Hur högt vågar jag ställa tändningen ?
Hur högt vågar jag ställa tändningen ?
Provade 18 grader, gillade det då det gav mera knuff i lägre varvtalen.
Kompromiss mot att få mera moment med 4:1 diffen tänkte jag ?
Är 18 safe tror ni utan att knacka sönder kolvar ? Att höra om det knackar är lite svårt, brötar ju rätt bra Kanske köra med V-power hjäper.
Vad kör ni på ?
Kompromiss mot att få mera moment med 4:1 diffen tänkte jag ?
Är 18 safe tror ni utan att knacka sönder kolvar ? Att höra om det knackar är lite svårt, brötar ju rätt bra Kanske köra med V-power hjäper.
Vad kör ni på ?
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Har för mig att jag läste om nån här på forumet som testade 18grader, kanske Svederud eller Jari, hur som kommer iaf ihåg att resultatet blev mindre bra...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Har för mig att mellanregistret blev betydligt sämre med uselt vrid som följd och en marginell förbättring i toppen...Josen wrote:På vilket sätt - spikade det sönder ?Fredrik Henriksson wrote:Har för mig att jag läste om nån här på forumet som testade 18grader, kanske Svederud eller Jari, hur som kommer iaf ihåg att resultatet blev mindre bra...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Hmm borde det inte bli tvärtom ? Mera i botten och mindre i höga register ? Tog bilen någon skada ?Fredrik Henriksson wrote:Har för mig att mellanregistret blev betydligt sämre med uselt vrid som följd och en marginell förbättring i toppen...Josen wrote:På vilket sätt - spikade det sönder ?Fredrik Henriksson wrote:Har för mig att jag läste om nån här på forumet som testade 18grader, kanske Svederud eller Jari, hur som kommer iaf ihåg att resultatet blev mindre bra...
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Så kanske d var *huvudkli* Hade en känsla när jag skrev det att jag vänt på d...Josen wrote:Hmm borde det inte bli tvärtom ? Mera i botten och mindre i höga register ? Tog bilen någon skada ?Fredrik Henriksson wrote:Har för mig att mellanregistret blev betydligt sämre med uselt vrid som följd och en marginell förbättring i toppen...Josen wrote:På vilket sätt - spikade det sönder ?Fredrik Henriksson wrote:Har för mig att jag läste om nån här på forumet som testade 18grader, kanske Svederud eller Jari, hur som kommer iaf ihåg att resultatet blev mindre bra...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Jag råkade köra med 18grader istället för 14,
glömde att varje sträck var 2 grader
Tyckte inte att den drog ur något bra vid högre varv, mellan varv noterade jag ingen skildnad på.
Oron för spik var att jag körde på 95 oktan till Björvik och sen fyllde på med 98 oktan. (vilken oktan halt blir det då )
Tycker den går bättre med 14-16 grader,
glömde att varje sträck var 2 grader
Tyckte inte att den drog ur något bra vid högre varv, mellan varv noterade jag ingen skildnad på.
Oron för spik var att jag körde på 95 oktan till Björvik och sen fyllde på med 98 oktan. (vilken oktan halt blir det då )
Tycker den går bättre med 14-16 grader,
Last edited by Svederud on Tue 01 Jul 2008, 11:17, edited 1 time in total.
Röd Mazda MX-5 -91
http://kattpensionatupplandsvasby.se - Kattpensionat Upplands Väsby
http://kattpensionatupplandsvasby.se - Kattpensionat Upplands Väsby
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
SCHYTTS? E inte d dansband? Lyssnade på "I´m a dansbander" i bilen igår, Torgny Melins tror jag dom hette. *Huvudkli* Lät rätt bra faktiskt...JOnas wrote:-Det sa boom....boom...å plötsligt blev jag k... Nä, vänta nu...de e ju SCHYTTSTog bilen någon skada ?
lite OT kanske..
Back to topic...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Lite väl käckt, roligt och OT nu va ? JOnas/Pär/Fredriksson öppna en egen tråd där ni kan chatta och vara roliga. Chatta på MSN el motsvarande istället för över ett forum.
Frågar man i ett forum så förväntar man sig hyffsat seriösa svar.
Har man inget att tillföra i sak kan man knipa käft tycker jag.
Frågar man i ett forum så förväntar man sig hyffsat seriösa svar.
Har man inget att tillföra i sak kan man knipa käft tycker jag.
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Det går att ställa baständingen på NB också, men då får du fila till hålet i vevaxelgivaren och börja flytta den lite (har för mig att det är svårt att höja tändntingen den vägen JR sänkte baständningen den vägen i ett av sina gamla kompressorkit).Per Hammarsjö wrote:Detta med att ställa tändningen.. Är det något som tillåts att göra på min bil också? Det är ju lite skillnad på NA och NB motorerna här va?
Det är enklare att få MegaSquirt2 att fungera med original sensorer och tuna den vägen istället. Enklare i den meningen att det fungerar och man har möjlighet att kontrollera vad man gör.
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Sorry Josen, inte meningen att sabba din tråd...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Jahaja... Jag får givetvis ta största delen för jag startade det. Ber om ursäkt för att jag försökte skoja lite.
Inget mera
Sorry sorry då.
Henriksson, Per kanske(vet inte vad han skrev) & jag får väl hitta ett dansbandsforum där vi kan ventilera lite musik.
------
ps. en skriftlig ursäkt till Josen i pappersform är på väg...
Knipa käft är ett lite grovt uttryck, men hålla tyst funkar.Har man inget att tillföra i sak kan man knipa käft tycker jag.
Inget mera
annars....käckt, roligt och OT
Sorry sorry då.
Henriksson, Per kanske(vet inte vad han skrev) & jag får väl hitta ett dansbandsforum där vi kan ventilera lite musik.
-Jo, å i min "ungdom" var jag med dom på Turne´(Nej jag är inte dansbandsnörd) Dom är(var) bekanta till släkten.SCHYTTS? E inte d dansband?
------
ps. en skriftlig ursäkt till Josen i pappersform är på väg...
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
- Crazy Ivan
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 218
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
- Location: Västerås/Skallberget
Lite flams kan man väl tillåta även i seriösa debatter, eller?Josen wrote: Frågar man i ett forum så förväntar man sig hyffsat seriösa svar.
Har man inget att tillföra i sak kan man knipa käft tycker jag.
Sen var gränsen går är som vanligt inte lätt att etablera.
Men att uppmana till att "knipa käft" är på gränsen till modererbart...... tycker jag.
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
- Leif Jönsson
- Posts: 89
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 13:47
Hmmm
Jag tycker jag känner igen de här diskussionen med OT på olika forum.. Jag är medlem i åtskilliga forum och min åsikt (åsikter måste man ha) är att lite skoj måste tillåtas i mellan kompisar, för det är vi väl?
Har inte testat med 18 grader, är lite feg och kör med 14 grader.
På tal om bättre fart på låga varv....Är här någon som har kört med 13" fälgar och ganska breda däck. Typ som dom man ser på Autocross bilarna i USA?
Har inte testat med 18 grader, är lite feg och kör med 14 grader.
På tal om bättre fart på låga varv....Är här någon som har kört med 13" fälgar och ganska breda däck. Typ som dom man ser på Autocross bilarna i USA?
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Ibland blir jag inte klok på dig...Josen wrote:Oj lite visst inte att det var så känsligt kompisar emellan - trodde ni tålde lite och ville ha lite flams och skämt ?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Var lite hård/bestämd här för att vara tydlig Hoppas ni nu förstår att jag inte uppskattar flamset i en seriös fråga/tråd som jag skapar. Ni verkar lite uppspelta inför Knutan - chilla ner lite nu. Sen att vissa här aldrig deltar i diskussioner i annat om åsikter hur man skall utrycka sig på ett forum talar ju lite för sig själv om vad man egentligen är intresserad av.
Så ja - jag står för knip käft om du inte något att tillföra i mina trådar utan bara vill flamsa. Sån är jag - bara att gilla läget No hard feelings från min sida i alla fall
Så ja - jag står för knip käft om du inte något att tillföra i mina trådar utan bara vill flamsa. Sån är jag - bara att gilla läget No hard feelings från min sida i alla fall
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Ok, jag orkar inte vara 100% seriös jämnt, sån e jag. Men jag lovar att hålla "flamset" borta från dina trådar...Josen wrote: Så ja - jag står för knip käft om du inte något att tillföra i mina trådar utan bara vill flamsa. Sån är jag - bara att gilla läget No hard feelings från min sida i alla fall
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Nämde någon Tyska Miataforumet?? (nähä, inte skoja nu..)
Josen ställer ändå sin tändning som han vill.
Josen har ju problem med överhettning, det vet vi alla . Ta en sobril och kör 2 avkylningsvarv.
Over & out
Samma här & det vet Herr Sportauspuff.k, jag orkar inte vara 100% seriös jämnt, sån e jag.
Josen ställer ändå sin tändning som han vill.
Josen har ju problem med överhettning, det vet vi alla . Ta en sobril och kör 2 avkylningsvarv.
Over & out
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
- Leif Jönsson
- Posts: 89
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 13:47
He he....
Jag lovar att inte vara seriös alltid
Är man fortfarande välkommen att heja på dig och alla andra i helgen
På tal om utväxling... Jag frågade innan om någon har provat att köra med för små hjul? Borde funka på små kurviga banor.
Är man fortfarande välkommen att heja på dig och alla andra i helgen
På tal om utväxling... Jag frågade innan om någon har provat att köra med för små hjul? Borde funka på små kurviga banor.