Jag vet att det är lite "fel" forum för mig att ställa frågan då jag inte kör bana med min Miata NA -97 men ni är nog experter på fjädrar och stötdämpare när ni kör på bana
Jag kör blandat landsväg/stad och använder Miatan som "bruksbil" sommarhalvåret så länge jag inte behöver lasta mycket, möjligtvis semesterbil också om jag inte tar min MC.
Öhlins och motsvarande är inte aktuellt, 20 papp för coilovers är överkurs för min användning av min Miata.
Jag vet att det är lite "fel" forum för mig att ställa frågan då jag inte kör bana med min Miata NA -97 men ni är nog experter på fjädrar och stötdämpare när ni kör på bana
Jag kör blandat landsväg/stad och använder Miatan som "bruksbil" sommarhalvåret så länge jag inte behöver lasta mycket, möjligtvis semesterbil också om jag inte tar min MC.
Öhlins och motsvarande är inte aktuellt, 20 papp för coilovers är överkurs för min användning av min Miata.
En sak är rätt säker: Det ska vara coilovers så jag kan justera höjden, vill gärna ha denna möjlighet.
Vmaxx är styling produkt inget för räser-bilar.
Duger jättebra om du vardagskör bilen och vill kunna ställa höjden och ha lite hårdare fjädring.
Har du för avsikt att köra bana/konbana på våra träffar rekomenderar jag något annat. De jag vet som försökt köra hårdare på bana med dessa har oftast slutat med att dämparna pissar olja överallt.
Vet även ett par stycken som kör på deras styling/bruksbilar utan problem, handlar lite om hur du vill använda bilen.
Vill då ha nått som tål lite mera stryk så kolla priserna på D2/K-sport/XYZ eller BC-racing (dom 3 första är samma prylar i olika färger).
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Tack myran för svaret!
Ditt svar gjorde så jag avbeställde Vmaxx i sista minuten i beställningen till MX5 Parts
Låter inte vidare förtroendegivande med läckage efter lite hårdkörning, kan hända att jag får för mig att börja köra på bana/konbana med min Miata inom snar framtida och då vore det skönt med någorlunda kvalitésgrejer.
Får grotta ner mig lite kring val av fjädrar/stötdämpare/coilovers så jag vet vad som finns och till vilka priser.
Nya bussningar är i alla fall beställda till chassirenovering i vinter
Koni och bilstein skall vara riktigt bra också men uppfyller inte höjdjusteringen som ett coilover.
Jag vet inte hur andra har det men mina D2 sänkte för mycket då de bakre dämparna inte är fullt justerbara. Man kan spänna fjädern men inte justera höjden riktigt och bilen blir för låg för gatan och för bra väghållning. Lite lägre är bra men inte mer dessto bättre. Detta löste jag genom att tillverka topplagringar med samma form och "bricka" upp dämparen 20-25mm. Stance m.m hör inte hemma på banan
Med justerbara dämpare blir de bekväma på gatan när de är skruvade till mjukaste, och fungerar bra på bana när man skruvar mot hårdare. De hårdare fjädrar gör under för krängning, bilen ligger fint på banan!
Koni och bilstein skall vara riktigt bra också men uppfyller inte höjdjusteringen som ett coilover.
Jag vet inte hur andra har det men mina D2 sänkte för mycket då de bakre dämparna inte är fullt justerbara. Man kan spänna fjädern men inte justera höjden riktigt och bilen blir för låg för gatan och för bra väghållning. Lite lägre är bra men inte mer dessto bättre. Detta löste jag genom att tillverka topplagringar med samma form och "bricka" upp dämparen 20-25mm. Stance m.m hör inte hemma på banan
Med justerbara dämpare blir de bekväma på gatan när de är skruvade till mjukaste, och fungerar bra på bana när man skruvar mot hårdare. De hårdare fjädrar gör under för krängning, bilen ligger fint på banan!
på BC racing benen är både längden och fjädertallriken justerbar på bakre benen. på D2/XYZ/K-sport är väl bara fjädertallriken justebar?
Dok kostar BC lite mera.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
chriss wrote:Med justerbara dämpare blir de bekväma på gatan när de är skruvade till mjukaste, och fungerar bra på bana när man skruvar mot hårdare. De hårdare fjädrar gör under för krängning, bilen ligger fint på banan!
Precis, jag har börjat tänka i denna riktning dvs. coilovers som är justerbar i både stötdämpningen och höjden, både fram och bak.
Då får man en Miata som funkar både till bana och vardags, vore absolut perfekt för mig.
på BC racing benen är både längden och fjädertallriken justerbar på bakre benen. på D2/XYZ/K-sport är väl bara fjädertallriken justebar?
Dok kostar BC lite mera.
Detta stämmer. Sålde mina K-sport av just den anledningen. Som plus var finishen på BC mycket bättre än K-sport (gammal modell, typ 2008). Fast de nya K-sporten är kanske finare?
på BC racing benen är både längden och fjädertallriken justerbar på bakre benen. på D2/XYZ/K-sport är väl bara fjädertallriken justebar?
Dok kostar BC lite mera.
Detta stämmer. Sålde mina K-sport av just den anledningen. Som plus var finishen på BC mycket bättre än K-sport (gammal modell, typ 2008). Fast de nya K-sporten är kanske finare?
Kan i alla fall rekommendera BC Racing !
Håller fullständigt med.. monterat flertal fjäderben på olika bilar.. Känns som det lagts mera tid på BC racing benen när det kommer till finishen.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Toppen, tack så mycket för kommentarer och synpunkter!
Lutar mycket åt BC Racing just nu men jag har inte bråttom, Miatan ska fixas till kommande vår alltså ett vinterprojekt så jag har relativt gott om tid.
på BC racing benen är både längden och fjädertallriken justerbar på bakre benen. på D2/XYZ/K-sport är väl bara fjädertallriken justebar?
Dok kostar BC lite mera.
Detta stämmer. Sålde mina K-sport av just den anledningen. Som plus var finishen på BC mycket bättre än K-sport (gammal modell, typ 2008). Fast de nya K-sporten är kanske finare?
Kan i alla fall rekommendera BC Racing !
Funkar det med BC-Racings dämpare och hårdare fjädrar (det som följer med är 8 kg/mm / 6 kg/mm vilket är lågt jämfört med vad många kör med i MX-5 Cup)?
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
på BC racing benen är både längden och fjädertallriken justerbar på bakre benen. på D2/XYZ/K-sport är väl bara fjädertallriken justebar?
Dok kostar BC lite mera.
Detta stämmer. Sålde mina K-sport av just den anledningen. Som plus var finishen på BC mycket bättre än K-sport (gammal modell, typ 2008). Fast de nya K-sporten är kanske finare?
Kan i alla fall rekommendera BC Racing !
Funkar det med BC-Racings dämpare och hårdare fjädrar (det som följer med är 8 kg/mm / 6 kg/mm vilket är lågt jämfört med vad många kör med i MX-5 Cup)?
/Andreas E
Jag åkte 8/6 på min gröna. Väldigt balanserad setup men lite för mjuk för ren racing skulle jag tro. Ställde jag hårt fram mjukt bak så var den väldigt neutral med gränsfall mot understyrd. (men jag åkte mest tvärt om. Mitten fram hårt bak == överstyrt).
Justeringen mellan mjukaste och hårdaste med 8/6 fjädrarna var väldigt stor. Bra komfort i mjukaste läget nästan för mjukt. Åkte alltid ett par varv från mjukaste till vardags för den skulle kännas "sportig".
Skulle jag fått välja fritt för en bil som går både bana/gata skulle jag testat 10/7 eller 10/8... Vet att BC säger att deras dämpare ska funka upp till 15kg fjädrar om man skulle vilja. Stor fördel är att fjädrarna faktiskt är väldigt billiga fall man vill prova lite olika
Rekommenderar BC-racing starkt till just miatan framför många andra också just på grund av bakre fjäderbenen som ger justerbarhet ibak utan att påverka slaglängden på dämpare. (undre fästet är justerbart. på många andra justerar man bara fjädertallriken och tappar slanglängd == bottnad dämpare vilket kan ge plötsliga kast.)
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.