Hjälmregler?
-
- Posts: 466
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
- Location: Finnerödja
Hjälmregler?
Hur är det igentligen med reglerna ang. hjälmar? Nya regler på gång eller hur är det? Nån som vet? Mycket tacksam för snabbt svar Det måste väl ändå vara så att de "gamla" reglerna gäller paralellt iår; alltså öppen bil (Miata) stängd hjälm (integralalalal ) Skillnad G10 - G50?
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
http://www.sbf.se/artikel/3069
FIA, BSI, SNELL, SFI eller SIS max 1500g för integralhjälm (som du behöver för öppen bil, vilket Miatan klassas som).
FIA, BSI, SNELL, SFI eller SIS max 1500g för integralhjälm (som du behöver för öppen bil, vilket Miatan klassas som).
Re: Hjälmregler?
http://www.sbf.se/artikel/3069Magnus Pettson wrote:Hur är det igentligen med reglerna ang. hjälmar? Nya regler på gång eller hur är det? Nån som vet? Mycket tacksam för snabbt svar Det måste väl ändå vara så att de "gamla" reglerna gäller paralellt iår; alltså öppen bil (Miata) stängd hjälm (integralalalal ) Skillnad G10 - G50?
Då styrelsens protokoll nu offentliggjorts gäller generellt att alla hjälmar ska vara godkända enligt någon av normerna FIA, BSI, SNELL, SFI eller SIS. I Racing, Rally och Rallycross tillåts öppna FIA-godkända hjälmar med en maxvikt av 1400 gr (inklusive skärm, intercom etcetera).
För integralhjälmar gäller samma reglemente/vikter som tidigare: seniorer max 1500 gram, juniorer och damer 1100 gram.
Om det krävs en integral hjälm i en öppen bil står inte direkt i denna länken men jag antar att det är samma regler som förut.
Så om man summerar: (För Miatan)
Öppen bil - Stängd hjälm
Godkänd enligt: FIA, BSI, SNELL, SFI eller SIS.
Max vikt 1500g
HANS rekommenderas men kommer inte att krävas på denna nivån utan i SM-klasser from 2010.
"SBF-hjälmen" har slutat tillverkas och får användas till och med 2012.
Kan någon vara snäll och definera:
SBF hjälm =
SM-klass =
Sen gäller det bara att hitta en hjälm som passar in i detta smala fönster...
G50 finns inte med i Peltors utbud. Vet inte vad som skiljer denna och den mot G10 och den robustare G90?
-
- Posts: 466
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
- Location: Finnerödja
Ja just, känns kanske inte så kul att köpa en G10 nu då.. Ere nån som har koll på var man hittar HANS(HNRS)-förberedda hjälmar . Det vore ju det bästa om man hittar en sån till vettigt pris, för det är väl inte hjälmen som är särskilt dyr egentligen utan det runt omkring? Hört summor runt 10 papp för komplett utrustning, eller va
De e mycke nu...
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Runda 10tkr var det för HANS-kragen förra säsongen..
Vad man kan göra är att köpa en hjälm som är godkänd för HANS. När det börjar närma sig regeländring kan man bygga på hjälmen med HANS-fästen.
Men om man ska vara lite politiskt korrekt så är kanske en HANS krage att föredra i investering före ex. nya dämpare.
Trots allt så räddade detta ett par förra året från att få permanenta skador under race i sverige..
Låter kanske som en farsa men som ledamot i vår styrelse måste jag ändå ta på mig att informera om detta. HANS-kragen är en extrem förbättring i säkerheten i racing och bankörning.
Ni som är intresserade kolla med ex. Trendab (OMP) eller Stand21 för priser på hjälm och krage. Fyll gärna på med andra leverantörer.
// Per
Vad man kan göra är att köpa en hjälm som är godkänd för HANS. När det börjar närma sig regeländring kan man bygga på hjälmen med HANS-fästen.
Men om man ska vara lite politiskt korrekt så är kanske en HANS krage att föredra i investering före ex. nya dämpare.
Trots allt så räddade detta ett par förra året från att få permanenta skador under race i sverige..
Låter kanske som en farsa men som ledamot i vår styrelse måste jag ändå ta på mig att informera om detta. HANS-kragen är en extrem förbättring i säkerheten i racing och bankörning.
Ni som är intresserade kolla med ex. Trendab (OMP) eller Stand21 för priser på hjälm och krage. Fyll gärna på med andra leverantörer.
// Per