Martin Nihlén NA 1.6 -90
Martin Nihlén NA 1.6 -90
Efter nästan 40 års drömmande om att köra bil på bana så verkar det som om det kommer att bli av i år. Tänkte att det var en bra idé, både tidsmässigt och ekonomiskt, att kombinera motorsport med ganska nyköpt äldre hus, två små barn och nytt jobb... Men ibland så måste man få tänka med hjärtat!
Efter att ha läst allas råd om att det oftast blir billigast att köpa en färdig bil så köpte jag denna: viewtopic.php?f=9&t=2930
Mycket glad körde jag hem bilen till Skåne och väl hemma tvingades jag ta tag i mitt första problem. Bilen var det inget fel på utan problemet var detta: Men efter lite byggande, ganska mycket städande och några vändor till tippen så gick det: Jag är helt grön på att köra så första målet är såklart att lära mig köra. Utan att veta vad jag pratar om så tror jag att det är lite lugnare att börja med lite trackdays och KM i MSCC innan vi ses i MX-5 Cup.
Mål för 2014:
Fixa några bucklor och lacksläpp
Fixa till mittkonsol och flytta ut huvudströmbrytare
Köpa däck och fälg
Köpa personlig utrustning
Ta licens
Trackdays på Sturup och Knutstorp
Köra KM i MSCC
Vill också passa på att tacka alla som tar sig tid att svara på andras frågor. Detta forums deltagare var en stor anledning till att det blev en Miata.
Mvh
Martin Nihlén
Limhamn, Malmö
Efter att ha läst allas råd om att det oftast blir billigast att köpa en färdig bil så köpte jag denna: viewtopic.php?f=9&t=2930
Mycket glad körde jag hem bilen till Skåne och väl hemma tvingades jag ta tag i mitt första problem. Bilen var det inget fel på utan problemet var detta: Men efter lite byggande, ganska mycket städande och några vändor till tippen så gick det: Jag är helt grön på att köra så första målet är såklart att lära mig köra. Utan att veta vad jag pratar om så tror jag att det är lite lugnare att börja med lite trackdays och KM i MSCC innan vi ses i MX-5 Cup.
Mål för 2014:
Fixa några bucklor och lacksläpp
Fixa till mittkonsol och flytta ut huvudströmbrytare
Köpa däck och fälg
Köpa personlig utrustning
Ta licens
Trackdays på Sturup och Knutstorp
Köra KM i MSCC
Vill också passa på att tacka alla som tar sig tid att svara på andras frågor. Detta forums deltagare var en stor anledning till att det blev en Miata.
Mvh
Martin Nihlén
Limhamn, Malmö
Martin Nihlén
NA 1.6 -90
NA 1.6 -90
Re: Martin Nihlén NA 1.6 -90
Välkommen! Bästa målet för 2014 köra köra köra
Snygg garage makeover, mycket snyggare med en race bil i garaget.
Snygg garage makeover, mycket snyggare med en race bil i garaget.
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
Re: Martin Nihlén NA 1.6 -90
Grattulerar! Och välkommen i gänget, du kommer ha hur kul som helst
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: Martin Nihlén NA 1.6 -90
Grattis! På Rejsa finns en trackday på Ljungbyhed den 24/5 för en 500:ing om du behöver nåt specifikt mål att jobba mot.
M a t s K l i n g l ö f
f.d. Mazda MX-5 1.6 1991, nu MGB GT Mk1 1967
f.d. Mazda MX-5 1.6 1991, nu MGB GT Mk1 1967
- Conny Lundell
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 378
- Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
- Location: Falkenberg
Re: Martin Nihlén NA 1.6 -90
Grattis till bilköpet!
Välkommen i gänget.
MX-5 racingklubb brukar ha en träff i Skåne varje år så håll utkik i klubbens kalender.
Conny
Välkommen i gänget.
MX-5 racingklubb brukar ha en träff i Skåne varje år så håll utkik i klubbens kalender.
Conny
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
Eunos Roadster 1994
Re: Martin Nihlén NA 1.6 -90
Tack alla för välkomnandet! Skall kolla upp Ljungbyhed.
Martin Nihlén
NA 1.6 -90
NA 1.6 -90
Re: Martin Nihlén NA 1.6 -90
Då var man anmäld till licenskurs på Ring Knutstorp den 28/3. Har redan en puls på 200...
Plötsligt så var det också en hel del som måste fixas. Måste köpa underställ, skor och handskar. Måste lösa däck/fälg frågan.
Om det är någon annan nybörjare i Skåne som vill ta licens nu, så anmäler man sig här:
http://www.soedrabf.se/index.php?option ... racing_utb
Plötsligt så var det också en hel del som måste fixas. Måste köpa underställ, skor och handskar. Måste lösa däck/fälg frågan.
Om det är någon annan nybörjare i Skåne som vill ta licens nu, så anmäler man sig här:
http://www.soedrabf.se/index.php?option ... racing_utb
Martin Nihlén
NA 1.6 -90
NA 1.6 -90
- Alexander Mullaart
- Posts: 290
- Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
- Location: Malmö
Re: Martin Nihlén NA 1.6 -90
Roligt med en till Miatist ! Att börja med MSCCs KM tror jag är super, låg instegströskel och inte alltför tufft på banan, gjorde likadant själv .
Hoppas att vi ses på Knutan den 27e april!
Hoppas att vi ses på Knutan den 27e april!
Alexander Mullaart
Re: Martin Nihlén NA 1.6 -90
Hoppas också att vi ses då. Känner dock just nu en blandning av pepp/"skräck" men det lär kännas bättre efter förarlicenskursen....
Martin Nihlén
NA 1.6 -90
NA 1.6 -90
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 304
- Joined: Wed 30 Apr 2008, 12:28
Re: Martin Nihlén NA 1.6 -90
Välkommen i gänget! Det finns inget bättre sätt att lära sig än att köra. Alla har gått samma väg,nervöst stressigt men när hjälmen kommer på så är det (allvar) men du kommer inte att ångra dig en sekund. Man lever bara en gång
Anders Träff nr 82
Anders Träff nr 82
Re: Martin Nihlén NA 1.6 -90
Grattis till ett riktigt bra val av både bil och klubb!
Snabb feedback på din planering (fast du inte ens bett om det... )
- Fixa några bucklor och lacksläpp - Lite stil på bilen är bra, men lägg inte ned mer än nödvändigt med ansträngning. Kom ihåg att det inte är en utställningsbil utan en bil tänkt att köras ohämmat med max attack. Skönhetsfläckar syns inte när du håller 180knutar under bron på Kinnekulle.
- Fixa till mittkonsol och flytta ut huvudströmbrytare - "Fixa" mittkonsol brukar innebära "slänga ut mittkonsol" i denna klubben. Mindre vikt och mer plats inne i bilen.
- Köpa däck och fälg - Fälgar är viktigt. 6UL-fälgar är mycket prestanda per krona. Köp rätt direkt, annars kommer du vilja köpa nya ganska omgående. (Been there-done that!)
- Köpa personlig utrustning - Man kan göra riktiga klipp på begagnade grejor, men kolla noga så reglemente och markeringar på utrustningen stämmer överens.
- Ta licens - Självklart!
- Trackdays på Sturup och Knutstorp - Buskul! Men glöm inte att hänga med på denna klubbens track days. Du kommer lära dig m-a-s-s-o-r under en dag med folket i Roadsport C / MX5-cup. Var inte blyg utan fråga, undersök och inte minst: be att få åka med ett par varv. De flesta slänger glatt in en passagerarstol i racingbilen om du ber om det.
- Köra KM i MSCC - Låter kul!
Sist men inte minst: Du KOMMER vilja tävla i cupen med bilen. När du väl börjar kommer suget efter nästa racingfix att få ett heroinberoende att framstå som ett lättare sockersug. Läs igenom reglementet INNAN du gör några ändringar på bilen. Du tycker säkert det är helt självklart, men du anar inte hur många personer som först skruvar, sedan läser på och sist argumenterar att just de borde få dispens.
Lycka till!
Snabb feedback på din planering (fast du inte ens bett om det... )
- Fixa några bucklor och lacksläpp - Lite stil på bilen är bra, men lägg inte ned mer än nödvändigt med ansträngning. Kom ihåg att det inte är en utställningsbil utan en bil tänkt att köras ohämmat med max attack. Skönhetsfläckar syns inte när du håller 180knutar under bron på Kinnekulle.
- Fixa till mittkonsol och flytta ut huvudströmbrytare - "Fixa" mittkonsol brukar innebära "slänga ut mittkonsol" i denna klubben. Mindre vikt och mer plats inne i bilen.
- Köpa däck och fälg - Fälgar är viktigt. 6UL-fälgar är mycket prestanda per krona. Köp rätt direkt, annars kommer du vilja köpa nya ganska omgående. (Been there-done that!)
- Köpa personlig utrustning - Man kan göra riktiga klipp på begagnade grejor, men kolla noga så reglemente och markeringar på utrustningen stämmer överens.
- Ta licens - Självklart!
- Trackdays på Sturup och Knutstorp - Buskul! Men glöm inte att hänga med på denna klubbens track days. Du kommer lära dig m-a-s-s-o-r under en dag med folket i Roadsport C / MX5-cup. Var inte blyg utan fråga, undersök och inte minst: be att få åka med ett par varv. De flesta slänger glatt in en passagerarstol i racingbilen om du ber om det.
- Köra KM i MSCC - Låter kul!
Sist men inte minst: Du KOMMER vilja tävla i cupen med bilen. När du väl börjar kommer suget efter nästa racingfix att få ett heroinberoende att framstå som ett lättare sockersug. Läs igenom reglementet INNAN du gör några ändringar på bilen. Du tycker säkert det är helt självklart, men du anar inte hur många personer som först skruvar, sedan läser på och sist argumenterar att just de borde få dispens.
Lycka till!
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: Martin Nihlén NA 1.6 -90
Lyssna på Torkel, han vet
Här är en text jag skrev till Mazdas tidning Zoom Zoom, som också visar att vi alla var nybörjare vid nått tillfälle:
Här är en text jag skrev till Mazdas tidning Zoom Zoom, som också visar att vi alla var nybörjare vid nått tillfälle:
En dag för 3 år sedan, blev jag medbjuden att åka gokart i en inomhushall av några kollegor. Väl på plats så tog det emot, det verkade läskigt och farligt. Men efter lite positiv övertalan så satte jag mig i karten och körde. Idag håller jag på att förbereda min tävlingsbil inför andra året av MX-5 Cup. Tiden går fort när man har roligt heter det.
Efter och ha kört mer och mer hyr-gokart, så vill jag testa köra bilar på bana. Efter väldigt noga övervägande inhandades den perfekta första bilen; en Mazda Mx-5 av årmodell 1991 (röd såklart). Denna fina bil slog om till 3000mil på vägen hem ifrån säljaren. Det var min första bil, och eftersom jag var rädd för den skulle gå sönder och allt skulle bli jättedyrt, så köpte jag helt enkelt den finaste jag hittade. efter en service hos mazda så vägade jag mig ut på bana, konbana först, snabbt följt av “Prova på dag” på Sviestad banan i Linköping. När jag gick ur bilen efter första passet så var mina första ord: “Jaha, nu måste man göra det här tills man dör” med ett stort leende på läpparna! Jag var fast.
Hösten 2010 så bestämde jag mig för att satsa hårdare på bankörningen, bilen byttes ut mot en högerstyrd Eunos Roadster (MX-5 ifrån japan) 1995 1.8L som köptes billigt ifrån England, sliten och trasig inredning, men ingen rost och drivlina i bra skick. Våren gick till att få denna i racevärdigt skick, många timmar i garaget blev det, mycket svordomar och mycket skratt. Jag hade aldrig ens bytt däck på en bil tidigare, så att bygga om en bil till full tävlingbil kanske var att ta sig vatten överhuvudet. Men med hjälp av vänner, alla underbara människor via MX-5 Racing Club, och en väldigt förstående flickvän, så gick det hem. När jag halvt uppgiven inte fick isär en del i hjulupphägningen, så gick en förstående människa upp en Söndag, ut i garaget och tillverkade ett specialverktyg åt mig, pris; “En kopp kaffe när vi ses på banan i sommar”.
Bilen stod så småningom redo för att starta i MX-5 Cups första deltävling på Kinnekulle Ring i Maj. Någon hjulinställning hade jag inte råd med, bilen var 40kg för tung, och med en förare som aldrig kört en tävling i sitt liv. Nervositetsnivån var ungefär på samma nivå som när man skulle träffa en tjej i tonåren. Så fort jag sitter nerspänd i racebilen, och vi rullar ut på banan så försvinner nervositeten och ett lugn faller över mig, jag finner mig själv med ett leende på läpparna, känns lite smått overkligt att jag sitter i en racebil, på uppvärmningsvarv i en tävling, “just det uppvärmning!” kommer jag på och gör allt för att få värme i däcken! Sen går starten...
I år satsar jag fullt ut på MX-5 Cup. Tre deltävlingar, och har satt upp mål; att köra alla tre tävlingar, och ha så roligt som möjligt medans jag gör det! Kom och var med!
* Först gången på bana: http://www.youtube.com/watch?v=7dTpl6Xh8Ug&fmt=22
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: Martin Nihlén NA 1.6 -90
Tack Torkel och Tobias för att ni delar med er av pepp, råd och feedback! Det tas mycket tacksamt emot. Är verkligen mer rädd för detta än att testa heroin. Då menar jag att jag är rädd för att efter första tävlingen, så ligger huset ute på hemnet, min njure på ebay och någon av barnen på väg till en barnlös familj i Kina....
Däck är beställda men fälgar sket sig. Jag får köra första året på de tunga fälgarna som sitter på. Det fanns visst en gräns för hur många gånger man kan säga "jag skall bara köpa detta också sen är bilen klar"...
Däck är beställda men fälgar sket sig. Jag får köra första året på de tunga fälgarna som sitter på. Det fanns visst en gräns för hur många gånger man kan säga "jag skall bara köpa detta också sen är bilen klar"...
Martin Nihlén
NA 1.6 -90
NA 1.6 -90
Re: Martin Nihlén NA 1.6 -90
Bra prioritering, däck är viktigare än fälgar...
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: Martin Nihlén NA 1.6 -90
Racingskolan 2014 Ring Knutstorp 28-29/3
(Obs Lång post. Skriver mest till mig själv för att minnas, men kanske är kul att läsa för någon annan som är nybörjare)
Min 40-åriga dröm om att få köra bil på bana blev verklighet i helgen. Efter flera veckors irriterande väntan blev det äntligen fredag. Åkte på fredagen direkt efter jobb till Knutstorp och drillades i teori mellan 17-22 för att sedan avsluta med 45 min. teoriprov. Var ganska trött hemma i Malmö igen vid 23.30 och kunde efter viss möda somna.
Sov inget vidare under natten Planen var att sticka i god tid på lördagsmorgonen så att jag både hann tanka och kolla däcktryck i Kågeröd innan vi skulle samlas kl 8 i depån. Gick upp klockan 6 och bestämde mig för att jag nog ändå vill ha min mobil fäst i bilen och skruvade därför kvickt fast ett fäste i min nya aluminiumbit. Var nu som vanligt lite sen och medan jag backade ut ur garaget kom jag på att batteriet låg löst i bakluckan efter vinterns underhållsladdningar. Nu ännu mer sen körde jag i en rasande fart till Knutstorp. Hann varken tanka eller kolla däck utan fick sticka direkt till samlingen. Jag hann mycket stressad precis sätta mig ner innan dagens genomgång startade. Instruktörerna/lärarna Magnus Rugsveen och Stefan Mumm presenterade övriga instruktörer och gick sedan igenom kurvtagning, bromspunkter mm och vi fick sedan promenera hela banan för att se och lära oss alla kurvor. Det var väldigt intressant att se banan på detta sätt.
Tillbaka i depån var det frukost men jag stack i stället och tankade, kollade däcktrycket och bytte om till racingkläder. Åter igen väldigt stressad så hann jag precis tillbaka innan avsatt tid. Min grupp stod redan färdiga i depån och väntade. Vi var tre bilar i min grupp (Lotus Elise, Opel VX 220 och jag) och vi hade fått Stefan Mumm som instruktör. (Stefan har kört aktivt i mer än 30 år och har flera tusen varv på Knutstorp bakom sig.) Jag kände mig nu nästan yr av en blandning av adrenalin, nervositet, stress och hunger. Vi började med att Stefan körde oss runt banan i 4 varv i en Honda Accord. Det gick väldigt fort och alla i bilen fattade snabbt att Stefan kör snabbare med sin personbil än vi i våra sportbilar.
Väl tillbaka i depån var jag nu även lite åksjuk (satt bak och är känslig). Vi fick nu veta att en av oss börjar köra med Stefan och de övriga fick börja med att köra själva. Jag hann precis tänka att ”snälla låt mig få köra några varv själv, innan jag kör med instruktör” då Stefan pekade på mig och sa ”du börjar”…
Det gick skitdåligt! Var alldeles för övertänd och hade för mycket adrenalin. Jag kunde varken höra eller ta till mig alla instruktioner som Stefan skrek åt mig och jag blev skitarg på mig själv varje gång det blev fel vilket hände mest hela tiden.
Jag tror verkligen att 40 års väntan inte riktigt hjälpte mig. Har man tillbringat hundratals kvällar med att läsa/surfa bilar och motorsport så är det en hel del som behövde komma ut ur systemet. Jag kände också att det var alldeles för mycket som jag skulle ha koll på samma gång. Bara att hantera bilen med broms/gas/växling och sedan samtidigt hitta bromspunkt/turn in/apex/turn out samtidigt blev förmycket på en gång.
Stefan var hård men rättvis och han kunde bara hålla med om att det var en hel del som jag behövde arbeta med.
Stefan bad sedan om att få köra min bil. Detta var verkligen en nyttig upplevelse. Alla nybörjare borde verkligen låta någon rutinerad förare köra deras bil så att man får veta vad den kan prestera.
Jag har kört och åkte med en hel del bilar fort rakt fram och med lite sväng, men detta var verkligen något helt annat. Stefan körde enligt mig väldigt fort med mina 120 hk och han hade extremt bra kontroll på bilen. Jag kunde bara tacka för en fantastisk upplevelse. (Blev dock ännu mer åksjuk) Det bästa av allt var att han lovordade bilen och sa att den var väldigt bra inställd. Tack för det Johan och bra jobbat!!
Hann sedan köra ytterligare 6 varv själv innan lunch. Tog det först ganska lugnt men fick sedan den briljanta idén att jag skulle testa att flytta fram bromspunkten efter långa rakan… vilket så klart resulterade i att jag snurrade. Men det kändes som en nyttig erfarenhet både över vad man inte skall göra och att det inte behöver vara så dramatiskt om det ändå händer.
Under lunchen var mitt självförtroende i botten och jag ifrågasatte starkt om detta var något för mig. Det kändes verkligen inget vidare och det kändes inte kul att köra över huvudtaget.
Efter lunchen tränade vi att köra i ”formation” och sedan rullande och stillastående start. Nu hade åksjukan släppt och att stå bakom bilar som GT3-RS, M3:a, Skyline, Elise, Viper mm, varvandes, med en puls på 200 och samtidigt ha blicken fäst på de röda lamporna fick mig att åter känna varför jag drömt om detta.
Sista passet var åter fri åkning varvat med åkning med instruktör. Tänkte först hoppa över mer körning med Stefan men ångrade mig. Jag hann precis säga att denna gång kanske vi kan starta lite långsammare och sedan bygga upp hastigheten när Stefan åter skriker ”gasa för fan, gasa” i utgången till första kurvan. Jag bestämmer mig nu för att strunta i att jag gör misstag, inte bli förbannad på mig själv och i stället bara köra.
Det är då det händer. Plötsligt så började jag hitta linjen och farten ökade och ökade. Visst kom jag fel flera gånger men oftare rätt och det var sjukt kul. Sex varv senare så flaggades vi in och jag var otroligt glad. Det var precis så roligt som jag hade hoppats på och då har jag inte ens fått rejsa med andra bilar.
Längtar nu efter min första tävling för då jävlar skall det köras.
Tack till den som orkade läsa.
Mvh Martin
(Obs Lång post. Skriver mest till mig själv för att minnas, men kanske är kul att läsa för någon annan som är nybörjare)
Min 40-åriga dröm om att få köra bil på bana blev verklighet i helgen. Efter flera veckors irriterande väntan blev det äntligen fredag. Åkte på fredagen direkt efter jobb till Knutstorp och drillades i teori mellan 17-22 för att sedan avsluta med 45 min. teoriprov. Var ganska trött hemma i Malmö igen vid 23.30 och kunde efter viss möda somna.
Sov inget vidare under natten Planen var att sticka i god tid på lördagsmorgonen så att jag både hann tanka och kolla däcktryck i Kågeröd innan vi skulle samlas kl 8 i depån. Gick upp klockan 6 och bestämde mig för att jag nog ändå vill ha min mobil fäst i bilen och skruvade därför kvickt fast ett fäste i min nya aluminiumbit. Var nu som vanligt lite sen och medan jag backade ut ur garaget kom jag på att batteriet låg löst i bakluckan efter vinterns underhållsladdningar. Nu ännu mer sen körde jag i en rasande fart till Knutstorp. Hann varken tanka eller kolla däck utan fick sticka direkt till samlingen. Jag hann mycket stressad precis sätta mig ner innan dagens genomgång startade. Instruktörerna/lärarna Magnus Rugsveen och Stefan Mumm presenterade övriga instruktörer och gick sedan igenom kurvtagning, bromspunkter mm och vi fick sedan promenera hela banan för att se och lära oss alla kurvor. Det var väldigt intressant att se banan på detta sätt.
Tillbaka i depån var det frukost men jag stack i stället och tankade, kollade däcktrycket och bytte om till racingkläder. Åter igen väldigt stressad så hann jag precis tillbaka innan avsatt tid. Min grupp stod redan färdiga i depån och väntade. Vi var tre bilar i min grupp (Lotus Elise, Opel VX 220 och jag) och vi hade fått Stefan Mumm som instruktör. (Stefan har kört aktivt i mer än 30 år och har flera tusen varv på Knutstorp bakom sig.) Jag kände mig nu nästan yr av en blandning av adrenalin, nervositet, stress och hunger. Vi började med att Stefan körde oss runt banan i 4 varv i en Honda Accord. Det gick väldigt fort och alla i bilen fattade snabbt att Stefan kör snabbare med sin personbil än vi i våra sportbilar.
Väl tillbaka i depån var jag nu även lite åksjuk (satt bak och är känslig). Vi fick nu veta att en av oss börjar köra med Stefan och de övriga fick börja med att köra själva. Jag hann precis tänka att ”snälla låt mig få köra några varv själv, innan jag kör med instruktör” då Stefan pekade på mig och sa ”du börjar”…
Det gick skitdåligt! Var alldeles för övertänd och hade för mycket adrenalin. Jag kunde varken höra eller ta till mig alla instruktioner som Stefan skrek åt mig och jag blev skitarg på mig själv varje gång det blev fel vilket hände mest hela tiden.
Jag tror verkligen att 40 års väntan inte riktigt hjälpte mig. Har man tillbringat hundratals kvällar med att läsa/surfa bilar och motorsport så är det en hel del som behövde komma ut ur systemet. Jag kände också att det var alldeles för mycket som jag skulle ha koll på samma gång. Bara att hantera bilen med broms/gas/växling och sedan samtidigt hitta bromspunkt/turn in/apex/turn out samtidigt blev förmycket på en gång.
Stefan var hård men rättvis och han kunde bara hålla med om att det var en hel del som jag behövde arbeta med.
Stefan bad sedan om att få köra min bil. Detta var verkligen en nyttig upplevelse. Alla nybörjare borde verkligen låta någon rutinerad förare köra deras bil så att man får veta vad den kan prestera.
Jag har kört och åkte med en hel del bilar fort rakt fram och med lite sväng, men detta var verkligen något helt annat. Stefan körde enligt mig väldigt fort med mina 120 hk och han hade extremt bra kontroll på bilen. Jag kunde bara tacka för en fantastisk upplevelse. (Blev dock ännu mer åksjuk) Det bästa av allt var att han lovordade bilen och sa att den var väldigt bra inställd. Tack för det Johan och bra jobbat!!
Hann sedan köra ytterligare 6 varv själv innan lunch. Tog det först ganska lugnt men fick sedan den briljanta idén att jag skulle testa att flytta fram bromspunkten efter långa rakan… vilket så klart resulterade i att jag snurrade. Men det kändes som en nyttig erfarenhet både över vad man inte skall göra och att det inte behöver vara så dramatiskt om det ändå händer.
Under lunchen var mitt självförtroende i botten och jag ifrågasatte starkt om detta var något för mig. Det kändes verkligen inget vidare och det kändes inte kul att köra över huvudtaget.
Efter lunchen tränade vi att köra i ”formation” och sedan rullande och stillastående start. Nu hade åksjukan släppt och att stå bakom bilar som GT3-RS, M3:a, Skyline, Elise, Viper mm, varvandes, med en puls på 200 och samtidigt ha blicken fäst på de röda lamporna fick mig att åter känna varför jag drömt om detta.
Sista passet var åter fri åkning varvat med åkning med instruktör. Tänkte först hoppa över mer körning med Stefan men ångrade mig. Jag hann precis säga att denna gång kanske vi kan starta lite långsammare och sedan bygga upp hastigheten när Stefan åter skriker ”gasa för fan, gasa” i utgången till första kurvan. Jag bestämmer mig nu för att strunta i att jag gör misstag, inte bli förbannad på mig själv och i stället bara köra.
Det är då det händer. Plötsligt så började jag hitta linjen och farten ökade och ökade. Visst kom jag fel flera gånger men oftare rätt och det var sjukt kul. Sex varv senare så flaggades vi in och jag var otroligt glad. Det var precis så roligt som jag hade hoppats på och då har jag inte ens fått rejsa med andra bilar.
Längtar nu efter min första tävling för då jävlar skall det köras.
Tack till den som orkade läsa.
Mvh Martin
Martin Nihlén
NA 1.6 -90
NA 1.6 -90
- Alexander Mullaart
- Posts: 290
- Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
- Location: Malmö
Re: Martin Nihlén NA 1.6 -90
Låter som en grym dag ! Kan inte tänka mig en bättre instruktör än Stefan, har själv åkt runt Knutan med honom, den mannen kan allt vad gäller spårval och setup
Antar att KM1 och cupen är givna nu ?
Antar att KM1 och cupen är givna nu ?
Alexander Mullaart
Re: Martin Nihlén NA 1.6 -90
Trevlig läsning Kul att du är igång
Johan Hedström, inte ägare till någon MX-5 (just nu iallafall)
Re: Martin Nihlén NA 1.6 -90
Jag har några nybörjarfrågor:
1. Behöver jag göra/kolla något på bilen mellan tävlingarna? (Bilen känns/låter som innan, men det blev säkert en 30 varv i racetempo på Knutstorp på licenskursen.)
2. Jag upplever att avståndet mellan ratt och växelspak känns långt när jag skall köra fort. Har någon erfarenhet av att förlänga växelspaken så att man inte behöver flytta handen så mycket vid växlingar? Fördel/nackdel? Vänjer jag mig?
3. När vi pratade om körposition så pratade instruktören om något att sätta vid kopplingspedalen för bättre stöd. Någon som vet vad han menade? (Var precis innan första körningen och lyssnade tyvärr dåligt)
Tack på förhand!
1. Behöver jag göra/kolla något på bilen mellan tävlingarna? (Bilen känns/låter som innan, men det blev säkert en 30 varv i racetempo på Knutstorp på licenskursen.)
2. Jag upplever att avståndet mellan ratt och växelspak känns långt när jag skall köra fort. Har någon erfarenhet av att förlänga växelspaken så att man inte behöver flytta handen så mycket vid växlingar? Fördel/nackdel? Vänjer jag mig?
3. När vi pratade om körposition så pratade instruktören om något att sätta vid kopplingspedalen för bättre stöd. Någon som vet vad han menade? (Var precis innan första körningen och lyssnade tyvärr dåligt)
Tack på förhand!
Martin Nihlén
NA 1.6 -90
NA 1.6 -90
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Martin Nihlén NA 1.6 -90
Kolla beläggen, motoroljan, och lufta ut en skvätt bromsvätska om du orkar (tills den blir klar och ofärgad).MartinN wrote:Jag har några nybörjarfrågor:
1. Behöver jag göra/kolla något på bilen mellan tävlingarna? (Bilen känns/låter som innan, men det blev säkert en 30 varv i racetempo på Knutstorp på licenskursen.)
Miataroadsters Shortshift med förlängd och vinklad spak ska tydligen vara en höjdare (längre spak ger ju längre slag och mittkonsollen kan komma i närheten av handen).MartinN wrote:2. Jag upplever att avståndet mellan ratt och växelspak känns långt när jag skall köra fort. Har någon erfarenhet av att förlänga växelspaken så att man inte behöver flytta handen så mycket vid växlingar? Fördel/nackdel? Vänjer jag mig?
Du kan ju justera ner kopplingspedalen (men det är ett krångel att se vad man gör där uppinunder) för att slippa lyfta foten så mycket, det gör en hel del för känslan.MartinN wrote:3. När vi pratade om körposition så pratade instruktören om något att sätta vid kopplingspedalen för bättre stöd. Någon som vet vad han menade? (Var precis innan första körningen och lyssnade tyvärr dåligt)
Eller har du tappat bort original dödpedal?
Re: Martin Nihlén NA 1.6 -90
Tack för svar. Skall följa dina "kontrollpunkter".
En förlängd shortshifter verkar vara precis vad jag tänkt mig. Miataroadster verkar dock endast sälja dem som gruppköp om jag fattade rätt. Dödpedalen har jag kvar så det var något annat. Elise- och Speedsterägaren fick samma tips så det var inget som endast gällde Miatan. Skall se om de minns vad det kan ha varit.
/Martin
En förlängd shortshifter verkar vara precis vad jag tänkt mig. Miataroadster verkar dock endast sälja dem som gruppköp om jag fattade rätt. Dödpedalen har jag kvar så det var något annat. Elise- och Speedsterägaren fick samma tips så det var inget som endast gällde Miatan. Skall se om de minns vad det kan ha varit.
/Martin
Martin Nihlén
NA 1.6 -90
NA 1.6 -90
Re: Martin Nihlén NA 1.6 -90
Jag har en short-shift på min och sedan en hemgjord förlängning av spaken - kanske lättare att få tag på?
M a t s K l i n g l ö f
f.d. Mazda MX-5 1.6 1991, nu MGB GT Mk1 1967
f.d. Mazda MX-5 1.6 1991, nu MGB GT Mk1 1967
Re: Martin Nihlén NA 1.6 -90
Tack! Såg att det finns förlängning på Ebay men som du och Nicklas påpekade så får det bli i kombination med short shift. Vilket märke köpte du?
Mvh Martin
Mvh Martin
Martin Nihlén
NA 1.6 -90
NA 1.6 -90
Re: Martin Nihlén NA 1.6 -90
Vet inte vilken som sitter på min eftersom den redan var monterad när jag köpte bilen. Är nog en rätt billig eftersom den inte ens har styrning som hindrar spaken från att rotera...
M a t s K l i n g l ö f
f.d. Mazda MX-5 1.6 1991, nu MGB GT Mk1 1967
f.d. Mazda MX-5 1.6 1991, nu MGB GT Mk1 1967
Re: Martin Nihlén NA 1.6 -90
Tack! Jag köper en billig ebay-variant och testar.
Mvh Martin
Mvh Martin
Martin Nihlén
NA 1.6 -90
NA 1.6 -90
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Martin Nihlén NA 1.6 -90
Kul Martin att du hänger på!
Återkom gärna med hur växleriet fungerar på banan.
Kan vara en underlättande uppgrade ?
Återkom gärna med hur växleriet fungerar på banan.
Kan vara en underlättande uppgrade ?
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!