Nästa generations CUP bil ?

Allt som rör MX-5 Club i allmänhet.
Post Reply
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Nästa generations CUP bil ?

Post by Josen »

Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Nästa generations CUP bil ?

Post by Niklas Falk »

Den får kommu på marknaden först innan vi gör CUPbil av den.
Sen kanske den hamnar knäppt emellan klasserna (som en 130hk Elise), men eftersom den har en Skyactive radfyra så finns det ju några motorer att välja bland.
Eftersom den har tändspolar så kommer den inte att ha framtidens bensindieslar (18:1 i komp och inget tändstift), men vilken effekt kan vi bara gissa. En spot on B-bil vore iofs inte fel (tex 200hk och 1100kg).

Men först borde det fixas till NCs som B-bilar (byte till 2,5L fyra), som klarar av större däck, bättre geometri etc.
Det är i sommar 9 (!) år sen NCn lanserades och vi har ingen all-out Roadsportbil av den modellen än...

Som vanligt är största konkurrenten befintliga gamla häckar, som vi ju redan kan :)
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Nästa generations CUP bil ?

Post by Josen »

Det är i sommar 9 (!) år sen NCn lanserades och vi har ingen all-out Roadsportbil av den modellen än...
Säger det något om regementet ? Vi har knappt några nyare andra bilar som Roadsport bilar heller...

Tror väl nästan jag har den nyaste bilen/modellen i flottan tillsamman med några Corvetter ?

Upp med B gränsen och se över ABS/Traction, få bort hemmabyggen och ultra lättabilar....
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
hclund
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 207
Joined: Sun 09 May 2010, 15:02
Location: Örebro

Re: Nästa generations CUP bil ?

Post by hclund »

"och ultra lättabilar...." Som Lotus Elise menar du? :wistle: :mrgreen:


Fast den är väl inte så lätt som den var som prototyp, var inte målet 750 kg?
Christian Lund
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Nästa generations CUP bil ?

Post by Josen »

hclund wrote:"och ultra lättabilar...." Som Lotus Elise menar du? :wistle: :mrgreen:
Fast den är väl inte så lätt som den var som prototyp, var inte målet 750 kg?
Inte lätta men Ultra-lätta ;) < 800 kg inkl förarare passar oss(mig) fint :)

Japp målet var 750, finns S1:or som ligger på 680 kg, en S2:a går att få ner på 720 kg ( Rover båda )
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Nästa generations CUP bil ?

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Japp målet var 750, finns S1:or som ligger på 680 kg, en S2:a går att få ner på 720 kg ( Rover båda )
Sen har man ju decitonnet förare också :D

Men jag är inte 100 på vad som skulle påverka mest, vikt/effekt-ändringar eller nåt mer radikalt.
Visst är modifieringsgraden med besiktat trevlig, men det verkar inte vara nåt hinder att ha rena idrottsredskap heller.
Modsport utan aero, med Rdäck och 75mm markfrigång kanske? Ta till det inga tillägg på omoddade motorer eller andra hjälpmedel. Besiktade bilar i trafik är naturligtvis tillåtna (undrar hur SBF skulle se om mix av båge (för beisktade) och burbilar (obes)).
Enkelt och sorglöst, och bilarna skulle inte bli extremare än de är idag.
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Nästa generations CUP bil ?

Post by gokarting.nu »

https://www.youtube.com/watch?v=780h_oLMdLk


130 Hp 1000 kg tomvikt Miata ND
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Nästa generations CUP bil ?

Post by Niklas Falk »

gokarting.nu wrote:130 Hp 1000 kg tomvikt Miata ND
Passar så infernalistkt bra in i C.
1003kg som minvikt med ABS, 1051 med vinge, om man vill skoja till det.
Detta med dagens regemente, 2019 kanske vi vill annorlunda.

En entypsklass med den Globala MX5 CUP, finns det intresse för det (15+ st helnya bilar med plomberingr både här och där)? Men då är det oreggade utan tak och 2litersmotorn, lite långsammare än ginetta men roligare utseende och global serie i ryggen.
Hmm, om de i CUP-trim kramar ur ca 180-190 ur tvålitersmotorn så hade CUPbilen inte varit i vägen i Mod3, som en start utan att vara 15+ från början.
Post Reply