Handbroms, 2:a på besiktning

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Emberglow66
Posts: 208
Joined: Mon 03 Sep 2012, 21:23
Location: Täby

Handbroms, 2:a på besiktning

Post by Emberglow66 »

Hej

Behöver hjälp och fattar inte vad det är för fel. :think2:

Redan förra året var det problem med handbromsen, den tar dåligt.
Har nu renoverat oken och bytt packningat och oringar. Monterade ihop allt och justerar enligt handbok och tips på forumet men får i stort sett ingen bromsverkan. Har gjort följande

När oket är borta och jag testar för hand på handbroms armen så rör sig kolven ut ca 4 mm, låter jag armen gå tillbaka så sjunker kolven in med det tryck jag har för hand på kolven.är det för dåligt? Skall det röra sig mer?

Monterar tillbaka allt och justerar kolven med insex så att det ligger på och släpper sedan 1/3 varv så att det rullar utan motstånd igen. Monterar handbromsvajer och prövar på nytt. Har justerat max vid handbromshandtaget och det hjälper inte heller.

Vad f-n är fel, hajar inte :bang2:
Tommy Finell, NB-01 mazda röd
Emberglow66 syftar på min Mustang 66 samt den läckra färgen Emberglow
————————————————————————————————————————————————————
2020 - 1:a Mx5-cup standard
2019 - 2:a Mx5-cup standard
2018 - 4:a Mx5-cup standard
2017 - 4:a Mx5-cup standard
2016 - 1:a MX5 sprintcupen
2015 - 2:a MX5 sprintcupen
2014 - 2:a Mx5 sprintcupen
2013 - 3:a Mx5 sprintcupen, debutsäsongen
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Handbroms, 2:a på besiktning

Post by Myran »

Emberglow66 wrote:Hej

Behöver hjälp och fattar inte vad det är för fel. :think2:

Redan förra året var det problem med handbromsen, den tar dåligt.
Har nu renoverat oken och bytt packningat och oringar. Monterade ihop allt och justerar enligt handbok och tips på forumet men får i stort sett ingen bromsverkan. Har gjort följande

När oket är borta och jag testar för hand på handbroms armen så rör sig kolven ut ca 4 mm, låter jag armen gå tillbaka så sjunker kolven in med det tryck jag har för hand på kolven.är det för dåligt? Skall det röra sig mer?

Monterar tillbaka allt och justerar kolven med insex så att det ligger på och släpper sedan 1/3 varv så att det rullar utan motstånd igen. Monterar handbromsvajer och prövar på nytt. Har justerat max vid handbromshandtaget och det hjälper inte heller.

Vad f-n är fel, hajar inte :bang2:
Släpper du handbromsen helt inne i bilen innan du justerar bak på "gömda" skruven?

det där med 1/3 varv brukar inte funka så bra i min erfarenhet. utan brukar få ställa att känner att den precis bromsarlite/skrapar mot skivan.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Handbroms, 2:a på besiktning

Post by Niklas Falk »

Emberglow66 wrote:När oket är borta och jag testar för hand på handbroms armen så rör sig kolven ut ca 4 mm, låter jag armen gå tillbaka så sjunker kolven in med det tryck jag har för hand på kolven.är det för dåligt? Skall det röra sig mer?
Har du gjort samma test med handbromsvajer monterad och dragit i handbromshandtaget?
Jag misstänker vajerproblem istället för okproblem.
Går handtaget ner igen eller motar vajern tillbaka det?
User avatar
Emberglow66
Posts: 208
Joined: Mon 03 Sep 2012, 21:23
Location: Täby

Re: Handbroms, 2:a på besiktning

Post by Emberglow66 »

Emberglow66 wrote:Hej

Behöver hjälp och fattar inte vad det är för fel. :think2:
Vad f-n är fel, hajar inte :bang2:
Bevare oss väl för amatörmeckar :oops:

Kom in nu och har fått det att funka, tyvärr ser jag tipsen först nu men jag lyckades klura ut det. :think2:
Problemet var att de knappt funkade innan jag började renovera oken.
När jag stoppade tillbaka dem så hakade jag bara på dem i handbromsvajern och justerade på dolda skruven.
Problemet var ju att "armen" då redan var i maxläget :bang2: . Mao då justerade jag på dolda skruven och när jag sedan drog i handbromsen så rörde sig inte kolven en millimeter.

Sista chansningen var ju att släppa på allt och då hamnade ju armen i viloläge och när jag sedan drog i handbromsen så funkade det :banana: , justerade bara lite vid handtaget och nu är det bara att köra handbromssvängar och börja drifta :wink:
Tommy Finell, NB-01 mazda röd
Emberglow66 syftar på min Mustang 66 samt den läckra färgen Emberglow
————————————————————————————————————————————————————
2020 - 1:a Mx5-cup standard
2019 - 2:a Mx5-cup standard
2018 - 4:a Mx5-cup standard
2017 - 4:a Mx5-cup standard
2016 - 1:a MX5 sprintcupen
2015 - 2:a MX5 sprintcupen
2014 - 2:a Mx5 sprintcupen
2013 - 3:a Mx5 sprintcupen, debutsäsongen
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Handbroms, 2:a på besiktning

Post by Niklas Falk »

Det går bara att lära av egna misstag, så nu vet du mera :)
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Re: Handbroms, 2:a på besiktning

Post by Mats Lundin »

Emberglow66 wrote: Bevare oss väl för amatörmeckar :oops:
Så skönt att det händer dig också ... :roll:

Jag tycker att man som amatör gör allting två gånger - först fel en gång, och sedan rätt :oops:
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
User avatar
Emberglow66
Posts: 208
Joined: Mon 03 Sep 2012, 21:23
Location: Täby

Re: Handbroms, 2:a på besiktning

Post by Emberglow66 »

Mats Lundin wrote: Så skönt att det händer dig också ... :roll:
Jag tycker att man som amatör gör allting två gånger - först fel en gång, och sedan rätt :oops:
Jaja, som dottern säger :mrgreen:

Men den gick igenom besiktningen utan anmärkning, att tanka K-sprit löste även mitt problem med CO-halten samt varmkörde ordentligt innan då jag har en racekat
Tommy Finell, NB-01 mazda röd
Emberglow66 syftar på min Mustang 66 samt den läckra färgen Emberglow
————————————————————————————————————————————————————
2020 - 1:a Mx5-cup standard
2019 - 2:a Mx5-cup standard
2018 - 4:a Mx5-cup standard
2017 - 4:a Mx5-cup standard
2016 - 1:a MX5 sprintcupen
2015 - 2:a MX5 sprintcupen
2014 - 2:a Mx5 sprintcupen
2013 - 3:a Mx5 sprintcupen, debutsäsongen
Post Reply