Diffbroms KÖPES

Raceutrustning, reservdelar och övrigt miatarelaterat
Post Reply
rcm
Posts: 84
Joined: Sun 06 Jan 2013, 17:48
Location: Forshaga

Diffbroms KÖPES

Post by rcm »

Söker en diffbroms ev hel slutväxel
Per 0709 44 37 04
Per Fogelberg
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Diffbroms KÖPES

Post by Niklas Falk »

Du har väl det lilla (6") diffhuset (89-93). Till det fanns det en lamelldiff från Mazda Motorsport på 90talet. Den enda jag känner till i Sverige sitter i Dennis Kullmans bil. Annars fanns det original en visodiff, och alla de är nog rätt slitna vid detta laget.

Om du byter till 7" diff (94-05) så finns det original Torsen (Typ I, Typ II, och Fushigi halvlamell) samt flera eftermarknads lamelldiffar. För byte behövs även kardan och drivaxlar, och det brukar kosta en hel del om man handlar allt som kit.

6" diffen kan köras sönder med original effekt, lite Chapman konstruktion (om man är brutal över 20 år eller så) :)

En nackdel är ju förståss att 1,6an såldes med 4,3:1 slutväxel och i EU såldes 1,8 med 4,1:1.
Men ska du varva så kan det gå att få tag på 4,44 och 4,77 från framdiffar ur nån Mazda 4x4 och Kia Sportage.

Edit: Denna kände jag inte till
http://www.good-win-racing.com/Mazda-Pe ... -1196.html
Men "2-way" är ju en driftinggrunka som låser lika mycket på motorbroms som framåt. Kanske går den att bygga om, men det får Tomei svara på.
rcm
Posts: 84
Joined: Sun 06 Jan 2013, 17:48
Location: Forshaga

Re: Diffbroms KÖPES

Post by rcm »

Om någon har en visodiff så är jag intreserad ! vi se ur den ser ut !
Per Fogelberg
aviacons
Posts: 34
Joined: Sat 29 Oct 2011, 14:30
Location: Sigtuna

Re: Diffbroms KÖPES

Post by aviacons »

Hej.
Tänkte ställa en fråga till, i första hand vår MX5-expert, Niklas förstås men är det någon annan som vet är jag givetvis glad för ett svar på min fråga. Jag refererar till goodwinlänken i tråden.

Jag planerar att beställa en Tomei 2-vägs diffbroms att montera i befintligt diffhus på min NA 1,6 1990 med Viscodiff.

På Goodwin Racing hemsida står det att man bland annat måste byta drivaxlar.
" Factory Side Shafts T005-27-270B 2/Circlips F001-25-421A 2 both left and right need to be exchanged".

Jag har varit i kontakt med Mazda reservdelar och sökt på nätet efter vilka modeller av MX5 som är utrustade original med dessa. Avsikten med detta är att kunna köpa begagnade drivaxlar.
Till min förvåning visar det sig att min NA 1,6 1990 har de avsedda delarna från fabrik om man ska tro reservdelskatalogen.

Goodwin svara undvikande på mail då jag försöker få svar på vad de avser med texten på deras hemsida.

Med vänlig hälsning,

Lars F.
Lars Fredriksson
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Diffbroms KÖPES

Post by Niklas Falk »

Kunskapen om 1,6an's grunkor är begränsad, eftersom jag aldrig pillat med dem själv (varför skulle jag det? :P ).

Nånstans läste jag att en klump utan viskodiff skulle ha rätt insticksaxlar etc för Tomei/Kaaz etc.
Det går ju alltid att klura lite mha bilderna på http://www.miata.net/garage/diffguide/

En 1,8 diff med 4.44 (passar finfint med en 6vxl) och en diff från OS Giken låter väl bättre? Men då blir det ungefär 20 lappar som ryker. :think2:
Thomas Thorén
Posts: 328
Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
Location: Göteborg

Re: Diffbroms KÖPES

Post by Thomas Thorén »

rcm wrote:Om någon har en visodiff så är jag intreserad ! vi se ur den ser ut !
Jag är rätt säkert att jag har en sådan över! Kan inte fota än, för diffen sitter på bilen som just nu bor hos bur-byggaren.

Falk, hade du koll på vad för diff som sitter på min bil. Dvs. Pettsson gamla bil? :think2:
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
Post Reply