MED den styva krängaren monterad.
Annars kommer du fundera en hel vinter på hur det var egentligen....

Du har rätt namne, det får bli en 4 hjulinställning samtidigt som jag kränger på de nya r-däcken inför Falkenberg (om däcken bara dyker upp någon gång). Vad tror du om -3 grader camber fram och ligga kvar med -2,5 grader bak (noll i toe både fram och bak)?gokarting.nu wrote:Klart du ska göra 4 hjulinställning.
MED den styva krängaren monterad.
Annars kommer du fundera en hel vinter på hur det var egentligen....
När är bilen hämtad efter hjulinställning och det blev nu -3 grader fram och max bak vilket blev -2,35 grader (lite konstigt med tanke på att det fick till -2,5 grader i våras när jag gjorde inställning på samma verkstadAndreas E wrote:Ska mäta upp hur många mm "kortare" den övre bärarmen blir med offsetbussningen i nästa vecka.Myran wrote: Hur många mm ifrån centrum flyttas bulten med dessa bussningar? Vore även kul att veta vad skillnaden blir i camber.
Skillnaden i camber kommer jag inte att kunna mäta förrän i slutet av augusti när jag haft tid att byta ut bussningarna och monterat tillbaka allt på bilen.
/Andreas E
Kul att höra vad skillnaden blev. Får se nästa vår när jag har en motor utan krokiga stakar hur minna hjul står då jag har förlängt minna undre armar ungefär samma längd som offsetbussningarna kortar.Andreas E wrote:När är bilen hämtad efter hjulinställning och det blev nu -3 grader fram och max bak vilket blev -2,35 grader (lite konstigt med tanke på att det fick till -2,5 grader i våras när jag gjorde inställning på samma verkstadAndreas E wrote:Ska mäta upp hur många mm "kortare" den övre bärarmen blir med offsetbussningen i nästa vecka.Myran wrote: Hur många mm ifrån centrum flyttas bulten med dessa bussningar? Vore även kul att veta vad skillnaden blir i camber.
Skillnaden i camber kommer jag inte att kunna mäta förrän i slutet av augusti när jag haft tid att byta ut bussningarna och monterat tillbaka allt på bilen.
/Andreas E). När det gäller toe blev det 0 både fram och bak. Får hoppas att skillnaden på camber mellan fram och bak inte blev för stor.
När det gäller hur mycket mer camber som offset bussningarna ger så hade jag -1,3 garder när jag ställde in bilen i våras och innan de ställde in hjulen nu så låg cambern på -3,15 på ena sidan och -3,3 på andra. Med andra ord får man nästan 2 grader mer camber med offset bussningarna.
Ska försöka slita mig från jobbet och byta till race-stol och 6-punktsbälte, tvätta bilen och packa inför avresan till Falkenberg imorgon em.
/Andreas E
Blir den till salu så har du en köpare !!Andreas E wrote: Racingbeats ihåliga krängningshämmare ställd på mjuka läget (för NB fram till 2000)/Andreas E
ABSen hugger inte in förens hjulet är låst, och då är det för sent.Anders S wrote:En liten fundering på det här med tå-häl teknik. Hur mycket betyder den egentligen på en bil med ABS-bromsar? Jag menar rent teoretiskt borde ju ABS'en lätta på bakbromsarna om bakhjulen tenderar att släppa p g a nedväxling. Men det kanske inte räcker, eller att systemet inte reagerar tilllräckligt snabbt?
På min förra miata (NA) tog slavcylindern slut och symptomen var att det blev svårt att få i växlarna efter en stunds hårdkörning (när allt blivit ordentligt varmt), speciellt backen och senare även 1:an. Till slut gick det inte att koppla ur alls när jag var på en banträff förrän allt hade kylts ner.lampler wrote:Hej,
Jag har också problem att få i växlar. Är det ett vanligt fel att slavcyl. tar
slut/ slits? Hur tar den slut? Har du märkt någon förbättring efter bytet? Är det org Mazda som gäller för ny slavcyl?
Hälsn
Leif A.
lampler wrote:Hej,
Jag har också problem att få i växlar. Är det ett vanligt fel att slavcyl. tar
slut/ slits? Hur tar den slut? Har du märkt någon förbättring efter bytet? Är det org Mazda som gäller för ny slavcyl?
Hälsn
Leif A.
Inför SSM har jag lyckats göra det mesta av det som funnit på göra listan länge:Andreas E wrote:...att göra listan ser precis likadan ut som för 6 månadr sedan:
- byta slavcylinder för kopplingen
- lämna in läckande stötdämpare på tätning
- byta bromsbelägg
- göra oljebyte och bromsvätskebyte
- byta gummidamasker vid kopplingsspaken
- byta vindrutetorkare
- etc
...
Tänk på att din namne fortfarande packar i bilen, och utan passagerarstol så blir det rejält mycket mer plats för prylar man inte behöver, så ofta...gokarting.nu wrote:Men, personligen sladdar jag hellre så det gör inget för mig med sämre grepp bak.
Plocka i och ur stol är störigt, så jag röstar för lättare batteri.