1,8 NB Trimmad sugmotor ~170-180hk. [Ej till salu längre]
1,8 NB Trimmad sugmotor ~170-180hk. [Ej till salu längre]
Jag har en trimmad komplett 1,8 NB motor med
- Lättat svänghjul
- Justerbara kammar
- Ny/beganad lågmilad 5vxl låda (fungerar klockrent och inga skrap, missljud eller liknande)
- Bottendelen från 1,8L från 2001 (högre komp än tidigare modeller pga andra kolvar)
Allt som är gjort i motorn är räknat på av Musen på topptrim.
-Portad topp av toptrim
-Kamaxel av Enem
-avstämt grenrör och 2,5" system med race cat.
- Passar i både NA och NB
- Kan leverera en tänd och bränslemapp från mitt Megasquirt. (ECU ingår ej)
Det tråkiga... Den dricker olja. Tog ut motorn i god tid så inga missljud eller liknande med misstänker starkt att kolvringarnar behöver bytas men kan inte lova något då jag inte har öppnat motorn. Dvs fungerar klockrent men dricker olja.
Startad och redo för mappning.
http://www.youtube.com/watch?v=W7Wqmxx_z64
Gatmappad med taskig vxl låda som är bytt, skrapar när man lägger i trean, fyran.
http://www.youtube.com/watch?v=AwEqlbZOsT0
Motorn är väl klassiskt sug trimmad med effekten på toppen men absolut inga problem att köra i stan med en fyr puckad sinter lammel. Bästa benämningen är väl sambo vänlig, glass äta vänlig
- Lättat svänghjul
- Justerbara kammar
- Ny/beganad lågmilad 5vxl låda (fungerar klockrent och inga skrap, missljud eller liknande)
- Bottendelen från 1,8L från 2001 (högre komp än tidigare modeller pga andra kolvar)
Allt som är gjort i motorn är räknat på av Musen på topptrim.
-Portad topp av toptrim
-Kamaxel av Enem
-avstämt grenrör och 2,5" system med race cat.
- Passar i både NA och NB
- Kan leverera en tänd och bränslemapp från mitt Megasquirt. (ECU ingår ej)
Det tråkiga... Den dricker olja. Tog ut motorn i god tid så inga missljud eller liknande med misstänker starkt att kolvringarnar behöver bytas men kan inte lova något då jag inte har öppnat motorn. Dvs fungerar klockrent men dricker olja.
Startad och redo för mappning.
http://www.youtube.com/watch?v=W7Wqmxx_z64
Gatmappad med taskig vxl låda som är bytt, skrapar när man lägger i trean, fyran.
http://www.youtube.com/watch?v=AwEqlbZOsT0
Motorn är väl klassiskt sug trimmad med effekten på toppen men absolut inga problem att köra i stan med en fyr puckad sinter lammel. Bästa benämningen är väl sambo vänlig, glass äta vänlig
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
Re: 1,8 NB Trimmad sugmotor ~170-180hk.
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
Re: 1,8 NB Trimmad sugmotor ~170-180hk.
Betyder upp
Pris vill jag gärna ha 10k, då den är komplett att montera inklusive race kat, hela avgassystemet ny fräsh växellåda m.m
Pris vill jag gärna ha 10k, då den är komplett att montera inklusive race kat, hela avgassystemet ny fräsh växellåda m.m
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
Re: 1,8 NB Trimmad sugmotor ~170-180hk.
Hehe... besiktningsbar utan oljeförbrukning menar jag... Har denna maskin suttit i när du besiktat bilen nå`n gång? Eller är det byte som gäller?
Rolf Löbu
Re: 1,8 NB Trimmad sugmotor ~170-180hk.
Min tanke va att besikta med motorn för de kommer aldrig märka att den är bytt, man ser inte skillnaden om man inte är riktigt väl insatt. Jag ser ingen anledning att den inte skulle gå igenom (förutom att den förbränner olja), den har vassa kammar men också justerbara kamdrev som kan behöva justeras för att få en riktigt bra tomgång till besiktningen.
Jag va på stationen och lånade deras avgas kontroll. Men det va olja i avgaserna så jag tror det va HC som va för högt.
Priset är lägre än vad toppen kostar att göra i ordning
Jag va på stationen och lånade deras avgas kontroll. Men det va olja i avgaserna så jag tror det va HC som va för högt.
Priset är lägre än vad toppen kostar att göra i ordning
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
Re: 1,8 NB Trimmad sugmotor ~170-180hk.
Denna skulle sitta perfekt i mitt flyttgods då jag bara mäter CO på besiktningen, samt har 4,5 som övre gräns om jag inte mins fel. Vad kostar det på ett ungefär att göra iordning toppen? Antar att jag behöver bytta diffen till en 1,8 diff? Är det något mer som behövs göras på en NA 1990? Är väldigt sugen då jag inte är nåt vidare fan av överladdning men det blir nog lite över budget.
Simon Jonson
Göteborg
Göteborg
Re: 1,8 NB Trimmad sugmotor ~170-180hk.
Du behöver inte byta diffen om du inte vill. Det skall passa bolt on.SimonJ wrote:Denna skulle sitta perfekt i mitt flyttgods då jag bara mäter CO på besiktningen, samt har 4,5 som övre gräns om jag inte mins fel. Vad kostar det på ett ungefär att göra iordning toppen? Antar att jag behöver bytta diffen till en 1,8 diff? Är det något mer som behövs göras på en NA 1990? Är väldigt sugen då jag inte är nåt vidare fan av överladdning men det blir nog lite över budget.
Fint med tilltagna avgas krav med en trimmad sug motor
Jag kan inte svara vad det kostar att göra i ordningen toppen då jag inte vet om eller vad det kan vara för fel.
Jag misstänker att det är kolvringarna men som sagt kan jag inte ge några löften.
Det som saknas för att montera denna i en 1,6 är någon sorts motorstyrning som tex ett programerbart megasquirt.
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
Re: 1,8 NB Trimmad sugmotor ~170-180hk.
Ett megasquirt var lite dyrare än jag trodde. Har du någon uppskattning av vad bränsleförbrukningen ligger på? Och körde du den på 98 eller E85?
Simon Jonson
Göteborg
Göteborg
Re: 1,8 NB Trimmad sugmotor ~170-180hk.
Körde runt 0,8 på 95okt de gånger man tog det lite lungt. Sen drar den mer på banaSimonJ wrote:Ett megasquirt var lite dyrare än jag trodde. Har du någon uppskattning av vad bränsleförbrukningen ligger på? Och körde du den på 98 eller E85?
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
Re: 1,8 NB Trimmad sugmotor ~170-180hk.
Vilket block sitter i motorn och är det borrat något? Misstänker att det behövs ett nytt block eller nya kolvar, för det är väl gjutjärnsblock i alla miatamotorer?
Vet du förresten var det går att få tag i nya block?
Vet du förresten var det går att få tag i nya block?
Simon Jonson
Göteborg
Göteborg
Re: 1,8 NB Trimmad sugmotor ~170-180hk.
Den är inte till salu längre. Kommer att renovera den och köra med den själv
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg