Vikt NA 1.6 med CC båge
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 223
- Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
- Location: Solna
Vikt NA 1.6 med CC båge
Vad väger en NA 1.6 med CC båge med lite minilättningar såsom rensat bagage utrymme och borttagen radio men inredning i övrigt intakt?
Torbjörn
Torbjörn
Torbjörn Linderson
- Alexander Mullaart
- Posts: 290
- Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
- Location: Malmö
Re: Vikt NA 1.6 med CC båge
Drygt 900kg med tom tank skulle jag tippa på. Min 1.6 vägde runt 875kg med tom tank, CC-båge, rejsstol, original hardtop, rensad inredning och radio, borttagna plastbalkar, OZ Ultraleggera 15x7 mm.
Vågen jag vägde min bil på verkade vara pålitlig, men vet inte säkert .
Vågen jag vägde min bil på verkade vara pålitlig, men vet inte säkert .
Alexander Mullaart
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 223
- Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
- Location: Solna
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Vikt NA 1.6 med CC båge
Min NA 1.6 vägde 970 kg med ca kvarts tank, CC-båge suflett, all inredning kvar och ganska tunga fälgar. Den enda lättningen jag gjort var att byta till ett MC-batteri, tagit bort bogseröglorna fram och monterat bort passagerarstolen.
/Andreas E
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Re: Vikt NA 1.6 med CC båge
Å min US NA 1.6 WRB740 vägde 1.000kg. Full tank & mig i, HardDog båge, HT (men hela cab-ställningen borta) Sparco sprint, Tunga fälgar, stereo, och all övrig inredning kvar.
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 223
- Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
- Location: Solna
Re: Vikt NA 1.6 med CC båge
Är andreas vikt med förare? och hur mycket förare i såfall. Själv 105 kg minst om jag bantar lite med rejskläder.
//TL
//TL
Torbjörn Linderson
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Vikt NA 1.6 med CC båge
Vikten på 970 kilo för min del är utan förare (hamnade på 1050 kg totalt). Glömde skriva att det var med en Sparco Sprint V stol på förarsidan också.Torbjorn968 wrote:Är andreas vikt med förare? och hur mycket förare i såfall. Själv 105 kg minst om jag bantar lite med rejskläder.
//TL
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 223
- Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
- Location: Solna
Re: Vikt NA 1.6 med CC båge
1.9 motor får målgång vikt på 1073 kg vilket med mig ombord då innebär just 970 kg för bilen. Så skall man få i en fullbur också vilket är 5 kg extra?
//TL
//TL
Torbjörn Linderson
Re: Vikt NA 1.6 med CC båge
1.9 liter?Torbjorn968 wrote:1.9 motor får målgång vikt på 1073 kg vilket med mig ombord då innebär just 970 kg för bilen. Så skall man få i en fullbur också vilket är 5 kg extra?
//TL
140 hk och utan ABS borde ge målvikt på 140x7x1.05 = 1029 kg
Det finns några NA-bilar som har kommit ner till ca 850 kg tomvikt med båge, tror min brors vägde 854 kg innan burbygge och Dennis K's bil borde vara lättare än så (fast nu sätter han i fullbur).
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 223
- Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
- Location: Solna
Re: Vikt NA 1.6 med CC båge
Tanken var att behålla lite glassåkarstuk så inte så mycket lättning. Off topic: hur upplever du Miata världen mot ditt 944 förflutna?
//T
//T
Torbjörn Linderson
Re: Vikt NA 1.6 med CC båge
Jag har ju betydligt längre Miata-förflutet än 944, så det var nog Porschen som kändes fel/annorlunda.
Körde Miata NB 01-08 tror jag det var, köpte en moddad Opel Speedster våren -07 men satte den i en lyktstolpe redan efter ett par veckor...
Efter det ville jag ha en bil med helbur som man kunde köra upp till och över gränsen utan att man dog på köpet, dvs ingen mittmotorbil.
Valet förr till slut på 944 Turbo S, hade den -08 till våren -10 då jag köpte Miatan.
Jämfört med Miata och Speedster så krävde den betydligt högre fart för att bli kul, både Miatan och Speedstern är kul redan från första metern.
Dessutom var man alltid orolig för den gamla turbomotorn och när brorsan körde ifrån mig på Kinnekulle med Miatan så sattes annonsen ut.
Miatan känns betydligt mer skottsäker på banan, bättre balans och kul där det ska vara kul, dvs i kurvorna.
En annan stor anledning till bytet var att få ner kostnaden, köpte hus och fick barn -10, så för att kunna behålla intresset så var driftkostnaden tvungen att sänkas.
Nästa steg blir nog en Seven, ännu lättare, mer fart och troligen billigare i drift.
Körde Miata NB 01-08 tror jag det var, köpte en moddad Opel Speedster våren -07 men satte den i en lyktstolpe redan efter ett par veckor...
Efter det ville jag ha en bil med helbur som man kunde köra upp till och över gränsen utan att man dog på köpet, dvs ingen mittmotorbil.
Valet förr till slut på 944 Turbo S, hade den -08 till våren -10 då jag köpte Miatan.
Jämfört med Miata och Speedster så krävde den betydligt högre fart för att bli kul, både Miatan och Speedstern är kul redan från första metern.
Dessutom var man alltid orolig för den gamla turbomotorn och när brorsan körde ifrån mig på Kinnekulle med Miatan så sattes annonsen ut.
Miatan känns betydligt mer skottsäker på banan, bättre balans och kul där det ska vara kul, dvs i kurvorna.
En annan stor anledning till bytet var att få ner kostnaden, köpte hus och fick barn -10, så för att kunna behålla intresset så var driftkostnaden tvungen att sänkas.
Nästa steg blir nog en Seven, ännu lättare, mer fart och troligen billigare i drift.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 223
- Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
- Location: Solna
Re: Vikt NA 1.6 med CC båge
Vad du koll på kostnaderna i jämförelse med 944? Våndas med att sälja den men det är ju puckat med en massa bilar....
Torbjörn Linderson
Re: Vikt NA 1.6 med CC båge
Och glöm inte SÄKRARE... NOT! Tänk den runt en stolpeNästa steg blir nog en Seven, ännu lättare, mer fart och troligen billigare i drift.
Ha de gott!
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
Re: Vikt NA 1.6 med CC båge
Har inte räknat på det men vikt är ju avgörande för driftkostnad och även storlek på bromsar och däck...Torbjorn968 wrote:Vad du koll på kostnaderna i jämförelse med 944? Våndas med att sälja den men det är ju puckat med en massa bilar....
Sedan tror jag driftsäkerheten är betydligt högre i Miatan, samt betydligt billigare med reservdelar, för att inte tala om motor, växellåda, diff.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: Vikt NA 1.6 med CC båge
Ska naturligtvis ha fullbur isf, får lära sig att klättra in genom "taket".JOnas wrote:Och glöm inte SÄKRARE... NOT! Tänk den runt en stolpeNästa steg blir nog en Seven, ännu lättare, mer fart och troligen billigare i drift.
Ha de gott!
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!