Offset bussningar.
- Conny Lundell
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 378
- Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
- Location: Falkenberg
Offset bussningar.
Hej!
Jag är i gång med att svarva offset bussningar till främre övre bärarmarna och undrar om någon vet hur många mm offset hålen är borrade på dom man köper från ISC Racing? http://iscracing.net/miatasuspension.html
Conny
Jag är i gång med att svarva offset bussningar till främre övre bärarmarna och undrar om någon vet hur många mm offset hålen är borrade på dom man köper från ISC Racing? http://iscracing.net/miatasuspension.html
Conny
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
Eunos Roadster 1994
- Emberglow66
- Posts: 208
- Joined: Mon 03 Sep 2012, 21:23
- Location: Täby
Re: Offset bussningar.
Hej
Jag har dem liggande hemma
Avser du från centrum således, det kan jag mäta upp. Beskriv för en analfabet vad du vill ha för mått
Mvh
Jag har dem liggande hemma
Avser du från centrum således, det kan jag mäta upp. Beskriv för en analfabet vad du vill ha för mått
Mvh
Tommy Finell, NB-01 mazda röd
Emberglow66 syftar på min Mustang 66 samt den läckra färgen Emberglow
————————————————————————————————————————————————————
2020 - 1:a Mx5-cup standard
2019 - 2:a Mx5-cup standard
2018 - 4:a Mx5-cup standard
2017 - 4:a Mx5-cup standard
2016 - 1:a MX5 sprintcupen
2015 - 2:a MX5 sprintcupen
2014 - 2:a Mx5 sprintcupen
2013 - 3:a Mx5 sprintcupen, debutsäsongen
Emberglow66 syftar på min Mustang 66 samt den läckra färgen Emberglow
————————————————————————————————————————————————————
2020 - 1:a Mx5-cup standard
2019 - 2:a Mx5-cup standard
2018 - 4:a Mx5-cup standard
2017 - 4:a Mx5-cup standard
2016 - 1:a MX5 sprintcupen
2015 - 2:a MX5 sprintcupen
2014 - 2:a Mx5 sprintcupen
2013 - 3:a Mx5 sprintcupen, debutsäsongen
Re: Offset bussningar.
Hört att de gärna roterar när man kör. Men det kanske är lätt fixad med någon sorts låsning när man ställt in hjulen?
Vad kommer man upp i för camber?
Hade det inte varit bättre att ta nedre så man ökar spårvidden lit?
Vad kommer man upp i för camber?
Hade det inte varit bättre att ta nedre så man ökar spårvidden lit?
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
- Conny Lundell
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 378
- Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
- Location: Falkenberg
Re: Offset bussningar.
Det jag vill veta helt enkelt är hur många mm hålet i bussningen är förskjutet i förhållande till centrum.Emberglow66 wrote:Hej
Jag har dem liggande hemma
Avser du från centrum således, det kan jag mäta upp. Beskriv för en analfabet vad du vill ha för mått
Mvh
Conny
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
Eunos Roadster 1994
- Conny Lundell
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 378
- Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
- Location: Falkenberg
Re: Offset bussningar.
Chriss så här står det på ISC Racings hemsida:chriss wrote:Hört att de gärna roterar när man kör. Men det kanske är lätt fixad med någon sorts låsning när man ställt in hjulen?
Vad kommer man upp i för camber?
Hade det inte varit bättre att ta nedre så man ökar spårvidden lit?
These bushings when installed at their maximum
offset will increase your camber by 1 1/2 degrees.
We install them in the front upper control arms
because there is less force trying to rotate them
and we gain fender clearance. Grease fittings are
included, which lock the bushings in place.
Conny
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
Eunos Roadster 1994
Re: Offset bussningar.
dom kan inte snurra för att smörjnippeln låser, precis som Conny skriver.Conny Lundell wrote:Chriss så här står det på ISC Racings hemsida:chriss wrote:Hört att de gärna roterar när man kör. Men det kanske är lätt fixad med någon sorts låsning när man ställt in hjulen?
Vad kommer man upp i för camber?
Hade det inte varit bättre att ta nedre så man ökar spårvidden lit?
These bushings when installed at their maximum
offset will increase your camber by 1 1/2 degrees.
We install them in the front upper control arms
because there is less force trying to rotate them
and we gain fender clearance. Grease fittings are
included, which lock the bushings in place.
Conny
Se bild här: http://mx5racingclub.se/forum/viewtopic ... 234#p23234
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: Offset bussningar.
Har ny svarvade hemma ska in till stan på sön kan svänga för bi så får du mäta
Niklas Kristiansson #73
- Conny Lundell
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 378
- Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
- Location: Falkenberg
Re: Offset bussningar.
Hyggligt av dig Nicke.Nicke K wrote:Har ny svarvade hemma ska in till stan på sön kan svänga för bi så får du mäta
Men jag jobbar i princip hela söndagen så är ej hemma.
Men jag tror att förskjutningen av hålet är ca 6 mm. Tar man mer så blir det ju inte mycket gods kvar på sidan om hålet.
Om du vill kan du mäta hur mycket gods det är kvar på den tunna delen respektive den tjocka delen vid hålet. Sen vilken diameter det är på hylsan som ska sitta i hålet på bussningen och göra en notering här. Mina bussningarna är svarvade det är hålborrningen kvar.
Conny
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
Eunos Roadster 1994
- Emberglow66
- Posts: 208
- Joined: Mon 03 Sep 2012, 21:23
- Location: Täby
Re: Offset bussningar.
HejConny Lundell wrote:
Det jag vill veta helt enkelt är hur många mm hålet i bussningen är förskjutet i förhållande till centrum.
Conny
Diametern på bussningen
Baksidan är 40 mm
Framsidan är 51 mm
Godstjocklek baksida ytterkant hålet är är 3,6 mm
Gods tjocklek framsid ytterkant är 9 mm
Hylsans ytterdiameter är 19 mm
Hylsans innerdiameter är 15 mm
Detta avviker från de andra hylsorna somhar betydligt tjockare gods
Hoppas att dessa siffror är behjälpliga
Tror onte du behöver oroa dig över det tunna godset. Så länge man smörjer upp hylsan så att det inte går torrt så torde det inte bli något slitage som sliter och därmed vidgar hålet
Ses i sommar, men då får du väl köra ifrån grabben i alla fall . Gör som jag tung gasfot och bromsa för sent
Tommy Finell, NB-01 mazda röd
Emberglow66 syftar på min Mustang 66 samt den läckra färgen Emberglow
————————————————————————————————————————————————————
2020 - 1:a Mx5-cup standard
2019 - 2:a Mx5-cup standard
2018 - 4:a Mx5-cup standard
2017 - 4:a Mx5-cup standard
2016 - 1:a MX5 sprintcupen
2015 - 2:a MX5 sprintcupen
2014 - 2:a Mx5 sprintcupen
2013 - 3:a Mx5 sprintcupen, debutsäsongen
Emberglow66 syftar på min Mustang 66 samt den läckra färgen Emberglow
————————————————————————————————————————————————————
2020 - 1:a Mx5-cup standard
2019 - 2:a Mx5-cup standard
2018 - 4:a Mx5-cup standard
2017 - 4:a Mx5-cup standard
2016 - 1:a MX5 sprintcupen
2015 - 2:a MX5 sprintcupen
2014 - 2:a Mx5 sprintcupen
2013 - 3:a Mx5 sprintcupen, debutsäsongen
- Conny Lundell
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 378
- Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
- Location: Falkenberg
Re: Offset bussningar.
Tackar så mycket Tommy!Emberglow66 wrote:HejConny Lundell wrote:
Det jag vill veta helt enkelt är hur många mm hålet i bussningen är förskjutet i förhållande till centrum.
Conny
Diametern på bussningen
Baksidan är 40 mm
Framsidan är 51 mm
Godstjocklek baksida ytterkant hålet är är 3,6 mm
Gods tjocklek framsid ytterkant är 9 mm
Hylsans ytterdiameter är 19 mm
Hylsans innerdiameter är 15 mm
Detta avviker från de andra hylsorna somhar betydligt tjockare gods
Hoppas att dessa siffror är behjälpliga
Tror onte du behöver oroa dig över det tunna godset. Så länge man smörjer upp hylsan så att det inte går torrt så torde det inte bli något slitage som sliter och därmed vidgar hålet
Ses i sommar, men då får du väl köra ifrån grabben i alla fall . Gör som jag tung gasfot och bromsa för sent
Nu har jag lite att gå på. Att hylsorna är så tunna som 19mm Men jag har gjort mina 20mm och det känns lagom vill nog inte ändra på det. Jag kommer nog få den camber jag vill ha ändå.
Ja hoppas också att vi kan ses i sommar Tommy. Jag skall göra allt i min makt för att köra snabbare nästa säsong, har ju börjat i garaget sen att grabben kör fortare är bara kul.
Conny
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
Eunos Roadster 1994
Re: Offset bussningar.
Nu blev jag också sugen på offsetbussningar att döma av mitt däck slitage och åka fort abitioner
Tolkar jag era mått rätt?
Saknar längden på bussningen. Tanken är att inte behöva plocka i sär och mäta mina utan tillverka i förhand och bara montera, det brukar alltid gå som man tänkt sig
Är det shore värde man mäter plast i för bussningar och vad är att rekomendera?
Tolkar jag era mått rätt?
Saknar längden på bussningen. Tanken är att inte behöva plocka i sär och mäta mina utan tillverka i förhand och bara montera, det brukar alltid gå som man tänkt sig
Är det shore värde man mäter plast i för bussningar och vad är att rekomendera?
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
- Emberglow66
- Posts: 208
- Joined: Mon 03 Sep 2012, 21:23
- Location: Täby
Re: Offset bussningar.
Helt rätt, får be att återkomma om längden då jag är bortrest denna helgchriss wrote:Nu blev jag också sugen på offsetbussningar att döma av mitt däck slitage och åka fort abitioner
Tolkar jag era mått rätt?
?
Tommy Finell, NB-01 mazda röd
Emberglow66 syftar på min Mustang 66 samt den läckra färgen Emberglow
————————————————————————————————————————————————————
2020 - 1:a Mx5-cup standard
2019 - 2:a Mx5-cup standard
2018 - 4:a Mx5-cup standard
2017 - 4:a Mx5-cup standard
2016 - 1:a MX5 sprintcupen
2015 - 2:a MX5 sprintcupen
2014 - 2:a Mx5 sprintcupen
2013 - 3:a Mx5 sprintcupen, debutsäsongen
Emberglow66 syftar på min Mustang 66 samt den läckra färgen Emberglow
————————————————————————————————————————————————————
2020 - 1:a Mx5-cup standard
2019 - 2:a Mx5-cup standard
2018 - 4:a Mx5-cup standard
2017 - 4:a Mx5-cup standard
2016 - 1:a MX5 sprintcupen
2015 - 2:a MX5 sprintcupen
2014 - 2:a Mx5 sprintcupen
2013 - 3:a Mx5 sprintcupen, debutsäsongen
- Conny Lundell
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 378
- Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
- Location: Falkenberg
Re: Offset bussningar.
chriss wrote:Nu blev jag också sugen på offsetbussningar att döma av mitt däck slitage och åka fort abitioner
Tolkar jag era mått rätt?
Saknar längden på bussningen. Tanken är att inte behöva plocka i sär och mäta mina utan tillverka i förhand och bara montera, det brukar alltid gå som man tänkt sig
Är det shore värde man mäter plast i för bussningar och vad är att rekomendera?
Ska försöka svara har skissen på mina på jobbet. Men till att börja med så köpte jag material från http://ironbill.se/index.php/cPath/175_ ... /2a/page/2 tog lite tid innan dom skickade men företaget ligger i Partille så du kan kanske hämta på plats.
Jag återvann hylsorna från gummibussningarna som jag tog ut. Fixade ett don att spänna upp dom i och svarvade sedan av gummit och hylsan till 20 mm.
Du kan köpa 50 mm rundstav så blir det mindre spill att svarva av. Flänsen på bussningen ska vara 5mm lång dvs där den är 50 mm i diameter. Själva bussningen som sitter i hålet på bärarmen (40 mm) ska vara lika lång eller ett par mm längre än stålhylsorna på bärarmen. ( har inte måttet i huvudet). Men det viktiga måttet är flänsen på 5 mm.
Jag försköt hålet 6 mm från centrum.
Jag shimsade hylsorna med shimsbrickor vid montaget för att få det perfekt. Bärarmen ska ju gå lätt upp och ner utan att glappa i sidled.
Låser bussningarna med smörjnipplar. ( köp 90 grader nipplar)
Conny
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
Eunos Roadster 1994
- Emberglow66
- Posts: 208
- Joined: Mon 03 Sep 2012, 21:23
- Location: Täby
Re: Offset bussningar.
Viss skillnad på de vanliga bussningarna som jag har liggande till ingen nytta jämfört med de offset jag har monteratchriss wrote:Verkar detta rätt?
Längd och mått på hylsan?
Standard hylsa
Längd 57mm
Inner 15,5mm
Ytter 20,8mm
Standard bussning
Total Längd 49mm
Smala delen 40mm
Breda delen 51 mm
Hattens tjocklek 5mm
Inner rör 21mm
Hoppas du fattar vad jag menar
Tommy Finell, NB-01 mazda röd
Emberglow66 syftar på min Mustang 66 samt den läckra färgen Emberglow
————————————————————————————————————————————————————
2020 - 1:a Mx5-cup standard
2019 - 2:a Mx5-cup standard
2018 - 4:a Mx5-cup standard
2017 - 4:a Mx5-cup standard
2016 - 1:a MX5 sprintcupen
2015 - 2:a MX5 sprintcupen
2014 - 2:a Mx5 sprintcupen
2013 - 3:a Mx5 sprintcupen, debutsäsongen
Emberglow66 syftar på min Mustang 66 samt den läckra färgen Emberglow
————————————————————————————————————————————————————
2020 - 1:a Mx5-cup standard
2019 - 2:a Mx5-cup standard
2018 - 4:a Mx5-cup standard
2017 - 4:a Mx5-cup standard
2016 - 1:a MX5 sprintcupen
2015 - 2:a MX5 sprintcupen
2014 - 2:a Mx5 sprintcupen
2013 - 3:a Mx5 sprintcupen, debutsäsongen