing Club
Du åter monterade inte den gamla remmen hoppas jag
Man åter använder inte en använd kamrem . Den byter man!
Framför allt på en tävlings bil.. Köp en ny kamrems sats
Med rullar o rem det kostar lite men ett motorras kostar mer.
Det är ju inget problem att byta själv så ta den kostnaden.
Man åter använder inte en använd kamrem . Den byter man!
Framför allt på en tävlings bil.. Köp en ny kamrems sats
Med rullar o rem det kostar lite men ett motorras kostar mer.
Det är ju inget problem att byta själv så ta den kostnaden.
Av och kontrollera/byt remen. Har ev remhjul/spännare liggandes om det är panik. (begagnade i ok skick.)hclund wrote:Fick en lysande ide (något sent) och tog av drivremmen. Vattenpumpen låter imte alls illa!
Hojta till om du har funderingar.. bor ju inte allt för långt bort. Tror även jag har generator/servo remar nya liggandes om jag inte mins fel.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Jo om man läser en sån omvandlignstabell (ft-lbs in-lbs jävla skit) helt fel: då drar man kamspännaren alldeles för löst.Myran wrote:Av och kontrollera/byt remen. Har ev remhjul/spännare liggandes om det är panik. (begagnade i ok skick.)hclund wrote:Fick en lysande ide (något sent) och tog av drivremmen. Vattenpumpen låter imte alls illa!
Hojta till om du har funderingar.. bor ju inte allt för långt bort. Tror även jag har generator/servo remar nya liggandes om jag inte mins fel.
=klapper överkugg osv, jobbit behöver träffa en mekterapeut/psykolog typ
Men nu är allt monterat rätt och jag hör/ser inget som tagit skada....
Christian Lund
Inget ska kunna krocka i miatans motor om även om remen sitter fel eller hoppar helt. Så bara trycka dit den rätt dra rullarna med rätt moment och gasa vidare!hclund wrote:Jo om man läser en sån omvandlignstabell (ft-lbs in-lbs jävla skit) helt fel: då drar man kamspännaren alldeles för löst.Myran wrote:Av och kontrollera/byt remen. Har ev remhjul/spännare liggandes om det är panik. (begagnade i ok skick.)hclund wrote:Fick en lysande ide (något sent) och tog av drivremmen. Vattenpumpen låter imte alls illa!
=klapper överkugg osv, jobbit behöver träffa en mekterapeut/psykolog typ
Men nu är allt monterat rätt och jag hör/ser inget som tagit skada....
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Fan trot. Tyckte inte det lät nått när jag provstartade, men nu låter det som en ventil inte mår bra! Får riva igen o se om jag glömt en skiftnyckel under topplocket eller nått...Myran wrote:
Inget ska kunna krocka i miatans motor om även om remen sitter fel eller hoppar helt. Så bara trycka dit den rätt dra rullarna med rätt moment och gasa vidare!
Annars får jag leta efter en ny motor, bara för att jag tyckte att vattenpumpen lät lite illa,
o inte kan läsa innantill
Christian Lund