Lufttryck semi-rdäck

Vilka dämpare ska jag köpa? Hjulinställning och allt som har med väghållning att göra.
Post Reply
User avatar
Eddiebengtson
Posts: 34
Joined: Sat 13 Apr 2013, 11:31

Lufttryck semi-rdäck

Post by Eddiebengtson »

Är det samma rekommendationer som för r-däck? Jag har inte möjlighet/utrustning att köra/känna efter/ändra så jag skulle gärna vilja ha lite tips på vad som har funkas bra för er andra. Jag har precis satt på en uppsättning toyo r1r och ska ta dom till banan imorgon! Tacksam för råd då jag bara hittat trådar för gatflicka eller r-däck.
Edvard Bengtson
User avatar
Nille
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 319
Joined: Thu 28 Feb 2008, 08:02
Location: Västerås

Re: Lufttryck semi-rdäck

Post by Nille »

Jag körde på 30psi och även med 28 psi men jag hade 225/45-15.
Det funkade kanon!
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson)
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
User avatar
FWH
Posts: 74
Joined: Wed 01 Aug 2012, 14:32
Location: Kgl Hufudstaden
Contact:

Re: Lufttryck semi-rdäck

Post by FWH »

Eddiebengtson wrote:då jag bara hittat trådar för gatflicka
:shock:

Vad sökte du på... :lol:

damnyouautocorrect.com?
// Fredrik Hesse

Svart NBFL 1,8 Sport för banåka
Svart NA och svart ND för gatåka.

Vad är det för motorevenemang som händer i Stockholmsområdet?
http://www.fredrikhesse.com
User avatar
Eddiebengtson
Posts: 34
Joined: Sat 13 Apr 2013, 11:31

Re: Lufttryck semi-rdäck

Post by Eddiebengtson »

FWH wrote:
Eddiebengtson wrote:då jag bara hittat trådar för gatflicka
:shock:

Vad sökte du på... :lol:

damnyouautocorrect.com?
:shock: gatdäck sökte jag på...inget annat! :lol:

Testade i allafall på 2,0 bar igår och jag har blandade känslor. Greppet va ju grymt mycket bättre än minna tidigare originaldäck från 2004, men jag tyckte att det kändes lite sladdrigt emellanåt. När jag kom in i depån tyckte jag inte att dom kändes så jättevarma. Körde aldrig mer än 5 varv och då tog jag det lite lugnt på första och sista. Behöver jag sänka trycket för att få lite högre temp eller helt enkelt köra lite hårdare :)

Jag kör 195/50/15.
Edvard Bengtson
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Lufttryck semi-rdäck

Post by Niklas Falk »

Lite högre tryck bygger mer ytvärme i gummit (mer mönsterrörelse).
User avatar
Eddiebengtson
Posts: 34
Joined: Sat 13 Apr 2013, 11:31

Re: Lufttryck semi-rdäck

Post by Eddiebengtson »

Niklas Falk wrote:Lite högre tryck bygger mer ytvärme i gummit (mer mönsterrörelse).
Så "sladdrigheten" jag upplevde kan bero på för mycket mönsterrörelse och att jag borde köra med lite lägre tryck? Slitaget var i alla fall jämnt och fint över hela däcket.
Edvard Bengtson
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Lufttryck semi-rdäck

Post by chriss »

Börjat få kläm på mina Toyo 888 och kör 2 bar varmtryck (1,7 kalla). Köp en däckstrycksmätare och mät när du kommer in i depån. 2 bar kallt kan vara mycket högre när det blir varma. De ska va lite mjuka och sladdriga första varven innan de blir varma.
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
Anders S
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 191
Joined: Sun 05 Jun 2011, 00:01
Location: Täby

Re: Lufttryck semi-rdäck

Post by Anders S »

Lyfter den här tråden igen, är inte säker på att den ursprungliga frågan blev helt besvarad. Jag har beställt nya Toyo R1R och hoppas hinna byta ut mina gamla slitna R888 till Gelleråsen den 12 april. Är det alltså "R-däcktryck"som gäller för R1R (ca 1.8-2.0 kg/cm2, och inte "gatdäckstryck" (2.5 eller mer)? Visserligen kan man testa sig fram men det är bra att ha något riktvärde att börja med. Jag antar att det finns många i klubben som kört på R1R.
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Lufttryck semi-rdäck

Post by Victor »

Närmare R-däckstryck skulle jag säga. Jag har kört 2,1-2,2 kg i mina Federal 595 RS-R (lite lägre än jag trodde först p.g.a. mätare som visade för mycket) och det har slitit jämnt och fint.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Lufttryck semi-rdäck

Post by Conny Lundell »

Jag körde på Yokohama semi-R däck förra säsongen och dom verkade funka bäst
med 2-2.2 bars varmtryck. Vet ej hur det är med Toyo däcken men det borde väl vara ganska likt.

Conny
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
User avatar
Nille
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 319
Joined: Thu 28 Feb 2008, 08:02
Location: Västerås

Re: Lufttryck semi-rdäck

Post by Nille »

Jag körde mina Toyo R1R 225/45-15 på 30 psi. Jag hade samma däcktryck på bana som på gatan.
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson)
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
User avatar
Anders S
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 191
Joined: Sun 05 Jun 2011, 00:01
Location: Täby

Re: Lufttryck semi-rdäck

Post by Anders S »

Tack för tipsen, jag siktar på 2 bars varmtryck till att börja med så får jag se hur det känns (ungefär som med de gamla R888-däcken). Jag antar att det är stommarna som avgör vilket tryck man ska ha och att dessa däck har stommar som ligger nära R-däckens.
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
Lill_John
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 65
Joined: Thu 23 Aug 2012, 23:36
Location: Partille

Re: Lufttryck semi-rdäck

Post by Lill_John »

Jag körde 2,0 bar varmtryck i min R1R som jag hade förra året. Dom däcken har lite hårdare stomme än vanligt gatdäck plus att dom är rätt mjuka i gummiklackarna (jämfört mot tex 888). Så dom känns som att köra på vinterdäck med bra grepp :P

mvh
John Grönquist
Post Reply