Grenrör

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
rcm

Grenrör

Post by rcm »

Jag skall beställa ett grenrör till min 1600 cc och vill ha råd ! Ser att dom flesta är i rostfritt är rädd att dom spricker eller har jag fel ? tacksam för svar.
Per Fogelberg
Myran

Re: Grenrör

Post by Myran »

rcm wrote:Jag skall beställa ett grenrör till min 1600 cc och vill ha råd ! Ser att dom flesta är i rostfritt är rädd att dom spricker eller har jag fel ? tacksam för svar.

Billigt + rostfritt == spricker

Många som provat med samma resultat. Ska du köpa något köp välkänt märke och lägg några kronor extra.

Flexrör strax efter grenröret hjälper mycket och tar upp mycket vibrationer och brytningar från resten av avgasröret.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
rcm

Post by rcm »

Ja det finns billiga på Ebay har jag sett. I USA Finns det vettiga men då är det ju tull mm vill helst köpa ett inom EU. Är inte ute efter ett kromat utan ett med bra flöde och skapligt avstämt.
Per Fogelberg
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Niklas Falk »

Det borde inte bli mer än 5500 till 6000 hemma
http://www.racingbeat.com/Miata-1990-20 ... 56005.html
Bra kvaité iaf.

Svetsar man inte själv så är det ju lite svårt att fixa det billigare här hemma.

Har inte testat (eller ens hållit i ett) Stahl men det är ett annat alternativ
http://www.stahlheaders.com/Frame%20New%20RR.htm
rcm

Post by rcm »

Hur är Racelands grenrör ? Läste någonstans att dom har en återförsäljare i Belgen.
Per Fogelberg
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Niklas Falk »

rcm wrote:Hur är Racelands grenrör ? Läste någonstans att dom har en återförsäljare i Belgen.
"märkes-eBay", lite bättre än sämst.
chriss

Post by chriss »

Den vanligaste anledningen till att billiga grenrör i rostfritt spricker är att flänsen nästan alltid slått sig vid tillverkning och folk snålar in på att plana dem. Skruvar man bara fast dem blir det goa spänningar i materialet. Så ett billigt grenrör kostar grenrör + planing. Sen om man sätter fast den i fräsen eller använder en bandslip får man avgöra själv ;)
Sen finns det givitvis billiga också, men sen kompisarna har börjat plana dem har de hållt betydligt bättre. Ett ormbo med turbo mår även bra av ett par stödpinnar och ett flex rör ger också ett plus i kanten.
Chriss Rice
Göteborg
Post Reply