Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Mazda MX-5 1998
Hemort: Stockholm
Klubb: MX-5 Racing Club
Årsmodell: 1998
Motor/Volym: 1.8L
Effekt: 140
Växellåda: 5 växlad orginal
Bromsar: Performance Friction 97 f/b
Stötdämpare: Gaz Gold
Däckdimensioner F/B:
Strulig tyskimport
Sökte ett bra och billigt objekt. Hittade ett billigt men det visade sig inte vara speciellt bra. En kostsam motorrenovering följde. Läs om bilens öde från början av projektet på http://www.automobil.se/zino.aspx?articleID=10782
Båge och säkerhetsdetaljer
FIA homologerad bur (OMP)
OMP stol och OMP 6-punktsbälte.
Hemort: Stockholm
Klubb: MX-5 Racing Club
Årsmodell: 1998
Motor/Volym: 1.8L
Effekt: 140
Växellåda: 5 växlad orginal
Bromsar: Performance Friction 97 f/b
Stötdämpare: Gaz Gold
Däckdimensioner F/B:
Strulig tyskimport
Sökte ett bra och billigt objekt. Hittade ett billigt men det visade sig inte vara speciellt bra. En kostsam motorrenovering följde. Läs om bilens öde från början av projektet på http://www.automobil.se/zino.aspx?articleID=10782
Båge och säkerhetsdetaljer
FIA homologerad bur (OMP)
OMP stol och OMP 6-punktsbälte.
Last edited by Per Hammarsjö on Sun 29 Jun 2008, 19:53, edited 1 time in total.
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Just nu pågår det årliga projektet "återställa till orginal och besök hos bilprovningen" Borde i vanlig ordning gjorts innan första race i april men av någon märklig anledning gör jag det och allt annat i sista sekunden.. Får hoppas att det inte blir några nedslag. På Onsdag måste ekipage rulla till Knutan.
Dumt nog så har jag byggt bågen så den täcker orginalbältesrullen.. I och med detta måste jag varje år plocka ur båge och stol när det är dags för besiktning.
Nya PFC belägg fram monteras också.. Skivorna har tagit en hel del stryk på de 3 race och banträffar bilen fått utstå sedan slutet av förra sommaren.. Jag uppskattar att de då Nya skivorna har slitits 1,5-2 mm på varje sida.. Dom borde hålla en uppsättning belägg till..
Fick också lite inspiration av Fredrik som gjuter hardtop och börja skissa på luftintag i fronten för kylning av bromsarna.. Lite svart tejp ger en rätt bra bild över hur det kan komma och se ut..
Det här ingreppet väntar jag nog med ett tag dock...
Det dubbelpipiga Simonssystemet har åkt av och ska ersättas med Simons minsta dämpare på 320 mm. Hoppas det dämpar tillräckligt.. Ska låna hem en DB mätare i morgon då prylarna kommit.
Mitt 1 år gamla dubbelsystem är iom detta till salu till låga 1750 riksdaler.
I ett hörn i mitt garage låg även en låda med Eibachsänkfjädrar och orginaldämpare.. Vet inte hur länge dom satt på bilen innan jag köpte men om någon är sugen så ge mig ett bud.
Dumt nog så har jag byggt bågen så den täcker orginalbältesrullen.. I och med detta måste jag varje år plocka ur båge och stol när det är dags för besiktning.
Nya PFC belägg fram monteras också.. Skivorna har tagit en hel del stryk på de 3 race och banträffar bilen fått utstå sedan slutet av förra sommaren.. Jag uppskattar att de då Nya skivorna har slitits 1,5-2 mm på varje sida.. Dom borde hålla en uppsättning belägg till..
Fick också lite inspiration av Fredrik som gjuter hardtop och börja skissa på luftintag i fronten för kylning av bromsarna.. Lite svart tejp ger en rätt bra bild över hur det kan komma och se ut..
Det här ingreppet väntar jag nog med ett tag dock...
Det dubbelpipiga Simonssystemet har åkt av och ska ersättas med Simons minsta dämpare på 320 mm. Hoppas det dämpar tillräckligt.. Ska låna hem en DB mätare i morgon då prylarna kommit.
Mitt 1 år gamla dubbelsystem är iom detta till salu till låga 1750 riksdaler.
I ett hörn i mitt garage låg även en låda med Eibachsänkfjädrar och orginaldämpare.. Vet inte hur länge dom satt på bilen innan jag köpte men om någon är sugen så ge mig ett bud.
- Attachments
-
- Projekt orginal på garageuppfarten
- projekt-orginal.jpg (26.6 KiB) Viewed 7375 times
-
- Luftintag i fronten
- luftintag.jpg (33.66 KiB) Viewed 7387 times
-
- Slitna skivor?
- bromsskivor.jpg (15.83 KiB) Viewed 7376 times
-
- Simons system - Som nytt!
- simons.jpg (20.9 KiB) Viewed 7378 times
-
- En låda sänkfjädrar
- sänkfjädra.jpg (17.56 KiB) Viewed 7384 times
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Luftintagen ser skitfräcka ut!
Passar NB orginaldämpare på NA?
Passar NB orginaldämpare på NA?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Ok, funderar på om det är värt jobbet för att sälja konisarna brevid, kanske höjer försäljningsvärdet motsvarande...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Aha, å dom har Per till sina konisar...Niklas Falk wrote:Övre dämparfärstet är lite olika i höjder etc. Komplett med övre dämparfäste är det Bolt-on.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Jag byter till en originalratt utan Airbag vid bes.Per Hammarsjö wrote:Kom på att SBP vill att tutan fungerar? Någon som kopplat in en extraknapp för detta? Vilka kablar hänger ihop med hornet?
Det är en liten vit fyrpolig kontakt med endast en grön(?) kabel i en av kantpolerna. Har du släpringen kvar så ser du på den hur den bör se ut.
Jag har den normalt kopplad till en tryckknapp framför ratten (så man kommer åt den lika lätt som trippmätaren ungefär).
Men jag skulle aldrig besikta med mockaratt etc, det tar inte så lång tid att byta ratt (jämför med allt annat besiktningsmek).
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Sådär..
Nu har ett nytt lite kompaktare slutavgassystem funnit sin plats... Istället för den gigantiska burken sitter där nu en 320 mm lång, eller kort, Simons burk..
Har inte skruvat ihop det helt ännu.. Men slutpipen är kanske inte det snyggaste...
Beläggen och dess monteringssats.. Så här borde de ju sitta (se bild). Fast jag lyckas inte få dit beläggen.. Kanske PFC har lite annorlunda form än orginal? Utan monteringssatsen passar de ju givetvis..
Nu har ett nytt lite kompaktare slutavgassystem funnit sin plats... Istället för den gigantiska burken sitter där nu en 320 mm lång, eller kort, Simons burk..
Har inte skruvat ihop det helt ännu.. Men slutpipen är kanske inte det snyggaste...
Beläggen och dess monteringssats.. Så här borde de ju sitta (se bild). Fast jag lyckas inte få dit beläggen.. Kanske PFC har lite annorlunda form än orginal? Utan monteringssatsen passar de ju givetvis..
- Attachments
-
- monteringssats.jpg (36.82 KiB) Viewed 7290 times
-
- monteringssats-2.jpg (16.93 KiB) Viewed 7289 times
-
- slutpipa.jpg (14.13 KiB) Viewed 7294 times
-
- avgassys1.jpg (17.92 KiB) Viewed 7287 times
- Stefan Hemström
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 113
- Joined: Sat 01 Mar 2008, 18:48
- Location: Ekerö
Om det är trångt att få dit bromsbeläggen brukar jag fila bort lite av stålet på belägget (det som ligger mot monteringssatsen). Kanske kan funka om det är där skon (belägget) klämmer.
Hälsningar
Stefan Hemström
--------------------------------------------------------------------------------
"Grönt är skönt", NB, 1,8l, Gula Koni, FM-fjädrar, R-däck ibland
SÅLD
I'll be back...
Stefan Hemström
--------------------------------------------------------------------------------
"Grönt är skönt", NB, 1,8l, Gula Koni, FM-fjädrar, R-däck ibland
SÅLD
I'll be back...
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Verkar inte som om jag fick med allt..
Den fjädrande ståltråden tex.. Den har jag inte.. Den där mojjen som ligger ensam i mitten på bilden (Se ILMotorsport) Var ska den sitta?
http://www.ilmotorsport.de/shop/article ... 176cf583ee
Den fjädrande ståltråden tex.. Den har jag inte.. Den där mojjen som ligger ensam i mitten på bilden (Se ILMotorsport) Var ska den sitta?
http://www.ilmotorsport.de/shop/article ... 176cf583ee
- Crazy Ivan
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 218
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
- Location: Västerås/Skallberget
Mojjen i mitten är till för att varna för nedslitna belägg. (Den börjar låta när den skrapar mot skivan) Går nog lika bra utan.... Hade en bild på det förut men hittar den inte.Per Hammarsjö wrote:Verkar inte som om jag fick med allt..
Den fjädrande ståltråden tex.. Den har jag inte.. Den där mojjen som ligger ensam i mitten på bilden (Se ILMotorsport) Var ska den sitta?
http://www.ilmotorsport.de/shop/article ... 176cf583ee
Men du vet väl när dina belägg är nedslitna Per? Du har ju viss erfarenhet.......
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Nope, på min står det "Horn"...Per Hammarsjö wrote: Har satt knappen på plasthöljet som omsluter rattmojängerna... Måste det stå TUTA också?
Vad är det som är bättre med Simonsdämparen? Släpper den igenom lättare eller e d bara ljudtrim?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Ett litet smakprov på ljudet från avgaserna..
Inte så bra ljudupptagning och jag var tvungen att använda en trial konverterare.. Men man hör lite av morret...
FILM PÅ YOUTUBE: http://www.youtube.com/watch?v=jiNT_f8mpoA
Inte så bra ljudupptagning och jag var tvungen att använda en trial konverterare.. Men man hör lite av morret...
FILM PÅ YOUTUBE: http://www.youtube.com/watch?v=jiNT_f8mpoA
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Coolt! Låter ju nästan lika häftigt som min...Per Hammarsjö wrote:Ett litet smakprov på ljudet från avgaserna..
Inte så bra ljudupptagning och jag var tvungen att använda en trial konverterare.. Men man hör lite av morret...
FILM PÅ YOUTUBE: http://www.youtube.com/watch?v=jiNT_f8mpoA
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5