Aerodynamik

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
Thomas Thorén
Posts: 328
Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
Location: Göteborg

Aerodynamik

Post by Thomas Thorén »

Tjena igen igen!
Det går fint att säga ifrån om jag spamar forumet för mycket :mrgreen:

Någon som har en åsikt om spoilers/vingar förbättrar varvtiderna på en Roadsport C-miata?

Som vanligt... :bow:
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: Aerodynamik

Post by Alexander Mullaart »

Vinge ger 5% vikttillägg i C. Drag från vingen och ca 50kg extra vikt lämpar sig nog i de flesta fall inte för våra effektsvaga bilar. Åtminstone inte på långsamma tekniska banor. Mekaniskt grepp tror jag räcker långt :)!

Pihl körde otrimmad Miata i Modsport med vinge och massvis med aero. Han kanske kan redogöra för vad en vinge kan tänkas ge i tidkapning? Känner inte till någon som kört med vinge i C med framgång?

Kämpar man med understyrning (t.ex. till följd av jättekrängare fram) kan en bra front och splitter göra skillnad.
Alexander Mullaart
Thomas Thorén
Posts: 328
Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
Location: Göteborg

Re: Aerodynamik

Post by Thomas Thorén »

Tack Alexander. Verkar rimligt, börjar med enbart mekaniskt grepp och låg vikt. :)
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
Post Reply