Grenrör-downpipe

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
lampler

Grenrör-downpipe

Post by lampler »

Hej,
Mitt Ebay grenrör gick rakt av efter 4/1 skarven på tidsträningen. Svetsades ihop på kvällen av Lennart Bengtsson Kågeröd (02-depan.se) BWM 2002, så helgen räddades. Många tack! Lennart har verkstad, stora lokaler och stor inhägnad gård, där man kan parkera sin racer vid behov.
Skall köpa nytt grenrör i höst. 4-1 eller 2-2-1? Vad passar vår racing bäst? Jag lutar mot 4-1 efter snack ned kollega med bitillverkarbakgrund. Racing Beats? Det verka inte vara så många att välja på. Tacksam för tips.

Hälsn
Leif
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club

Re: Grenrör-downpipe

Post by Niklas Falk »

Staal har ju fina 4-1

Annars är RB "standard" (trots udda olika långa primärer) och har en vettig förstärkning över kollektorsvetsen (där min varit sprucken i 2-3 år).
Ett flexrör innan katten kan nog spara lite på vibrationerna.

Raceland är det iofs de som använder och hur ofta och illa de spricker är jag inte säker på.
chriss

Post by chriss »

Jag har ett RB och det måste planas i bägge ändar innan de används. Samma gäller alla eftermarknads grenrör.
De som säger dra åt den lite hårdare så blir den plan hadde jag inte lyssnat på.
Annars är jag nöjd med den och den har inte spruckit hittills.
Den sitter väldigt tajt mellan växellåda och karossen, så karossen kan behöva justeras lite ;-) Och motorn måste lyftas en aning för att montera grenröret.
Chriss Rice
Göteborg
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Niklas Falk »

Mitt RB var plant och fint från början (och är det fortfarande) och har gått att lirka på plats utan problem med lite olika typer av motorfästen.
ulf w
Medlem MX-5 Racing Club

Post by ulf w »

Tips om du köper RB, se min info från 22 juli 2012 om hur man säkerställer att man får rätt EGR anlutning.
Montering grenrör, mycket trångt men det går med lite trixande. Kan säkert vara lite olika svårt på olika bilar beroende på toleransutfall kaross och motormontering.
Miata NB #65
Ulf Wärnberg
Post Reply