Dum växellåda
Dum växellåda
Vi fick problem med trilskande växlar under SSM.
Ni som kan lite om bilar, om ni har lust och ork så ta en titt på Eriks film
från race 1 vid 3.04 och 11.32. Och race 2 vid 1.37, 1.58, 4.23, 8.19 och 10.10.
Är det motorkuddarna eller växellådan som är slut?
Race 1 http://www.youtube.com/watch?v=vLF-J1bUHR0
Race 2 http://www.youtube.com/watch?v=vXYKnUKTnl4
Ni som kan lite om bilar, om ni har lust och ork så ta en titt på Eriks film
från race 1 vid 3.04 och 11.32. Och race 2 vid 1.37, 1.58, 4.23, 8.19 och 10.10.
Är det motorkuddarna eller växellådan som är slut?
Race 1 http://www.youtube.com/watch?v=vLF-J1bUHR0
Race 2 http://www.youtube.com/watch?v=vXYKnUKTnl4
Michael Blixt
Re: Dum växellåda
Vanligt fel är trasiga slavcylindrar. Då kopplar den inte ur ordentligt. Hur ser oljan ut till kopplingen i behållaren i motor-rummet? Samt se över hur det ser ut innanför damasken på växelådan. (sitter på höger sida går komma åt via hjulhuset).Mblixt wrote:Vi fick problem med trilskande växlar under SSM.
Ni som kan lite om bilar, om ni har lust och ork så ta en titt på Eriks film
från race 1 vid 3.04 och 11.32. Och race 2 vid 1.37, 1.58, 4.23, 8.19 och 10.10.
Är det motorkuddarna eller växellådan som är slut?
Race 1 http://www.youtube.com/watch?v=vLF-J1bUHR0
Race 2 http://www.youtube.com/watch?v=vXYKnUKTnl4
Annars är det inte helt omöjligt med slitna motor-kuddar eller diff-bussningar.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Re: Dum växellåda
Har en cylinder liggandes med okänt skick men ser inte ut att ha läckt. Kostar en flaska cola. Annars fins nya för under 200kr hos il-motorsport eller mx5parts. Brukar alltid säga åt folk o byta samtidigt som man byter koppling då dom ofta läcker.Mblixt wrote:Tack Myran. Då får det bli ny slavcylinder och nya motorkuddar.
Kan ju även vara synkningar i växellådan men inte så vanligt vad jag förstått.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
- Alexander Mullaart
- Posts: 290
- Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
- Location: Malmö
Re: Dum växellåda
Har dragit i tvåan istället för fyran upp mot krönet av misstag hur många gånger som helst. Tämligen irriterande och mindre bra för motorn... Ett par hårdare motorkuddar löste problemet!
Kolla hur växelspaken rör sig sidleds vid kurvtagning, motorkuddarna ser ut att vara rätt mjuka. Min rör sig betydligt mindre efter att ha slängt i delrinbussningar och därmed har det blivit lättare att trycka i rätt växel när det svänger.
Kolla hur växelspaken rör sig sidleds vid kurvtagning, motorkuddarna ser ut att vara rätt mjuka. Min rör sig betydligt mindre efter att ha slängt i delrinbussningar och därmed har det blivit lättare att trycka i rätt växel när det svänger.
Alexander Mullaart
Re: Dum växellåda
Var hittade du motorkuddar i delrin?Alexander Söderholm wrote:Har dragit i tvåan istället för fyran upp mot krönet av misstag hur många gånger som helst. Tämligen irriterande och mindre bra för motorn... Ett par hårdare motorkuddar löste problemet!
Kolla hur växelspaken rör sig sidleds vid kurvtagning, motorkuddarna ser ut att vara rätt mjuka. Min rör sig betydligt mindre efter att ha slängt i delrinbussningar och därmed har det blivit lättare att trycka i rätt växel när det svänger.
Michael Blixt
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Dum växellåda
Med lite kreativitet så går det ju att kopiera AWR's design (dvs rörbussning precis som i bärarmarna). Då behöver du inget hårda bussningar alls för att det ska sitta still (och den hårdaste de har gör motorn till en tandläkarborr).Mblixt wrote:Var hittade du motorkuddar i delrin?
- Alexander Mullaart
- Posts: 290
- Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
- Location: Malmö
Re: Dum växellåda
Köpte dessa, men det finns säkert andra du kan få tag på.
http://www.ebay.com/itm/89-97-Mazda-Mia ... d=ViewItem
Resonansen blir däremot skyhög, men det är ingenting man tänker på när man varvar 3500+ på bana direkt. Jag är iaf nöjd!
http://www.ebay.com/itm/89-97-Mazda-Mia ... d=ViewItem
Resonansen blir däremot skyhög, men det är ingenting man tänker på när man varvar 3500+ på bana direkt. Jag är iaf nöjd!
Alexander Mullaart
- Conny Lundell
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 378
- Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
- Location: Falkenberg
Re: Dum växellåda
IL motorsport säljer competition engine mounts och competition diff mounts
http://www.ilmotorsport.de/shop/article ... c785b2935e
Inte så hårda som dellerin men betydligt bättre än original. (Bilen skramlar inte sönder)
Jag monterade själv dessa i vintras och är nöjd. Nu kör jag ju inte i cupen men bilen har fått bekänna färg några gånger på bana i år och jag har inte haft problem med att växla.
Conny
http://www.ilmotorsport.de/shop/article ... c785b2935e
Inte så hårda som dellerin men betydligt bättre än original. (Bilen skramlar inte sönder)
Jag monterade själv dessa i vintras och är nöjd. Nu kör jag ju inte i cupen men bilen har fått bekänna färg några gånger på bana i år och jag har inte haft problem med att växla.
Conny
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
Eunos Roadster 1994
Re: Dum växellåda
Tack, alla, för hjälpen.
Niklas variant var ju oerhört tjusiga men lite dyra.
Skulle jag ge mig på att själv bygga något liknande vet jag av erfarenhet att mina egentillverkade
komponenter med irriterande regelbundenhet antingen...
A: Passar illa.
B: Ramlar av.
C: Faller isär.
D: Allt av ovanstående.
IL:s fästen var en stark kandidat med jag går på Alexanders förslag. Både hårt och billigt. Och kanske pengar över till IL:s diffbussningar.
Tack
Micke Blixt
Niklas variant var ju oerhört tjusiga men lite dyra.
Skulle jag ge mig på att själv bygga något liknande vet jag av erfarenhet att mina egentillverkade
komponenter med irriterande regelbundenhet antingen...
A: Passar illa.
B: Ramlar av.
C: Faller isär.
D: Allt av ovanstående.
IL:s fästen var en stark kandidat med jag går på Alexanders förslag. Både hårt och billigt. Och kanske pengar över till IL:s diffbussningar.
Tack
Micke Blixt
Michael Blixt
Re: Dum växellåda
Hej,
Jag hade liknande problem på min NB, 6 vxl, missade 2 till 3:an ett antal ggr i partiet efter hårnålen. Jag har Mazda Motorsports motor- och bakaxelkuddar. Är dom tuffa nog? Det har också talats om att vxllådan får hög temp vid racing, avgasröret etc, påverkar det växlingsfunktionen?
Hälsn
Leif, som hade väldigt roligt på Sportvagnsmeetinget.
Jag hade liknande problem på min NB, 6 vxl, missade 2 till 3:an ett antal ggr i partiet efter hårnålen. Jag har Mazda Motorsports motor- och bakaxelkuddar. Är dom tuffa nog? Det har också talats om att vxllådan får hög temp vid racing, avgasröret etc, påverkar det växlingsfunktionen?
Hälsn
Leif, som hade väldigt roligt på Sportvagnsmeetinget.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Dum växellåda
Den 6vxl är inte alls lika snäll vid växling som den 5vxlade så man får ta det lite mer piano.lampler wrote:Hej,
Jag hade liknande problem på min NB, 6 vxl, missade 2 till 3:an ett antal ggr i partiet efter hårnålen. Jag har Mazda Motorsports motor- och bakaxelkuddar. Är dom tuffa nog? Det har också talats om att vxllådan får hög temp vid racing, avgasröret etc, påverkar det växlingsfunktionen?
Hälsn
Leif, som hade väldigt roligt på Sportvagnsmeetinget.
Sen spelar oljan roll, den ska fungera bra vid höga temperaturer och visst hjälper det oljetempen att skärma av grenröret en del.
Re: Dum växellåda
Min downpipe ligger imot sprängkåpan sen viss konstruktions miss.. "OOPS.. em tur att min bil inte går så varm då......."Niklas Falk wrote:Den 6vxl är inte alls lika snäll vid växling som den 5vxlade så man får ta det lite mer piano.lampler wrote:Hej,
Jag hade liknande problem på min NB, 6 vxl, missade 2 till 3:an ett antal ggr i partiet efter hårnålen. Jag har Mazda Motorsports motor- och bakaxelkuddar. Är dom tuffa nog? Det har också talats om att vxllådan får hög temp vid racing, avgasröret etc, påverkar det växlingsfunktionen?
Hälsn
Leif, som hade väldigt roligt på Sportvagnsmeetinget.
Sen spelar oljan roll, den ska fungera bra vid höga temperaturer och visst hjälper det oljetempen att skärma av grenröret en del.
men.. on-topic. Nicklas vad kör du för olja i 6-vxl lådan?
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Dum växellåda
De 6vxl jag har erfarenhet av är bara på väg med standardolja och inte "in anger" så mycket (jodå, 03an fick smaka bana 2004 men det börjar bli ett tag sen). Min väl inslitna 5vxl växlar även med taskiga synkringar (5an speciellt) bättre i slutet av race än de 6vxlade gjorde vid lugn landsvägkörning (tumgreppet för att gå 5-6 säger en del). Min nuvarande 6vxl i Rsen har slut bussning så den ska inte tas som referens men lägena slinker inte alls i som för den 5vxlade (med QS 85-140 olja).Myran wrote: men.. on-topic. Nicklas vad kör du för olja i 6-vxl lådan?
Men jag har ändå fula tankar om en 6vxlad och en 4.44 med OSG diff... Men det blir att lära om från nuvarande tjoff-tjoff växlande (lätt koppling underlättar iofs).
Re: Dum växellåda
Åker nu med min bil fortfarande original bakaxel men bytt till 6-växlad låda efter min 5växlade sa upp sig. Känns som man växlar konstant. Vilken diff ska man jaga om man vill ha så "långa" växlar som möjligt så min motor får jobba lite i stället för att jag byter växel konstant. (saknar 5-växlad lådans utväxling).Niklas Falk wrote:De 6vxl jag har erfarenhet av är bara på väg med standardolja och inte "in anger" så mycket (jodå, 03an fick smaka bana 2004 men det börjar bli ett tag sen). Min väl inslitna 5vxl växlar även med taskiga synkringar (5an speciellt) bättre i slutet av race än de 6vxlade gjorde vid lugn landsvägkörning (tumgreppet för att gå 5-6 säger en del). Min nuvarande 6vxl i Rsen har slut bussning så den ska inte tas som referens men lägena slinker inte alls i som för den 5vxlade (med QS 85-140 olja).Myran wrote: men.. on-topic. Nicklas vad kör du för olja i 6-vxl lådan?
Men jag har ändå fula tankar om en 6vxlad och en 4.44 med OSG diff... Men det blir att lära om från nuvarande tjoff-tjoff växlande (lätt koppling underlättar iofs).
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Dum växellåda
3.636 som det sitter på alla EUsålda med 6vxl passar fint.
Re: Dum växellåda
Henke dags att byta diff med Timmy? Han ville väl ha kortare växlarNiklas Falk wrote:3.636 som det sitter på alla EUsålda med 6vxl passar fint.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se