Mattias Pålsson, Na 1.6 -90
Mattias Pålsson, Na 1.6 -90
I går var nog sista körningen med bilen på vägen för i år, nu ska den ställas av och byggas om lite för att få framföras på bana till sommaren.
Målet är att kunna få vara med och köra nån eller fler tävlingar i standard under nästa år.
På julklappslistan fins Båge, fälgar, strömbrytare, bogseröglor och förarutrustning inklusive stol och bälte.
Det är också det som jag behöver för att få vara med och nöta bana igen.
Eftersom garagehalvåret är så ruskigt kort så tar jag gärna emot förslag på begagnade delar ganska så snart innan det är dags att börja bygga.
Det finns en liten lista på andra delar som också behöver införskaffas men som kommer i andra hand just nu.
Större kyl
"Coolingreroute"
Grenrör och ljuddämpare
Bromsar och stålomspunna slangar
Ny koppling och lamell
Ratt och distans
Som ganska okunnig inom mekandet så behöver jag nog all hjälp jag kan få av er andra här på forumet.
Mattias Pålsson Kinnekulle 1:06.174 Falkenberg 0:55.433
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
- Conny Lundell
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 378
- Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
- Location: Falkenberg
Re: Mattias Pålsson, Na 1.6 -90
Kul! Fler från min hemstadNicke K wrote:Kul då blir vi två från FBG nästa år
Vi ses på banan nästa år
Conny
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
Eunos Roadster 1994
Re: Mattias Pålsson, Na 1.6 -90
Hej Nicke K!
Kul att vi blir några fler från Falkenberg.
Var det du som åkte med Tonima racing i ERCup och köpte en färdig miata efter att ha hyrt den en tävling på Falkenberg?
Hej Conny!
Hoppas att du kommer igång och tävlar, det är det roligaste som finns att göra med en trelagers overal på
Vill ni komma in till kafé På G i Falkenberg för att snacka racing och miata så finns jag bakom disken nästan alla dagar i veckan, oftast efter 11.
Någon som vet om dom ställbara fjäderbenen som satt på bilen är något att ha?
Kul att vi blir några fler från Falkenberg.
Var det du som åkte med Tonima racing i ERCup och köpte en färdig miata efter att ha hyrt den en tävling på Falkenberg?
Hej Conny!
Hoppas att du kommer igång och tävlar, det är det roligaste som finns att göra med en trelagers overal på
Vill ni komma in till kafé På G i Falkenberg för att snacka racing och miata så finns jag bakom disken nästan alla dagar i veckan, oftast efter 11.
Någon som vet om dom ställbara fjäderbenen som satt på bilen är något att ha?
Mattias Pålsson Kinnekulle 1:06.174 Falkenberg 0:55.433
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
Re: Mattias Pålsson, Na 1.6 -90
Härligt Nicke, gör det.
Nya pallbockar och en torrboll inhandlad så nu kan bilen snart pallas upp.
Nya pallbockar och en torrboll inhandlad så nu kan bilen snart pallas upp.
Mattias Pålsson Kinnekulle 1:06.174 Falkenberg 0:55.433
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
Re: Mattias Pålsson, Na 1.6 -90
Nu är bilen upp pallad och äventyret kan börja!
Första gången som jag har ett eget garage.
Det är inte lätt att hitta någon stans att sätta domkraften på en miata, det verkar väldigt tunt överallt!
Hittade genast ett tråkigt område med rost
Fjädrar med märkning EVO1000 och EVO100.
H&R spacer +20mm
Första gången som jag har ett eget garage.
Det är inte lätt att hitta någon stans att sätta domkraften på en miata, det verkar väldigt tunt överallt!
Hittade genast ett tråkigt område med rost
Fjädrar med märkning EVO1000 och EVO100.
H&R spacer +20mm
Mattias Pålsson Kinnekulle 1:06.174 Falkenberg 0:55.433
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
- Alexander Mullaart
- Posts: 290
- Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
- Location: Malmö
Re: Mattias Pålsson, Na 1.6 -90
Fin bil! Hoppas att få se den på banorna till våren !
Här är några lyftpunkter på en NA. Brukar ställa mina pallbockar vid tröskeln.
Här är några lyftpunkter på en NA. Brukar ställa mina pallbockar vid tröskeln.
Alexander Mullaart
Re: Mattias Pålsson, Na 1.6 -90
Tack för hjälpen med lyftpunkterna,käns genast bekvämare att lyfta i bilen nu.
Mattias Pålsson Kinnekulle 1:06.174 Falkenberg 0:55.433
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
Re: Mattias Pålsson, Na 1.6 -90
Jag hade 5 minuter över i dag så då åkte sätena ut!
Vindskyddet åkte av med.
Jag antar att jag blir tvungen att plocka bort cabben för att få dit buren!
Det saknades en bult i förarstolen.Vindskyddet åkte av med.
Jag antar att jag blir tvungen att plocka bort cabben för att få dit buren!
Mattias Pålsson Kinnekulle 1:06.174 Falkenberg 0:55.433
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
Re: Mattias Pålsson, Na 1.6 -90
Inte nödvändigtvis. Det finns många bågar som möjliggör att ha suffletten kvar, bl.a. den vanligaste från Competition Cars.Matte P wrote:Jag antar att jag blir tvungen att plocka bort cabben för att få dit buren!
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
Re: Mattias Pålsson, Na 1.6 -90
Det är competition cars båge som jag har tänkt köpa.
Men under själva monteringen av bågen så antar jag att det är bäst att montera bort den.
Är det krångligt, eller något som jag ska tänka på?
Men under själva monteringen av bågen så antar jag att det är bäst att montera bort den.
Är det krångligt, eller något som jag ska tänka på?
Mattias Pålsson Kinnekulle 1:06.174 Falkenberg 0:55.433
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
Re: Mattias Pålsson, Na 1.6 -90
Det behövs inte, det lilla besvär den kan ställa till med under installationen av bågen är inte en bråkdel av jobbet med att montera av/på suffletten.Matte P wrote:Det är competition cars båge som jag har tänkt köpa.
Men under själva monteringen av bågen så antar jag att det är bäst att montera bort den.
Är det krångligt, eller något som jag ska tänka på?
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
Re: Mattias Pålsson, Na 1.6 -90
Skönt, då slipper jag spilla tid på den.
Jag har verkligen dåligt med tid över till att meka eller köra tävlingsbil och ju närmre våren vi kommer, desto mindre tid kommer jag få över.
Så alla råd jag kan få av er andra är viktiga för att jag ska kunna börja att bygga bilen i rätt ordning, för att över huvudtaget få ut den i tid innan våren.
Får jag åka utan bromssköldar i standard?
Eller för Bilprovningen?
Går det att åka utan servo?
Ska jag åka orginal eller extractor grenrör?
Jag har verkligen dåligt med tid över till att meka eller köra tävlingsbil och ju närmre våren vi kommer, desto mindre tid kommer jag få över.
Så alla råd jag kan få av er andra är viktiga för att jag ska kunna börja att bygga bilen i rätt ordning, för att över huvudtaget få ut den i tid innan våren.
Får jag åka utan bromssköldar i standard?
Eller för Bilprovningen?
Går det att åka utan servo?
Ska jag åka orginal eller extractor grenrör?
Mattias Pålsson Kinnekulle 1:06.174 Falkenberg 0:55.433
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
Re: Mattias Pålsson, Na 1.6 -90
Förstår inte varför många tar bort bromsköldar då de är utformade som scoop som kyler bromsarnaMatte P wrote:Skönt, då slipper jag spilla tid på den.
Jag har verkligen dåligt med tid över till att meka eller köra tävlingsbil och ju närmre våren vi kommer, desto mindre tid kommer jag få över.
Så alla råd jag kan få av er andra är viktiga för att jag ska kunna börja att bygga bilen i rätt ordning, för att över huvudtaget få ut den i tid innan våren.
Får jag åka utan bromssköldar i standard?
Eller för Bilprovningen?
Går det att åka utan servo?
Ska jag åka orginal eller extractor grenrör?
Det som jag tycker gjort jätte mycket för min bil är
R-däck
Hårdare fjädrar och dämpare för stabiliteten, mycket roligare att ratta när det inte inte kränger.
Tjock krängare fram och ingen bak.
Sitta still stol! Måste vara på plats nummer 1! Att slippa åka omkring och hålla i sig. Nu kan man koncentrera sig på att köra och hålla lätt i ratten med känsla istället för att hålla i sig med hjälp av ratten
En ordentlig hjulinställning.
Sen efterhand bättre bromsbelägg och vätska när de gamla blir slitna.
Kylning om det är ett nytt alu kyl eller att man tätar runt original väljer man själv. Jag uppfattar att original fungerar bra på motorbana för man håller uppe farten men på konbana där det tillbringas mer tid på 2an och 3ans växel får man hålla ett öga på tempen.
En bur för säkerheten. Lika med hjälm, handskar, kläder m.m
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
Re: Mattias Pålsson, Na 1.6 -90
Tomten har varit här och lämnat av ett snyggt verktygsskåp så att jag kan samla ihop mina utspridda verktyg och starta upp kommande stordåd i garaget.
Får jag åka utan bromssköldar i standard?
Köra med eller utan servosystyrning?
Var får jag tag på ekonomiplåt till mina rostlagningar?
Är det någon som har koll på vad det är för fjäderben jag har?
Vilken punkt brukar vara den lägsta på en NA 90?
Är det täkt hjälm som gäller om jag ska åka med cabben nere?
Vad är det för FIA märkning som gäller på förarutrustning?
Förutsättningar:
Tysk köpt 1,6a-90.
TA-Technix fjäderben med (evo 1000 märkta fjädrar)
1056kg med förare och halv tank.
VF. 376. HF. 269,5
26.1%. 25,5%
VB. 263. HB 247,5
24,9%. 23,5%
Vinklar:
VF 3mm out. HF 1mm out =2mm out
VB 2mm in. HB 2mm out.
Camber
VF. 2.9 HF. 2.3
VB. 2.3 HB. 4.4
16mm för låg för tillfället!
15*orirginalfälgar
Planer för vintern:
CC-båge
Passande stol
Strömbrytare
Bogseröglor
Vagnbok och vanlig besiktning
Planer för sommaren:
Främst att köra onsdagskörningar på Falkenbergsbanan, med mål att utveckla bilen efter varje träning samtidigt som all fakta kommer att dokumenteras här i byggtråden.
Försöka köra tävlingar på Falkenbergsbanan och SSM samt övriga tävlingar i mån av tid.
God fortsättning på julen!
Frågor:Får jag åka utan bromssköldar i standard?
Köra med eller utan servosystyrning?
Var får jag tag på ekonomiplåt till mina rostlagningar?
Är det någon som har koll på vad det är för fjäderben jag har?
Vilken punkt brukar vara den lägsta på en NA 90?
Är det täkt hjälm som gäller om jag ska åka med cabben nere?
Vad är det för FIA märkning som gäller på förarutrustning?
Förutsättningar:
Tysk köpt 1,6a-90.
TA-Technix fjäderben med (evo 1000 märkta fjädrar)
1056kg med förare och halv tank.
VF. 376. HF. 269,5
26.1%. 25,5%
VB. 263. HB 247,5
24,9%. 23,5%
Vinklar:
VF 3mm out. HF 1mm out =2mm out
VB 2mm in. HB 2mm out.
Camber
VF. 2.9 HF. 2.3
VB. 2.3 HB. 4.4
16mm för låg för tillfället!
15*orirginalfälgar
Planer för vintern:
CC-båge
Passande stol
Strömbrytare
Bogseröglor
Vagnbok och vanlig besiktning
Planer för sommaren:
Främst att köra onsdagskörningar på Falkenbergsbanan, med mål att utveckla bilen efter varje träning samtidigt som all fakta kommer att dokumenteras här i byggtråden.
Försöka köra tävlingar på Falkenbergsbanan och SSM samt övriga tävlingar i mån av tid.
God fortsättning på julen!
Mattias Pålsson Kinnekulle 1:06.174 Falkenberg 0:55.433
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
Re: Mattias Pålsson, Na 1.6 -90
Jag har köpt begagnade fälgar av en annan miata entusiast från Falkenberg.
Inte dom lättaste men 7,3kg får duga till att börja med.
Samma storlek olika bredd.
Mattias Pålsson Kinnekulle 1:06.174 Falkenberg 0:55.433
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
- Conny Lundell
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 378
- Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
- Location: Falkenberg
Re: Mattias Pålsson, Na 1.6 -90
Tjenare!
Ser tajt ut. Du har väl plockat bort dina 20 mm spacers?
Ställ in höjden på bilen. Jag satte enligt 949 racing rek till 305 mm fram och 310 mm bak. Mätt från skärmkanten till centrum på hjulet. Maxa camber på framhjulen och något mindre camber på bakhjulen. 0 toe in bak och fram.
http://949racing.com/miata-race-alignment-info.aspx
Jag vet ej om du har rullade skärmkanter, men det är en god ide annars.
Conny
Ser tajt ut. Du har väl plockat bort dina 20 mm spacers?
Ställ in höjden på bilen. Jag satte enligt 949 racing rek till 305 mm fram och 310 mm bak. Mätt från skärmkanten till centrum på hjulet. Maxa camber på framhjulen och något mindre camber på bakhjulen. 0 toe in bak och fram.
http://949racing.com/miata-race-alignment-info.aspx
Jag vet ej om du har rullade skärmkanter, men det är en god ide annars.
Conny
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
Eunos Roadster 1994
Re: Mattias Pålsson, Na 1.6 -90
Tack för förslagen och för att du höll fälgarna till mig.
På bilden så sitter spacerna kvar och däcket är upplyft så långt det går med hjälp av en domkraft, då jag inte hade tid att lyfta ner bilen från pallbockarna!
På bilden så sitter spacerna kvar och däcket är upplyft så långt det går med hjälp av en domkraft, då jag inte hade tid att lyfta ner bilen från pallbockarna!
Mattias Pålsson Kinnekulle 1:06.174 Falkenberg 0:55.433
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
Re: Mattias Pålsson, Na 1.6 -90
Skulle dina spacers bli överflödiga så kan jag vara intresserad!
M a t s K l i n g l ö f
f.d. Mazda MX-5 1.6 1991, nu MGB GT Mk1 1967
f.d. Mazda MX-5 1.6 1991, nu MGB GT Mk1 1967
Re: Mattias Pålsson, Na 1.6 -90
Mina spacers behöver jag när jag kör med orginalfälgarna till vardags.
Mattias Pålsson Kinnekulle 1:06.174 Falkenberg 0:55.433
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
Re: Mattias Pålsson, Na 1.6 -90
fick en kväll för mig själv förra veckan
jag ska hämta bågen nästa vecka och då får vi se om jag får ihop det .Mattias Pålsson Kinnekulle 1:06.174 Falkenberg 0:55.433
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
- Alexander Mullaart
- Posts: 290
- Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
- Location: Malmö
Re: Mattias Pålsson, Na 1.6 -90
Kör utan skyddet för tankslangarna på min, ingen har klagat vid besiktning på banan än. Brukar ändå ta med mig skyddet ifall man skulle få nedslag på det .
Skrapa + massvis med thinner får bort asfaltsmattan på nolltid ifall tvångstankarna blir för jobbiga ! Men i standard kanske den ska sitta kvar ?
Skrapa + massvis med thinner får bort asfaltsmattan på nolltid ifall tvångstankarna blir för jobbiga ! Men i standard kanske den ska sitta kvar ?
Alexander Mullaart
Re: Mattias Pålsson, Na 1.6 -90
Viktmässigt så kanske man ska försöka hålla vikten uppe så att man slipper vikta bilen.
Men om man ändå är tvungen till att lägga till vikt så kanske det är lika bra att börja med en väldigt lätt bil.
Men om man ändå är tvungen till att lägga till vikt så kanske det är lika bra att börja med en väldigt lätt bil.
Mattias Pålsson Kinnekulle 1:06.174 Falkenberg 0:55.433
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
- Conny Lundell
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 378
- Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
- Location: Falkenberg
Re: Mattias Pålsson, Na 1.6 -90
Ser att du kommit igång med race bygget MatteMatte P wrote:Viktmässigt så kanske man ska försöka hålla vikten uppe så att man slipper vikta bilen.
Men om man ändå är tvungen till att lägga till vikt så kanske det är lika bra att börja med en väldigt lätt bil.
Ja det där med vikten i standard klassen ställer till med problem. Min bil väger strax under 1000 kilo och den ska väga 1100 kg med förare och bränsle.
Det enda som är bortplockat är ac anläggningen, reservhjul och cab med ställning.
Har viktat upp lite med ett par hemma gjorda frame rails ca 4 kilo. Vet ej om det är godkänt med rails i standard klassen? Men original balkarna var deformerade på några ställen då den förra ägaren gillade stance stuk.
Conny
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
Eunos Roadster 1994