Förslag till klistrad: recept o budget standard o modifierad
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 223
- Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
- Location: Solna
Förslag till klistrad: recept o budget standard o modifierad
hej!
Lämpliga objekt i Tyskland är billiga. Försöker skaffa mig en uppfattning om byggkostnaderna vilket även innefattartid eftersom en stor del arbetet skulle göras av en kompis. Köpa en bra färdig bil verkar ligga mellan 60 och 100 kkr. Finns en del trådar, men ingen bra sammanfattning?
dämpare: d2 verkar vinna i de trådar jag läst: 10 000?
Bussningsset-
Krängare: 5000:-
Racing beat avgas 900 usd + tull o moms o frakt: 10 000:-
Race cat: 2000:-
Competitioncars båge (helbur för modifierad):5000:-?
Beg stolar, bälten och Fia öglor 5000:-
lättvikts batteri strömbrytare hållare 3000:-
Ratt o snap off nav samt förlängare: 2500:-
Rejsbelägg, bromsvätska, bromsslangar: 5000:-
Runda slängar 50 000:- , å så har jag missat nått = 60 000:-
Mattafaran fortfarande till salu ?
Torbjörn
Lämpliga objekt i Tyskland är billiga. Försöker skaffa mig en uppfattning om byggkostnaderna vilket även innefattartid eftersom en stor del arbetet skulle göras av en kompis. Köpa en bra färdig bil verkar ligga mellan 60 och 100 kkr. Finns en del trådar, men ingen bra sammanfattning?
dämpare: d2 verkar vinna i de trådar jag läst: 10 000?
Bussningsset-
Krängare: 5000:-
Racing beat avgas 900 usd + tull o moms o frakt: 10 000:-
Race cat: 2000:-
Competitioncars båge (helbur för modifierad):5000:-?
Beg stolar, bälten och Fia öglor 5000:-
lättvikts batteri strömbrytare hållare 3000:-
Ratt o snap off nav samt förlängare: 2500:-
Rejsbelägg, bromsvätska, bromsslangar: 5000:-
Runda slängar 50 000:- , å så har jag missat nått = 60 000:-
Mattafaran fortfarande till salu ?
Torbjörn
Torbjörn Linderson
Re: Förslag till klistrad: recept o budget standard o modifi
Tjenare Torjörn.
Min bil hade orginalkrängare, orginal katalysator, orginalbussningar, orginal bromsslangar, orginal batteri och i början även orginal avgassystem. Orginal Ratt funkar ju också aldeles utmärkt så klart.
Bara för att visa för alla läsare att listan här över inte alls är en kravlista för att vinna (för att rätt ska vara rätt, så hade jag bytt avgassystem katalysator och fyra bussningar när jag körde fort i slutet).
Bil + båge + stol + bälte + dämpare + öglor + huvudbrytare + bromsbelägg är allt som krävs iaf för att tävla (om jag inte glömt nått).
Bil: 30000:- ifrån england, reggad och klar i sverige.
Båge CC 3500:-
Stol + bälten + öglor + stolskenor + huvudbrytare: ca 4000:-
d2 Dämpare ca 7000:-
bromsbelägg 2500:-
-----
totalt: 47000:- INLK BIL!
Självklart tillkommer flera saker, men att räkna 50k utan bil tycker jag inte är representabelt för MX-5 Cup även om det lätt går att spendera det och mycket mer om man vill.
Sedan undrar jag vart du får siffrorna ifrån, d2 coilovers tex går utan problem att hitta för runt 7k, så om nån försöker ta 10k så blir du lurad ordentligt.
Säg till om du vill ha hjälp och hitta billigare saker, (eller importera en bil.)
God Jul!
Min bil hade orginalkrängare, orginal katalysator, orginalbussningar, orginal bromsslangar, orginal batteri och i början även orginal avgassystem. Orginal Ratt funkar ju också aldeles utmärkt så klart.
Bara för att visa för alla läsare att listan här över inte alls är en kravlista för att vinna (för att rätt ska vara rätt, så hade jag bytt avgassystem katalysator och fyra bussningar när jag körde fort i slutet).
Bil + båge + stol + bälte + dämpare + öglor + huvudbrytare + bromsbelägg är allt som krävs iaf för att tävla (om jag inte glömt nått).
Bil: 30000:- ifrån england, reggad och klar i sverige.
Båge CC 3500:-
Stol + bälten + öglor + stolskenor + huvudbrytare: ca 4000:-
d2 Dämpare ca 7000:-
bromsbelägg 2500:-
-----
totalt: 47000:- INLK BIL!
Självklart tillkommer flera saker, men att räkna 50k utan bil tycker jag inte är representabelt för MX-5 Cup även om det lätt går att spendera det och mycket mer om man vill.
Sedan undrar jag vart du får siffrorna ifrån, d2 coilovers tex går utan problem att hitta för runt 7k, så om nån försöker ta 10k så blir du lurad ordentligt.
Säg till om du vill ha hjälp och hitta billigare saker, (eller importera en bil.)
God Jul!
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: Förslag till klistrad: recept o budget standard o modifi
Fälgar och däck kan ju vara bra att ha, saknas i båda sammanställningarna.
I övrigt håller jag med Tobias, men det beror på vilken nivå man vill lägga det på.
Allt behöver inte göras från start.
I övrigt håller jag med Tobias, men det beror på vilken nivå man vill lägga det på.
Allt behöver inte göras från start.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 223
- Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
- Location: Solna
Re: Förslag till klistrad: recept o budget standard o modifi
Siffrorna är från mitt minne... Svårt när man fyller 50. Mitt syfte är att jämföra köpa färdigt med att bygga en bil m alll man i praktiken kommer Att lägga ner. Därmed har vi definierar Starterkit! Finns mer troligt godis för en lista för en topp bil ?
Torbjörn Linderson
Re: Förslag till klistrad: recept o budget standard o modifi
Motorstyrsystem och 6-växlad låda.
Det blir alltid billigare att köpa färdigt men man får säkerligen anpassa efter sin egen körstil.
Det blir alltid billigare att köpa färdigt men man får säkerligen anpassa efter sin egen körstil.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 223
- Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
- Location: Solna
Re: Förslag till klistrad: recept o budget standard o modifi
6 vxl grund viktig?
Motorsytem ärtyp civinco?
Motorsytem ärtyp civinco?
Torbjörn Linderson
Re: Förslag till klistrad: recept o budget standard o modifi
Ja däck och fälgar är ju bra med
Vill man ha vinnarbil så behöver man en motoroptimering, antingen genom att köpa ett dyrt civinco, ett billigt Mega squirt, eller är optimera befintlig styrbox (i sthlm gör Turbocenter detta för 5-6k). Här kan du se skillnaden som det gjorde på min 1.8 med 131hk i pappret, siffrorna nedan visar hjulhästar, före och efter optimering:
Men historien visar att dom som kör mycket är oftast snabbare än dom som stannar hemma och bygger bil, så träna sig själv brukar ge mest per krona. Mycket bantid = snabbare förare
6vlx låda bör bara vara positivt, men det skulle nog vara bit ned på min lista.
Men som sagt, köpa färdig bil kommer bli hästlängder billigare än att bygga själv
Vill man ha vinnarbil så behöver man en motoroptimering, antingen genom att köpa ett dyrt civinco, ett billigt Mega squirt, eller är optimera befintlig styrbox (i sthlm gör Turbocenter detta för 5-6k). Här kan du se skillnaden som det gjorde på min 1.8 med 131hk i pappret, siffrorna nedan visar hjulhästar, före och efter optimering:
Men historien visar att dom som kör mycket är oftast snabbare än dom som stannar hemma och bygger bil, så träna sig själv brukar ge mest per krona. Mycket bantid = snabbare förare
6vlx låda bör bara vara positivt, men det skulle nog vara bit ned på min lista.
Men som sagt, köpa färdig bil kommer bli hästlängder billigare än att bygga själv
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 223
- Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
- Location: Solna
Re: Förslag till klistrad: recept o budget standard o modifi
Typ 10 % effekt, inte illa. Målet är att som förare och att bli bättre på omkörningar är en del av det. Snabbare bil = fler fighter att ta. Kör långlopp med en av de snabbare bilarna i serien, att bli bättre på att ta sig om grundläggande för att få ner tiderna.
Mappa utan motorstyrning verkar vara grejen.
Nått mer på listan för en topp bil?
// tl
Mappa utan motorstyrning verkar vara grejen.
Nått mer på listan för en topp bil?
// tl
Torbjörn Linderson
-
- Posts: 328
- Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
- Location: Göteborg
Re: Förslag till klistrad: recept o budget standard o modifi
Tjena!
Jag har räknat en hel del och landar på typ 125 000 kr för att bygga en bil, inklusive bil.
Tycker din initiala lista verkar ok bortsett från bur där jag tycker att fullbur är vettigt. En sådan kan man köpa i byggsatskit av tex Finess för ca 15 000 kr. Om du inte är riktigt duktig plåtslagare/mekaniker så vill jag påstå att kompispriser för att montera en fullbur är ca 5000 kr = 20 000 kr för bur.
Vidare vill jag påstå att en dyr post man lätt glömmer är "Övrigt"
Vi pratar ändå om 15 år gamla bilar som gått på gata och plötsligt skall påfrestas på ett helt annat sätt - I min värld vill man gå igenom diverse slangar, wire'ar.. alla slitgrejer helt enkelt. Trist att bryta ett race för att en slang för en hundring går sönder, men samtidigt så plockar det till.
10 000 kr för övrigt kan nog vara rimligt att lägga in i budgeten.
Jag har räknat en hel del och landar på typ 125 000 kr för att bygga en bil, inklusive bil.
Tycker din initiala lista verkar ok bortsett från bur där jag tycker att fullbur är vettigt. En sådan kan man köpa i byggsatskit av tex Finess för ca 15 000 kr. Om du inte är riktigt duktig plåtslagare/mekaniker så vill jag påstå att kompispriser för att montera en fullbur är ca 5000 kr = 20 000 kr för bur.
Vidare vill jag påstå att en dyr post man lätt glömmer är "Övrigt"
Vi pratar ändå om 15 år gamla bilar som gått på gata och plötsligt skall påfrestas på ett helt annat sätt - I min värld vill man gå igenom diverse slangar, wire'ar.. alla slitgrejer helt enkelt. Trist att bryta ett race för att en slang för en hundring går sönder, men samtidigt så plockar det till.
10 000 kr för övrigt kan nog vara rimligt att lägga in i budgeten.
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 223
- Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
- Location: Solna
Re: Förslag till klistrad: recept o budget standard o modifi
Hej!
Skulle du kunna göra en tabell för att ersätta min?
Antar att du inte räknar in någon arbetstid, vad har du för kostnad för grundbilen?
//TL
Skulle du kunna göra en tabell för att ersätta min?
Antar att du inte räknar in någon arbetstid, vad har du för kostnad för grundbilen?
//TL
Torbjörn Linderson
-
- Posts: 328
- Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
- Location: Göteborg
Re: Förslag till klistrad: recept o budget standard o modifi
Japp, fixar en tabell strax!
Räknar inte arbetstid på något nej, bara för burbyggandet.
Grundbilen för min del var 50 000 men då var den en befintlig racebil med halvbur, civinco-sprut etc.
Förresten, tänker du utgå från en NB eller NA?
Om du bygger nytt måste jag nog rekommendera NB 1,8 140 hk.
Räknar inte arbetstid på något nej, bara för burbyggandet.
Grundbilen för min del var 50 000 men då var den en befintlig racebil med halvbur, civinco-sprut etc.
Förresten, tänker du utgå från en NB eller NA?
Om du bygger nytt måste jag nog rekommendera NB 1,8 140 hk.
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Förslag till klistrad: recept o budget standard o modifi
Som lite input är här en sammanställning av kostnaderna för min bil som går i standardklassen (jobbigt att räkna ihop trots att jag kör med riktig budget racing):
Generellt har jag köpt nya prylar men mer eller mindre billigaste förutom däck och fälgar som står för halva totalkostnaden.
Utöver dessa kostnader för att få bilen raceklar är det större posterna jag haft ny koppling (original började slira pga läckande packbox) samt två nya uppsättningar däck under de två säsongerna jag kört med bilen.
/Andreas E
Hade lite tur att jag kunde sälja ett par av de saker som satt på bilen då jag köpte den.Generellt har jag köpt nya prylar men mer eller mindre billigaste förutom däck och fälgar som står för halva totalkostnaden.
Utöver dessa kostnader för att få bilen raceklar är det större posterna jag haft ny koppling (original började slira pga läckande packbox) samt två nya uppsättningar däck under de två säsongerna jag kört med bilen.
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Kraniel
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 122
- Joined: Tue 10 Aug 2010, 14:23
- Location: Värmdö, Stockholm
- Contact:
Re: Förslag till klistrad: recept o budget standard o modifi
Jag sammanställde kostnaderna rätt väl för min första racemiata:
Kostnad för bilkonvertering, komponenter
Inköp av bil 21 500
Störtbåge 4 000
Stol 1 970
Bälte 2 750
Bogseröglor 199
Huvudströmbrytare mm 427
Bromsbelägg 2 670
Bromsslangar 750
Bromsvätska 500
Bussningar 2 000
Fjädrar, stöt-
dämpare 2 300
Krängningshämmare 2 062
Fälgar 3 800
Däck 8 108
Hardtop 4 500
Styrleder 1 326
Startnummerdekaler 300
Färg, fästelement, dekaler etc 826
Vagnbok 2 100
Summa 62 088
Kostnad för service och reparationer
Service, rep ca 21 031
Kostnad för tävlingsanmälningar
Brandsläckare 1 286
Presenning 281
Absorberingsmedel 231
Serieanmälan 600
Anmälan SSM 2 500
Summa 4 898
Mer info här: http://www.automobil.se/projekt/premiarnerver-2120
Min nuvarande bil står mig i ca 98 000 kronor för inköp av bil + modifikationer.
Kostnad för bilkonvertering, komponenter
Inköp av bil 21 500
Störtbåge 4 000
Stol 1 970
Bälte 2 750
Bogseröglor 199
Huvudströmbrytare mm 427
Bromsbelägg 2 670
Bromsslangar 750
Bromsvätska 500
Bussningar 2 000
Fjädrar, stöt-
dämpare 2 300
Krängningshämmare 2 062
Fälgar 3 800
Däck 8 108
Hardtop 4 500
Styrleder 1 326
Startnummerdekaler 300
Färg, fästelement, dekaler etc 826
Vagnbok 2 100
Summa 62 088
Kostnad för service och reparationer
Service, rep ca 21 031
Kostnad för tävlingsanmälningar
Brandsläckare 1 286
Presenning 281
Absorberingsmedel 231
Serieanmälan 600
Anmälan SSM 2 500
Summa 4 898
Mer info här: http://www.automobil.se/projekt/premiarnerver-2120
Min nuvarande bil står mig i ca 98 000 kronor för inköp av bil + modifikationer.
Daniel Östlund #92
www.sunksinglar.se
www.sunksinglar.se
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 223
- Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
- Location: Solna
Re: Förslag till klistrad: recept o budget standard o modifi
Hej!
Har sammanfattat Andreas och Kraniels inlägg och lagt till en del poster efter all Miata surfing över helgerna. Jag har börjat med en "standard light" som bygger på Andreas och sedan byggt på, i många fall med gissade summer, ex vis för nya bärarmar för "modified all out". Säker på att någon har mer korrekta siffor på posterna mot slutet, vore kul att få dem rätt i stället för gissningar.
Posten "allmän upprustning" innefattar allt som håller på vanlig väg men rasar på bana och sånt som man vill byta typ bromsslangar. För ett billigt objekt är denna post antagligen högre. Kraniel åkte på 20 000 ex vis. Köper man en färdig bil av rätt person så är denna post antagligen liten eftersom "mycket är bytt". Har väl säkert glömt några poster dessutom?
Har sammanfattat Andreas och Kraniels inlägg och lagt till en del poster efter all Miata surfing över helgerna. Jag har börjat med en "standard light" som bygger på Andreas och sedan byggt på, i många fall med gissade summer, ex vis för nya bärarmar för "modified all out". Säker på att någon har mer korrekta siffor på posterna mot slutet, vore kul att få dem rätt i stället för gissningar.
Posten "allmän upprustning" innefattar allt som håller på vanlig väg men rasar på bana och sånt som man vill byta typ bromsslangar. För ett billigt objekt är denna post antagligen högre. Kraniel åkte på 20 000 ex vis. Köper man en färdig bil av rätt person så är denna post antagligen liten eftersom "mycket är bytt". Har väl säkert glömt några poster dessutom?
Torbjörn Linderson
Re: Förslag till klistrad: recept o budget standard o modifi
Hej,
vart får du allt ifrån? Självklart är det dyrt att bygga racebilar, men det verkar som du försöker få till en onödigt hög siffra, varför?
Jag byggde min modified "all out" bil och stod på pallen/hade snabbaste varv för under 100k.
Här är lite riktiga siffror ifrån nån som byggt en rejsmiata (du som inte gjort det, dina siffror står inom parantes):
Ny Lättviktshardtop: 3500:- (15000:-)
Mappning: 5500:- (8000:)
Racekylare 1800:- (3000:-)
Du får en jättebra stol för 4000:- (10000:-)
Avgas + grenrör 3500:- (10000:-)
Jag har precis köpt en helbur till min andra bil för 7500:- inlk arbete (15000:-)
Min summa: 25800:-
Din felaktiga summa: 61000:-
Rätta mig om jag har fel (ni som kör modified), men att köpa större bromsar adderar bara mer ofjädrad vilk och kommer göra en miata långsammare.
Jag kanske låter som jag hackar på dig, men ska du sprida kostnader för mx5cup bör dom vara korrekta imho.
vart får du allt ifrån? Självklart är det dyrt att bygga racebilar, men det verkar som du försöker få till en onödigt hög siffra, varför?
Jag byggde min modified "all out" bil och stod på pallen/hade snabbaste varv för under 100k.
Här är lite riktiga siffror ifrån nån som byggt en rejsmiata (du som inte gjort det, dina siffror står inom parantes):
Ny Lättviktshardtop: 3500:- (15000:-)
Mappning: 5500:- (8000:)
Racekylare 1800:- (3000:-)
Du får en jättebra stol för 4000:- (10000:-)
Avgas + grenrör 3500:- (10000:-)
Jag har precis köpt en helbur till min andra bil för 7500:- inlk arbete (15000:-)
Min summa: 25800:-
Din felaktiga summa: 61000:-
Rätta mig om jag har fel (ni som kör modified), men att köpa större bromsar adderar bara mer ofjädrad vilk och kommer göra en miata långsammare.
Jag kanske låter som jag hackar på dig, men ska du sprida kostnader för mx5cup bör dom vara korrekta imho.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
- Alexander Mullaart
- Posts: 290
- Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
- Location: Malmö
Re: Förslag till klistrad: recept o budget standard o modifi
Lejban wrote:Jag byggde min modified "all out" bil och stod på pallen/hade snabbaste varv för under 100k.
Håller med om det Tobias framför. Det finns många poster i listan som absolut inte är nödvändiga. Förutsatt att bilen är preppad med all säkerhetsutrustning, och i allmänt gott skick, är det inte mycket som krävs för att materialet ska kunna ge pallplatser. Min uppfattning är att det är viktigast att du har en setup du och bilen trivs med och att bilen ligger på 7kg/hk. Eftermarknads krängare (eller standard), taiwan-coilovers (eller liknande), lättad och mappad bil räcker långt. Detta har ju Tobias bevisat
Edit: ett bra par racebromsbelägg räcker långt också
Alexander Mullaart
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 223
- Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
- Location: Solna
Re: Förslag till klistrad: recept o budget standard o modifi
Lejban wrote:Hej,
vart får du allt ifrån? Självklart är det dyrt att bygga racebilar, men det verkar som du försöker få till en onödigt hög siffra, varför?
Finns inga sådana motiv Vill bara vara realistisk och har byggt en bil tidigare där utgifterna bokstavligen gick upp i rök (se nedan. Allt bokfördes eftersom det var min firmabil. Kanske beror det på att jag körde Porsche som en del av gissningarna är höga . Avgas systemet fick jag från Racingbeat, HTn var en gissning efter lite dylik USA surfing efter en kolfiber hydda. Helburen var uppgifter här om vad det kostar att få Bodin att bygga det. Bra stol för mig är Recaro som startar från 7500:- med fäste, men det är klart att det går att komma undan billigare.
Jätte intresserad av var du fick burbygget för 7500:-! Och lättvikts HTn. Framförallt kunskapen om billigare burbygge gör det lättare att behålla min nuvarande bil.
För mig är snap off grunläggande annars sitter jag inte bra, behöver dessutom en förlängare.
Klart att det skall vara korrekt! Det var ju liksom grundidén! Berätta var du hittad de billigare grejorna. Ändrar i mitt tidigare inlägg och hoppas det känns mer rätt. Vore kul att höra vad det kostade att bygga Mattafaran. Finns ytterligare ett skäl till att gräva i kostnader, jag har en liten chans att få lite sponsorpengar in något som på intet sätt har att göra med att jag skulle vara speciellt bra på att köra. Går det vägen berättar jag merLejban wrote: Rätta mig om jag har fel (ni som kör modified), men att köpa större bromsar adderar bara mer ofjädrad vilk och kommer göra en miata långsammare.
Jag kanske låter som jag hackar på dig, men ska du sprida kostnader för mx5cup bör dom vara korrekta imho.
Last edited by Torbjorn968 on Sat 25 Jan 2014, 18:00, edited 2 times in total.
Torbjörn Linderson
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 223
- Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
- Location: Solna
Re: Förslag till klistrad: recept o budget standard o modifi
Försökte ändra mitt inlägg ovan för att ta bort eventuella felaktigheter. Moderator får gärna göra det. Här är en uppdaterad "shoppinglista". Givetvis kunde man ha en modified light här också.
//TL
//TL
Torbjörn Linderson
Re: Förslag till klistrad: recept o budget standard o modifi
Låter bra.
Buren köps ifrån finess för 4128:- och en kompis svetsar i den åt mig. Den är god för SM i drifting och även för modsport. (Fullbur SBF godkänd) http://finess.se/drifting/product/cid-70592
Hard top köptes av både mig och min kompis Daniel ifrån Ronnie Hofberg som kört mx5 cup i några år (kör modsport porche nu) han hade formarna till salu för ett tag sedan så jag vet inte om han har dom kvar. Men nån har ju isf köpt dem
Kylare kan köpas härifrån föresten, och priset har gått upp ser jag (jag körde med orginalkylaren) http://www.ilmotorsport.de/shop/article ... &show=true
Ja, att du är föregående porscheägare är nog bara en fördel, nu när du får njuta av hur "billigt" det är Jag ägde en Honda s2k ett kort tag och det var dyrt!
Buren köps ifrån finess för 4128:- och en kompis svetsar i den åt mig. Den är god för SM i drifting och även för modsport. (Fullbur SBF godkänd) http://finess.se/drifting/product/cid-70592
Hard top köptes av både mig och min kompis Daniel ifrån Ronnie Hofberg som kört mx5 cup i några år (kör modsport porche nu) han hade formarna till salu för ett tag sedan så jag vet inte om han har dom kvar. Men nån har ju isf köpt dem
Kylare kan köpas härifrån föresten, och priset har gått upp ser jag (jag körde med orginalkylaren) http://www.ilmotorsport.de/shop/article ... &show=true
Ja, att du är föregående porscheägare är nog bara en fördel, nu när du får njuta av hur "billigt" det är Jag ägde en Honda s2k ett kort tag och det var dyrt!
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: Förslag till klistrad: recept o budget standard o modifi
Eeeh, är det där din gamla 968CS på bilden???
Isf, vad hände?
Isf, vad hände?
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: Förslag till klistrad: recept o budget standard o modifi
Standard "jag vinner en massa tävlingar"
Bågen -vet inte vad den kostade, satt i bilen, hemgjord av Pettson.
Bilen 1,8 -94 köpte jag innan priserna på NA föll, den var för dyr.
K-sport ben
5500:- beg
4 Khumo
4000:- beg sitter på fälgen som satt på bilen (7' Wv fälg).
Bälte
600:- Beg
Stol
1500:- Beg Sparco Evo
Ratt
750:- Nätet (no name)
Strömbrytare ca
400:- med div vajjer från Biltema
Transponder
2900 Tror jag, Halbig ordnade gruppköp, kan ha varit billigare.
Bromsklossar Hawk
2500:- tillfälligt erbjudande
Grenrör Raceland
975:- Rea
Rejs kat
1100:- från nät firma samma som biltema
avgasystem ca
500:- Biltema
Krängningshämmare KW
3200:- Ångrar, tror inte det går fortare med den.
Absol, Press och släckare från Jula eller Biltema max
1000:- tillsammans.
Jag har tagit bort suffletten, för den luktade och åker med standard hartop med glasruta.
Servon är borta, mest för att den kräktes, gillar inte när inte bilen brinner.
Lampor, Glas, backspeglar är original som det skall vara i standard men alla sensorer till Airbagen är borta samt allt som har med stereon att göra. Lite småsaker som innerskärmar etc är borta.
Krängaren tror jag var onödig, det kan ha gått lika fort med original fram och borttagen bak.
Bromsar och slangar är original samt alla bussningar, alla mattor etc är kvar.
Jag måste åka med passagerarstolen i och med 3/4 tank för att klara vikten i Standard på min ABS försedda 1,8 NA
Jag bor i tält i depån, åker i bilen till tävling.
Det som "går fort" i fallande ordning. enl mig.
Träna, lyssna på andra
Träna, sno spår från bra förare. Persade på G-Åsen när jag åkte efter Kent H.
Träna, lyssna inte för mycket på andra, dra egna slutsatser. Funkar bäst när man kört några år
Exempel på att träning är bäst investerade pengar:
Brusebäck kom 4 eller 6 (minns inte) på Kinnekulle i en 1,6 som inte var speciellt lätt.
Bra däck
Hjulinställning. Jag har byggt en egen "Toe sticka" = gratis hjulinställning.
2,5' Avgassystem med Race kat (på NA behöver man byta grenröret också).
Dämparna (åkte gula Koni med sänkfjädrar först, det gick det också).
Bra bromsklossar.
Bra stol/ratt dvs körställning.
Det går att åka fort billigt om man är snål, men racing är alltid dyrt
Bågen -vet inte vad den kostade, satt i bilen, hemgjord av Pettson.
Bilen 1,8 -94 köpte jag innan priserna på NA föll, den var för dyr.
K-sport ben
5500:- beg
4 Khumo
4000:- beg sitter på fälgen som satt på bilen (7' Wv fälg).
Bälte
600:- Beg
Stol
1500:- Beg Sparco Evo
Ratt
750:- Nätet (no name)
Strömbrytare ca
400:- med div vajjer från Biltema
Transponder
2900 Tror jag, Halbig ordnade gruppköp, kan ha varit billigare.
Bromsklossar Hawk
2500:- tillfälligt erbjudande
Grenrör Raceland
975:- Rea
Rejs kat
1100:- från nät firma samma som biltema
avgasystem ca
500:- Biltema
Krängningshämmare KW
3200:- Ångrar, tror inte det går fortare med den.
Absol, Press och släckare från Jula eller Biltema max
1000:- tillsammans.
Jag har tagit bort suffletten, för den luktade och åker med standard hartop med glasruta.
Servon är borta, mest för att den kräktes, gillar inte när inte bilen brinner.
Lampor, Glas, backspeglar är original som det skall vara i standard men alla sensorer till Airbagen är borta samt allt som har med stereon att göra. Lite småsaker som innerskärmar etc är borta.
Krängaren tror jag var onödig, det kan ha gått lika fort med original fram och borttagen bak.
Bromsar och slangar är original samt alla bussningar, alla mattor etc är kvar.
Jag måste åka med passagerarstolen i och med 3/4 tank för att klara vikten i Standard på min ABS försedda 1,8 NA
Jag bor i tält i depån, åker i bilen till tävling.
Det som "går fort" i fallande ordning. enl mig.
Träna, lyssna på andra
Träna, sno spår från bra förare. Persade på G-Åsen när jag åkte efter Kent H.
Träna, lyssna inte för mycket på andra, dra egna slutsatser. Funkar bäst när man kört några år
Exempel på att träning är bäst investerade pengar:
Brusebäck kom 4 eller 6 (minns inte) på Kinnekulle i en 1,6 som inte var speciellt lätt.
Bra däck
Hjulinställning. Jag har byggt en egen "Toe sticka" = gratis hjulinställning.
2,5' Avgassystem med Race kat (på NA behöver man byta grenröret också).
Dämparna (åkte gula Koni med sänkfjädrar först, det gick det också).
Bra bromsklossar.
Bra stol/ratt dvs körställning.
Det går att åka fort billigt om man är snål, men racing är alltid dyrt
Christian Lund
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 223
- Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
- Location: Solna
Re: Förslag till klistrad: recept o budget standard o modifi
Farligt att mappa.... bränsleslangar troligtvis fel anslutna och bilen brann upp utanför verkstaden.-Så jag skulle kunna skriva ett sex siffrigt belopp på kostnaden för den mappningen...TPR wrote:Eeeh, är det där din gamla 968CS på bilden???
Isf, vad hände?
Det är dina gamla fälgar f.ö.
Så jag vet att investeringar bokstavligen kan gå upp i rök och det är viktigt att vara ärlig mot sig själv!
Torbjörn Linderson
Re: Förslag till klistrad: recept o budget standard o modifi
Det är lite det jag försöker få fram ovan: Fokusera inte allt för mycket på allt som måste köpas,Torbjorn968 wrote:Farligt att mappa.... bränsleslangar troligtvis fel anslutna och bilen brann upp utanför verkstaden.-Så jag skulle kunna skriva ett sex siffrigt belopp på kostnaden för den mappningen...
Så jag vet att investeringar bokstavligen kan gå upp i rök och det är viktigt att vara ärlig mot sig själv!
börja köra, utveckla/utvecklas under tiden.
Bussningar, dyra dämpare, stora bromsar, stålomspunna slangar, lätta fälgar, mappning osv
gör väldigt lite på varvtiden.
Bra däck och mycket träning kommer man långt med!
Christian Lund
Re: Förslag till klistrad: recept o budget standard o modifi
Aj då!Torbjorn968 wrote:Farligt att mappa.... bränsleslangar troligtvis fel anslutna och bilen brann upp utanför verkstaden.-Så jag skulle kunna skriva ett sex siffrigt belopp på kostnaden för den mappningen...TPR wrote:Eeeh, är det där din gamla 968CS på bilden???
Isf, vad hände?
Det är dina gamla fälgar f.ö.
Så jag vet att investeringar bokstavligen kan gå upp i rök och det är viktigt att vara ärlig mot sig själv!
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 223
- Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
- Location: Solna
Re: Förslag till klistrad: recept o budget standard o modifi
Håller fullständigt med föregående talare! Det är därför jag vill börja med Miata Racing! Kör 6 långlopp per år med tillhörande träningar och några förarkurser ovanpå det. Men rejs måste ju vara bättre än förarkurser!hclund wrote:Det är lite det jag försöker få fram ovan: Fokusera inte allt för mycket på allt som måste köpas,
börja köra, utveckla/utvecklas under tiden.
Bra däck och mycket träning kommer man långt med!
Tycker det är lite kul att vända o vrida lite med sånt här också, hjälper ex vis med att utvärdera saker som: behålla bil, bygga bil, hitta bra bil, värdera bra bil.
Torbjörn Linderson