Har vi inte nämnt detta förut (jag hittar ingen tråd nu iaf)
Ventilkåpan är ju ful men 240 kusar med lite småfix kan väl inte skada.
Om man lyckas få Modsport att gå med på de 190 originalhästarna så är detta klockrent för ModIII.
Hur mycket man behöver bearbeta SFRO för att få den reggad som ombyggt vet jag inte (duger det att byta från 5 till 6vxl och annan utväxling, eller vill de se ickeMazda växellåda och diff). Första alternativmotorn som känns rätt (lagom med originaleffekt och bra vidareutvecklingsmöjligheter).
Moddad rörramssubframe etc gör ju att det inte är ett gratis byte, men 2,4L motorer som varvar 8000 finns det inte så många av. Oljetråget blir en lite lustig tvåkammarlösning för att ha styrväxeln kvar på rätt plats. Torrsump gör allt annorlunda med mycket jobb.
Med lite mods så går det ju att krama ut 330+hk
K24 Swap, snart finns det kit...
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: K24 Swap, snart finns det kit...
Sexväxlad låda borde vara OK (en massa BMW som sätter i annan låda inom märket passerar) men bakaxeln måste nog bytas (Ford med kit från Bossfrog finns ju färdigt, eller så kanske man kan överyga om att det är en klump från RX-7 man hänger dit).
Men sedan måste man ju byta bromssystem eller hjulupphängning eller styrning och de delarna är det ju inget större fel på, det är det som är det tråkiga med ombyggt fordon om man har hyfsade grejer från början förutom effekten.
Men sedan måste man ju byta bromssystem eller hjulupphängning eller styrning och de delarna är det ju inget större fel på, det är det som är det tråkiga med ombyggt fordon om man har hyfsade grejer från början förutom effekten.
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: K24 Swap, snart finns det kit...
Bromssystemet är inga problem att byta om man inte utgår från en 01+ sport. Jag har bara frambromsarna kvar att byta för att klassa in där (ett Wilwood Minikit skulle passa fint).Victor wrote:Men sedan måste man ju byta bromssystem eller hjulupphängning eller styrning och de delarna är det ju inget större fel på, det är det som är det tråkiga med ombyggt fordon om man har hyfsade grejer från början förutom effekten.
Det är nog diffen som är det jobbiga att övertyga att den är bytt. Kan man ha kvar PPF i original så underlättar det en hel del.
Ändring av utväxling kan ju räcka, men det beror nog väldigt mycket på (det är ju en mänsklig bedömning). Kvitto från bildelsbasen eller liknande om att en ny diff kommer från bil med annan prestanda kan ju hjälpa.
Re: K24 Swap, snart finns det kit...
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
Re: K24 Swap, snart finns det kit...
Day dream mode ON!
M a t s K l i n g l ö f
f.d. Mazda MX-5 1.6 1991, nu MGB GT Mk1 1967
f.d. Mazda MX-5 1.6 1991, nu MGB GT Mk1 1967
- Alexander Mullaart
- Posts: 290
- Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
- Location: Malmö