Undrar om det är någon som har en smart lösning på dragöglor?
Läste i verkstadshandboken att originalfästena endast är för lastning. Även om man kan modifiera om originaldragöglorna till en vagnsbokbesiktning så vill man inte dra sönder nått om man hamnar i sandlådan
Kollade på långloppsvolvon på Sviesta när vi tog licens, han hade nån lösning med en lyftslinga som centrerades med kapellstroppar. Vart ska man fästa slingan? Funkar det blir d 60 spänn på Swedol..
Gärna om någon har en bra bild kanske..
Dragöglor
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Hittade detta svaret på en liknande fråga på Rejsa...
"""""""""""""""""""
Cyberoid skrev:
Drar man i dessa kan man tydligen skada chassiet. Ska försöka hitta ett annat ställe att kroka i.
""""""""""""""""""
Nja, man ska inte tro alltför mycket på vad nojjiga amerikaner skriver.
De fall när det blivit snett har det oftast varit bärgningar där det är svårt att gissa om det är olyckan eller bärgningen som dragit det snett. En annan anledning till att inte bogsera i öglorna är att viren/snöret/trossen inte går fri från karossen så det kan bli lite kosmetiska skador.
Det finns inga bättre fästpunkter för räddningsöglor. Därmot så kan specialgjorda öglor vara rejält lättare och dessutom ha de erfodliga 60mm id (och plocka ut öglan utanför karossen).
Ett "bonntrick" är att fixa en bandsling och dra igen genom orginalöglan och därmet fixa en temporär ögla med mer än 60mm id.
Men jag ska inte säga för mycket, jag har inte hunnit fixa till detta heller på den blå, än.... (mycket som ska göras i April, kallgarage gör det inte roligare ).
Edit: Var inne på Jula i ett annat ärende och sprang på denna (50mm band med okänd brottstyrka):
Tanken är att ersätta hela järnklumpen fram med en klämbricka som får klämma över dubbelvikt band. Den snyggt sydda öglan blir det som sticker fram ur munnen. id verkar vara ganska exakt 120mm
Nackdelen är att detta inte styr dragkrafterna år nåt håll så plastfronten lär flyga all världens väg, om man inte monterar på bägge sidor iofs... hmm...
Nåja, nu ska jag inte söla ner din tråd med onödigheter, men ideér kan man väl inte få nog av (bara nån är vettig )?
_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se
""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
"""""""""""""""""""
Cyberoid skrev:
Drar man i dessa kan man tydligen skada chassiet. Ska försöka hitta ett annat ställe att kroka i.
""""""""""""""""""
Nja, man ska inte tro alltför mycket på vad nojjiga amerikaner skriver.
De fall när det blivit snett har det oftast varit bärgningar där det är svårt att gissa om det är olyckan eller bärgningen som dragit det snett. En annan anledning till att inte bogsera i öglorna är att viren/snöret/trossen inte går fri från karossen så det kan bli lite kosmetiska skador.
Det finns inga bättre fästpunkter för räddningsöglor. Därmot så kan specialgjorda öglor vara rejält lättare och dessutom ha de erfodliga 60mm id (och plocka ut öglan utanför karossen).
Ett "bonntrick" är att fixa en bandsling och dra igen genom orginalöglan och därmet fixa en temporär ögla med mer än 60mm id.
Men jag ska inte säga för mycket, jag har inte hunnit fixa till detta heller på den blå, än.... (mycket som ska göras i April, kallgarage gör det inte roligare ).
Edit: Var inne på Jula i ett annat ärende och sprang på denna (50mm band med okänd brottstyrka):
Tanken är att ersätta hela järnklumpen fram med en klämbricka som får klämma över dubbelvikt band. Den snyggt sydda öglan blir det som sticker fram ur munnen. id verkar vara ganska exakt 120mm
Nackdelen är att detta inte styr dragkrafterna år nåt håll så plastfronten lär flyga all världens väg, om man inte monterar på bägge sidor iofs... hmm...
Nåja, nu ska jag inte söla ner din tråd med onödigheter, men ideér kan man väl inte få nog av (bara nån är vettig )?
_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se
""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Får hoppas att det funkar och att det endast är pga av kosmetiska problem som man inte kan bogsera.
Blir nog en bandslinga om inte fästerna tar flyget över till Norge för att svetsa i en större ring på originalfestet. Verkstadsgubbarna blir snart less på mig här på Alpharma men dom går alltid att muta, whiskey är billigt på taxfreen.
Blir nog en bandslinga om inte fästerna tar flyget över till Norge för att svetsa i en större ring på originalfestet. Verkstadsgubbarna blir snart less på mig här på Alpharma men dom går alltid att muta, whiskey är billigt på taxfreen.
Efter diskussionen ovan med Niklas så byggde jag på de onmända banden från Jula och satte på orginalplats.Andreas K wrote:Hur har ni som rejsar löst det med bogseröglor? Bilder/beskrivning mottages tacksamt.
/Andreas K
PS. Lycka till med racet i helgen
Jag har väl använt öglorna ett antal ggr *host host* ute på banorna och kan intyga att de fungerar. Ingenting är snett eller fått några skador på plasten.
- Attachments
-
- 988-new_2006-03-08-bogserogla.jpg (70.08 KiB) Viewed 1996 times
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Är det denna dragstropp från Jula du köpte:
http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDeta ... @EQ=388652
(50 mm bred, 6 m lång och klara max 5000 kg)
Har inte undersökt hur originalöglorna sitter men det känns som jag, trots min tumplacering, ska kunna fixa ihop något med detta.
/Andreas K
http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDeta ... @EQ=388652
(50 mm bred, 6 m lång och klara max 5000 kg)
Har inte undersökt hur originalöglorna sitter men det känns som jag, trots min tumplacering, ska kunna fixa ihop något med detta.
/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Jupp, riktigt vackra sydda öglor.Andreas K wrote:Är det denna dragstropp från Jula du köpte:
http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDeta ... @EQ=388652
(50 mm bred, 6 m lång och klara max 5000 kg)
De sitter enligt bild med 2 skruv och 1 mutter. Fram är det nog bara 2 skruv t.o.m.Andreas K wrote: Har inte undersökt hur originalöglorna sitter men det känns som jag, trots min tumplacering, ska kunna fixa ihop något med detta.
/Andreas K
Norpar 2 bilder till från min byggtråd på rejsa.
- Attachments
-
- 988-new_2006-03-08-efter.jpg (54.23 KiB) Viewed 1968 times
-
- 988-new_2006-03-08-fore.jpg (63.12 KiB) Viewed 1968 times