Kolvringar

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
Mblixt
Medlem MX-5 Racing Club

Kolvringar

Post by Mblixt »

Någon som vet om det är identiska kolvringar i 1.8 NB som i 1.8 NA?
Mazda har gett dom olika reservdelsnummer men om man kollar i eftermarknadskolvringtillverkarnas (skojigt ord) kataloger så verkar det vara samma. Ett svar på turbomiata på en liknande fråga säger att det är samma.
Någon som kan bekräfta?
Michael Blixt
Myran

Re: Kolvringar

Post by Myran »

Mblixt wrote:Någon som vet om det är identiska kolvringar i 1.8 NB som i 1.8 NA?
Mazda har gett dom olika reservdelsnummer men om man kollar i eftermarknadskolvringtillverkarnas (skojigt ord) kataloger så verkar det vara samma. Ett svar på turbomiata på en liknande fråga säger att det är samma.
Någon som kan bekräfta?
Har lösa NB kolvar liggandes hemma hos mig mot ånnaboda till. Har inte vägarna förbi kumla men du är välkommen förbi och jämföra om du vill.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Mblixt
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Mblixt »

Tack Myran. Du är lika hjälpsam som vanligt.
Problemet är att jag inte har något att jämföra mot.
Jag skall till att låta renovera en NB motor och köpa in dom delar som behövs.
NB ringarna var slut hos IL (åter i lager om två-tre månader) och mazdahandlarn i Örebro ville ha 3 800 kr för NB ringar!!!!!
Kolvringssats till NA däremot finns till rimligt pris hos Mx5 parts. Det vore ju fint om det var samma ringar.
Michael Blixt
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Niklas Falk »

Skicka ett mail till http://miataroadster.com , som ger dig access till hela Mazda Competitions sortiment (om du frågar snällt).
Gällande 9,5:1 kolvar så finns 1a överdimension, men 2a är slut hos Mazda (så var det i höstas iaf)...
Mblixt
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Mblixt »

Tack för tipset Niklas. Jag testar med ett snällt mail.
Någon överdimension behövs inte. Motorn jag fick tag på såg ut som skit utanpå men var helt ok inuti.
En lätt honing, nya ringar och lager, så blir nog Erik lika besvärlig på rakorna som han varit när det svänger.
Attachments
dsc1305_copy.jpg
dsc1305_copy.jpg (90.71 KiB) Viewed 627 times
Michael Blixt
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Niklas Falk »

Köp ringar till fem kolvar när du ändå beställer, då får du garanterat inga problem...
Post Reply