Trackday/race hjulinställning
Trackday/race hjulinställning
Sommaren närmar sig med stormsteg och jag har beställt 4hjulsinställning
Det är lite lurigt att jämföra en gatbil med en tävlingsbil då man har helt olika förutsättningar och krav, även hyffsat lika bilar imellan.
Jag har läst en del och försökt samla och sammanställa setup jag hittat.
Värderna nedan är för NA.
Mina förutsättningar är
1,8 Na -95
120mm från ”pinchweld”
Vikt 1080kg, fulltank ingen förare.
D2 coilovers
8,7 (kg / mm) = 487,177507 pound / in fram
6 (kg / mm) = 335.984488 pound / in bak
Krängar fram:25mm bak:18mm
195/50/15 med Toyo T1R på gata och bana. (Kommer när dessa är slut att gå över till Toyo 888)
Hjulinställning har jag ingen aning om i dagsläget. Framdäcken slits lite mer på innerkant och bak hyfsatjämt.
Bilen upplevs bra, aningen överstyrd och lite orolig i 150+.
Nu vet jag att ingen kan ge ett rakt svar men en start punkt så man kan börja någonstans.
Bilen körs tyvärr mest gata
Det jag söker i första hand är en stabil, balanserad och förutsägbar väghållning.
Om man börjar med en som är lite sportig men väldigt nära original måste vara en bra utgångspunkt.
Jag tänker mig följande:
Front camber: -2°
Caster: >+4,5-5,5°
Front total toe: toe out 1/16-1/8” per sida. (-0.05 to -0.10 degrees. )
Rear camber : -2°
Rear total toe: toe in 1/16-1/8” per sida. (-0.05 to -0.10 degrees. )
Skall jag ha lika camber fram och bak? Det blir ju mer fram när man svänger.
Jag tänker mig lite lite toe är bra för då trycks glappet i bussningar m.m åt samma håll. Och 0 uppnår man inte så hellre lite bestämt in bak och ut fram.
Caster håller jag i övre orignal värden då det är roligt med en lättsvängd bil.
949 Supermiata Street Alignment
Front camber: -1.4°
Caster: >4.5°
Front total toe: 1/16" (0.05 degrees)
Rear camber : -1°
Rear total toe: 1/8" (0.10 degrees)
949 SuperMiata Dual Duty Alignment (cars that see regular street use and some track/autocross)
>=12" front ride height (measured hub center to fender)
>=4.75" front pinch weld height
Front camber: -2° (or as close as you can get to it)
Caster: >4°
Front total toe: 0
Rear camber : -1.8°
Rear total toe: 0
949 SuperMiata Race Alignment
The Race Alignment is intended to win national championships. YRMV
<=12.0"
3.75~ 4.5" front pinch weld height. Xida's tend to work best for competition use with front pinch weld height close to 4.2".
Front camber: -3° (or as close as you can get to it)
Caster: >+4.5° or max available once you reach camber targets
Front total toe: 0
Rear camber : -2.6°
Rear total toe: 0
Flying Miata
Front wheels:
Caster: 5.0 degrees
Camber: 1.0 degree negative (about 5 mm out at the bottom, per side)
Toe in: 1.6 mm (0.8 mm per side)
Rear wheels:
Camber: 1.5 degrees negative (about 8 mm out at the bottom, per side)
Toe in: 1.6 mm (0.8 mm per side)
Lejban Race (Hoppas det är ok att jag tagit denna från forumet)
3,5 grad camber fram, 2,5 grad bak. 4 i caster och 0 i toe både fram och bak.
Miq's Miata.net Alignment http://www.miata.net/garage/align.html
Front Caster +4.7 to +5.5 (what ever the maximum attained is)
Camber -0.6 to -0.8 (this number varies with the caster)
Toe 1/16" per side, or 1/8" _total toe out_
Rear Caster not applicable, there is no adjustment possible
Camber -1.1
Toe 1/16" per side, or 1/8" _total toe in_ or zero
Miq’s Miata.net Factory recommended alignment
Front Caster +4.43° +/- 0.75
Camber 0.4° +/- 0.75
Toe 1/8" +/- 1/8
Rear Caster not applicable, there is no adjustment possible
Camber -0.72° +/- 0.5
Toe 1/8" +/- 1/8"
Icehawk aggresiv gatbil http://www.miata.net/garage/align.html
Front
Caster: Maximum
Camber: -1.5°
Toe out 1/16" per side
Rear
Caster not applicable, there is no adjustment possible
Camber: -2°
Toe in 1/16" per side
Factory -96 http://www.tampabaymiatas.net/Misc_Page ... ion102.htm
Front Camber: -0.6 to +1.4 degrees
Front Caster: +3.4 to + 5.4 degrees
Front Toe: -0.05 to +0.35 degrees
Rear Camber: -1.7 to +0.3 degrees
Rear Caster: there is no steering and thus no caster (you knew that, right?)
Rear Toe: -0.05 to +0.35 degrees.
Det är lite lurigt att jämföra en gatbil med en tävlingsbil då man har helt olika förutsättningar och krav, även hyffsat lika bilar imellan.
Jag har läst en del och försökt samla och sammanställa setup jag hittat.
Värderna nedan är för NA.
Mina förutsättningar är
1,8 Na -95
120mm från ”pinchweld”
Vikt 1080kg, fulltank ingen förare.
D2 coilovers
8,7 (kg / mm) = 487,177507 pound / in fram
6 (kg / mm) = 335.984488 pound / in bak
Krängar fram:25mm bak:18mm
195/50/15 med Toyo T1R på gata och bana. (Kommer när dessa är slut att gå över till Toyo 888)
Hjulinställning har jag ingen aning om i dagsläget. Framdäcken slits lite mer på innerkant och bak hyfsatjämt.
Bilen upplevs bra, aningen överstyrd och lite orolig i 150+.
Nu vet jag att ingen kan ge ett rakt svar men en start punkt så man kan börja någonstans.
Bilen körs tyvärr mest gata
Det jag söker i första hand är en stabil, balanserad och förutsägbar väghållning.
Om man börjar med en som är lite sportig men väldigt nära original måste vara en bra utgångspunkt.
Jag tänker mig följande:
Front camber: -2°
Caster: >+4,5-5,5°
Front total toe: toe out 1/16-1/8” per sida. (-0.05 to -0.10 degrees. )
Rear camber : -2°
Rear total toe: toe in 1/16-1/8” per sida. (-0.05 to -0.10 degrees. )
Skall jag ha lika camber fram och bak? Det blir ju mer fram när man svänger.
Jag tänker mig lite lite toe är bra för då trycks glappet i bussningar m.m åt samma håll. Och 0 uppnår man inte så hellre lite bestämt in bak och ut fram.
Caster håller jag i övre orignal värden då det är roligt med en lättsvängd bil.
949 Supermiata Street Alignment
Front camber: -1.4°
Caster: >4.5°
Front total toe: 1/16" (0.05 degrees)
Rear camber : -1°
Rear total toe: 1/8" (0.10 degrees)
949 SuperMiata Dual Duty Alignment (cars that see regular street use and some track/autocross)
>=12" front ride height (measured hub center to fender)
>=4.75" front pinch weld height
Front camber: -2° (or as close as you can get to it)
Caster: >4°
Front total toe: 0
Rear camber : -1.8°
Rear total toe: 0
949 SuperMiata Race Alignment
The Race Alignment is intended to win national championships. YRMV
<=12.0"
3.75~ 4.5" front pinch weld height. Xida's tend to work best for competition use with front pinch weld height close to 4.2".
Front camber: -3° (or as close as you can get to it)
Caster: >+4.5° or max available once you reach camber targets
Front total toe: 0
Rear camber : -2.6°
Rear total toe: 0
Flying Miata
Front wheels:
Caster: 5.0 degrees
Camber: 1.0 degree negative (about 5 mm out at the bottom, per side)
Toe in: 1.6 mm (0.8 mm per side)
Rear wheels:
Camber: 1.5 degrees negative (about 8 mm out at the bottom, per side)
Toe in: 1.6 mm (0.8 mm per side)
Lejban Race (Hoppas det är ok att jag tagit denna från forumet)
3,5 grad camber fram, 2,5 grad bak. 4 i caster och 0 i toe både fram och bak.
Miq's Miata.net Alignment http://www.miata.net/garage/align.html
Front Caster +4.7 to +5.5 (what ever the maximum attained is)
Camber -0.6 to -0.8 (this number varies with the caster)
Toe 1/16" per side, or 1/8" _total toe out_
Rear Caster not applicable, there is no adjustment possible
Camber -1.1
Toe 1/16" per side, or 1/8" _total toe in_ or zero
Miq’s Miata.net Factory recommended alignment
Front Caster +4.43° +/- 0.75
Camber 0.4° +/- 0.75
Toe 1/8" +/- 1/8
Rear Caster not applicable, there is no adjustment possible
Camber -0.72° +/- 0.5
Toe 1/8" +/- 1/8"
Icehawk aggresiv gatbil http://www.miata.net/garage/align.html
Front
Caster: Maximum
Camber: -1.5°
Toe out 1/16" per side
Rear
Caster not applicable, there is no adjustment possible
Camber: -2°
Toe in 1/16" per side
Factory -96 http://www.tampabaymiatas.net/Misc_Page ... ion102.htm
Front Camber: -0.6 to +1.4 degrees
Front Caster: +3.4 to + 5.4 degrees
Front Toe: -0.05 to +0.35 degrees
Rear Camber: -1.7 to +0.3 degrees
Rear Caster: there is no steering and thus no caster (you knew that, right?)
Rear Toe: -0.05 to +0.35 degrees.
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
- Conny Lundell
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 378
- Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
- Location: Falkenberg
Re: Trackday/race hjulinställning
949 SuperMiata Dual Duty Alignment (cars that see regular street use and some track/autocross)
>=12" front ride height (measured hub center to fender)
>=4.75" front pinch weld height
Front camber: -2° (or as close as you can get to it)
Caster: >4°
Front total toe: 0
Rear camber : -1.8°
Rear total toe: 0
Dessa hjulvinklar lät jag min däckfirma skruva in. Såg på protokollet att han hade lagt aningens toe in i alla fall.
Frågade om det gick att få mer camber för framtida justering men höger fram var så gott som maxat. Så Race alignment värdena som 949 supermiata har kräver offset bussningar helt klart.
Höjden på bilen är 31,5 cm fram och 32 cm bak mätt från centrum på hjulet och upp till skärmkanten.
Har ej testat bilen på bana ännu men den är inte understyrd i alla fall. Ska bli kul att få komma till banan och känna på den ordentligt.
Conny L
>=12" front ride height (measured hub center to fender)
>=4.75" front pinch weld height
Front camber: -2° (or as close as you can get to it)
Caster: >4°
Front total toe: 0
Rear camber : -1.8°
Rear total toe: 0
Dessa hjulvinklar lät jag min däckfirma skruva in. Såg på protokollet att han hade lagt aningens toe in i alla fall.
Frågade om det gick att få mer camber för framtida justering men höger fram var så gott som maxat. Så Race alignment värdena som 949 supermiata har kräver offset bussningar helt klart.
Höjden på bilen är 31,5 cm fram och 32 cm bak mätt från centrum på hjulet och upp till skärmkanten.
Har ej testat bilen på bana ännu men den är inte understyrd i alla fall. Ska bli kul att få komma till banan och känna på den ordentligt.
Conny L
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
Eunos Roadster 1994
Re: Trackday/race hjulinställning
Helt OK! Jag skriver för att hjälpa andra lika mycket som att dokumentera för mig själv. Vill tillägga att jag skulle nog ge racebilen lite camber till bak om jag gick ändra något. dvs 3,0 bak.chriss wrote:Lejban Race (Hoppas det är ok att jag tagit denna från forumet)
3,5 grad camber fram, 2,5 grad bak. 4 i caster och 0 i toe både fram och bak.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: Trackday/race hjulinställning
Tack för svaren.
Då blir det dessa att börja med
Men det verkar som samma camber fram och bak och lite toe ( då det är omöjligt att få helt noll)
Jag tänker mig följande:
Front camber: -2°
Caster: >+4,5-5,5°
Front total toe: toe out 1/16-1/8” per sida. (-0.05 to -0.10 degrees. )
Rear camber : -2°
Rear total toe: toe in 1/16-1/8” per sida. (-0.05 to -0.10 degrees. )
Då blir det dessa att börja med
Men det verkar som samma camber fram och bak och lite toe ( då det är omöjligt att få helt noll)
Jag tänker mig följande:
Front camber: -2°
Caster: >+4,5-5,5°
Front total toe: toe out 1/16-1/8” per sida. (-0.05 to -0.10 degrees. )
Rear camber : -2°
Rear total toe: toe in 1/16-1/8” per sida. (-0.05 to -0.10 degrees. )
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
Re: Trackday/race hjulinställning
Detta var en gammal tråd och du har säkert ordnat dina vinklar redan (att döma av ljungbyhed).
Men i vart fall, på en entausiatbil, sitt i bilen då vinklarna ställs in, det gör inte mycket, men det gör skillnad på vinklarna. Och det är riktigt ovanligt att bilen åker ut på banan ensam
Men i vart fall, på en entausiatbil, sitt i bilen då vinklarna ställs in, det gör inte mycket, men det gör skillnad på vinklarna. Och det är riktigt ovanligt att bilen åker ut på banan ensam
Niklas Holmlöv
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 56
- Joined: Thu 08 Mar 2012, 15:55
Re: Trackday/race hjulinställning
Jag är nog mest inne på Lejban Racings inställningar.
Vi kommer också nu i veckan testa nåt nytt. Detta är att göra bilen längre på vänstersidan genom att ändra på castern. Det kan bli helt fel, men värt ett försök.
949 racing och Flying Miata åker mest rakt fram. Har kört på Willow Springs med dem, och det gick inte så fort.
Tror att vi i Norra Europa har ännu bättre koll på väghållning än de i Amerika.
Men de inställningarna som ger snabbaste varvtider, borde rimligtvis vara mest fördelaktiga.
MVH
MF
Vi kommer också nu i veckan testa nåt nytt. Detta är att göra bilen längre på vänstersidan genom att ändra på castern. Det kan bli helt fel, men värt ett försök.
949 racing och Flying Miata åker mest rakt fram. Har kört på Willow Springs med dem, och det gick inte så fort.
Tror att vi i Norra Europa har ännu bättre koll på väghållning än de i Amerika.
Men de inställningarna som ger snabbaste varvtider, borde rimligtvis vara mest fördelaktiga.
MVH
MF
/Marcus Fabricius
Re: Trackday/race hjulinställning
Niklas H wrote:Detta var en gammal tråd och du har säkert ordnat dina vinklar redan (att döma av ljungbyhed).
Men i vart fall, på en entausiatbil, sitt i bilen då vinklarna ställs in, det gör inte mycket, men det gör skillnad på vinklarna. Och det är riktigt ovanligt att bilen åker ut på banan ensam
Tack för tipset.
Höjden skall justeras klart och en corner weight sen blir det hjulinställning igen.
Kan säga att jag är jätte nöjd med inställningarna hittills! Det jag kommer förändra till nästa gång är lite mer camber (om det finns justeringsmån för detta, caster är max) Som det är nu slits däcken jämt och fint, bilen är kul och förutsägbar att köra. Dvs en bra grundinställning att börja på.
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
Re: Trackday/race hjulinställning
Hej
Lite historia från mej och en fråga:
Tog era tips på hjulinställning och åkte till en firma på Ängsgärdet i V-ås i fjol. På vägen därifrån hördes en "klonk" från höger bak varje gång jag åkte över fartgupp o liknande. Hade precis innan monterat coilovers så jag fundrade på om det var nåt fel/glapp där... jag är ingen mek direkt! Fick efter nån månad (bilen rullar inte mycket) hjälp av en vän som har billyft på jobbet att gå under o kolla. Vi drog, bände o allt möjligt för att hitta glappet. Till slut upptäckte vi att justerbulten för själva hjulinställningen inte var åtdragen!! Drog åt den men förmodligen är alltså vinkeln för höger bakhjul åt helvete! har nu bokat tid igen för att få rätt vinklar. 1000:- åt fanders.
Jag ska justera höjden på bilen innan och undrar om någon har tips? Har hört/läst att framvagnen ska vara 10-15 mm lägre. Hur gör man? Mäter man från backen upp till tröskeln fram och bak eller? Tacksam för tips!
Lite historia från mej och en fråga:
Tog era tips på hjulinställning och åkte till en firma på Ängsgärdet i V-ås i fjol. På vägen därifrån hördes en "klonk" från höger bak varje gång jag åkte över fartgupp o liknande. Hade precis innan monterat coilovers så jag fundrade på om det var nåt fel/glapp där... jag är ingen mek direkt! Fick efter nån månad (bilen rullar inte mycket) hjälp av en vän som har billyft på jobbet att gå under o kolla. Vi drog, bände o allt möjligt för att hitta glappet. Till slut upptäckte vi att justerbulten för själva hjulinställningen inte var åtdragen!! Drog åt den men förmodligen är alltså vinkeln för höger bakhjul åt helvete! har nu bokat tid igen för att få rätt vinklar. 1000:- åt fanders.
Jag ska justera höjden på bilen innan och undrar om någon har tips? Har hört/läst att framvagnen ska vara 10-15 mm lägre. Hur gör man? Mäter man från backen upp till tröskeln fram och bak eller? Tacksam för tips!
Fredrik Wedelstam, Västerås
Re: Trackday/race hjulinställning
Det borde du kräva att de åtgärdar kostnadsfritt. Eller vänt direkt då det har gått lite tid. Iallafall. Lite framåt rake rekommenderas som du säger. 10mm lägre fram än bak är bra att börja med. Vissa mäter på "pinchweld" undertröskeln men denna kan se lite platt ut på vissa bilar. Andra mäter centrum på hjulet till skärmen som kan va lika sne den
Ingen som satt ett vattenpass på tröskeln och har ett gradantal som kanske stämmer lite bättre?
Rätta mig om jag har fel men justera höjderna med dig i bilen innan hjulinställning.
Sen sitter du i bilen / lägger i likvärdig vikt när de gör hjulinställning.
Populär hjulinställning verkar vara
Fram
MAx camber och MAX caster med bibehållen camber. Lite toe out.
Bak
0,5-1 grad mindre camber än fram och lite toe in.
På en NA blir camber runt 3 grader och NB runt 2.
Ingen som satt ett vattenpass på tröskeln och har ett gradantal som kanske stämmer lite bättre?
Rätta mig om jag har fel men justera höjderna med dig i bilen innan hjulinställning.
Sen sitter du i bilen / lägger i likvärdig vikt när de gör hjulinställning.
Populär hjulinställning verkar vara
Fram
MAx camber och MAX caster med bibehållen camber. Lite toe out.
Bak
0,5-1 grad mindre camber än fram och lite toe in.
På en NA blir camber runt 3 grader och NB runt 2.
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
Re: Trackday/race hjulinställning
Min Miata har fått coilovers monterade och har blivit rejält mycket lägre. Nu kommer jag inte hinna göra någon hjulinställning innan Malmby 26/4 och undrar hur bilen kommer att vara att köra som den är nu på konbana?
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson)
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
Re: Trackday/race hjulinställning
Det borde funka utan ny hjulinställning.
Vi har råkat vinna race med 2,4 mm toe out fram, 4,6 mm toe in bak. Vänster framdämpare tre klick från hårdaste och höger tre klick från mjukaste.
Naturligtvis inte optimalt, men det går.
Vi har råkat vinna race med 2,4 mm toe out fram, 4,6 mm toe in bak. Vänster framdämpare tre klick från hårdaste och höger tre klick från mjukaste.
Naturligtvis inte optimalt, men det går.
Michael Blixt
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Trackday/race hjulinställning
Det går att bota de flesta tekniska misstag med talang...Mblixt wrote:Naturligtvis inte optimalt, men det går.
Re: Trackday/race hjulinställning
Vart köper man och monterar detta någonstansNiklas Falk wrote:Det går att bota de flesta tekniska misstag med talang...Mblixt wrote:Naturligtvis inte optimalt, men det går.
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
Re: Trackday/race hjulinställning
Stämmer det att NB generellt har mindre max camber än NA?chriss wrote:På en NA blir camber runt 3 grader och NB runt 2.
Hade för mig att det var tvärtom pga lite förbättrad subframe på NB.
Eller var det så att NB inte behöver lika mkt camber pga bättre geometri...?
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Trackday/race hjulinställning
Bakre subframe är identisk, det skiljer i uprigths vilket ger mer spårvidd och kanske lite mindre maxcamber.TPR wrote:Stämmer det att NB generellt har mindre max camber än NA?chriss wrote:På en NA blir camber runt 3 grader och NB runt 2.
Hade för mig att det var tvärtom pga lite förbättrad subframe på NB.
Eller var det så att NB inte behöver lika mkt camber pga bättre geometri...?
Fram är subframe annorlunda och det ger mindre max camber.
Re: Trackday/race hjulinställning
Aj då, då blir det nog till att kolla på offset bussningar...
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!