Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by Lejban »

Nille wrote:
Lejban wrote:
Niklas Falk wrote:Oh, tom en zero-force sockel 8)

Ta med ECUn till Turbocenter så får du se vad Claus säger (han kan nog även ha en del skamliga förslag :) ).
+1 på den!

Claus gör bilen dubbelt så rolig för några tusenlappar ;)
Exakt huuuur många tusingar??
Ring och fråga, hälsa ifrån mig: http://turbocenter.se/_pages/kontakt
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by TPR »

Lejban wrote:
Niklas Falk wrote:Oh, tom en zero-force sockel 8)

Ta med ECUn till Turbocenter så får du se vad Claus säger (han kan nog även ha en del skamliga förslag :) ).
+1 på den!

Claus gör bilen dubbelt så rolig för några tusenlappar ;)
Dubbelt så kul??!! :shock:
Tror fan att man inte hänger med på rakorna då med standard motor... :think2:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
hclund
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 207
Joined: Sun 09 May 2010, 15:02
Location: Örebro

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by hclund »

Och så spårar standardklassen ur :think2: alla måste till Claus och programmera boxen för 3200-4200 tusen :shock: Nånn som har en box att sälja! :mrgreen: :twisted:
Christian Lund
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by Lejban »

hclund wrote:Och så spårar standardklassen ur :think2: alla måste till Claus och programmera boxen för 3200-4200 tusen :shock: Nånn som har en box att sälja! :mrgreen: :twisted:
Ingen fara, då man inte får modifiera styrboxen i klass standard, se http://www.spvm.se/kontakt-4.html
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Kraniel
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 122
Joined: Tue 10 Aug 2010, 14:23
Location: Värmdö, Stockholm
Contact:

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by Kraniel »

Äntligen ...

Ända sedan jag köpte bilen har jag dragits med märkliga misständningar, som om motorn stänger av i korta ögonblick, med 5-10 sekunders mellanrum. Jag tror att jag har bytt precis allt som går att byta – nästan i alla fall. Tändkablar, stift, ECU-chip ... jordpunkter har slipats, kontakter har gnuggats, säkringar har säkrats.

Men Erik König (König Motors) visste besked. Kabelbrott på sladden till en kylvätsketempsensor på motorns baksida var boven – någon hade varit där med lödkolven och busat.
Image

Lite sladdjobb senare var bilen redo för SSM. Hurra! :banana:
Image

Vi ses på Knutan, boys! :up:
Daniel Östlund #92
www.sunksinglar.se
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by gokarting.nu »

Bra jobbat!!!! :banana:
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Kraniel
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 122
Joined: Tue 10 Aug 2010, 14:23
Location: Värmdö, Stockholm
Contact:

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by Kraniel »

gokarting.nu wrote:Bra jobbat!!!! :banana:
Tack! Det känns så inibomben skönt att det inte är sant. Jag firade i förväg med att köpa en ny familjetraktor i går.

Image

Vad det är för någonting? En Lancia Phedra, ungefär som en korsning mellan en buss och en plyschsoffa.
Daniel Östlund #92
www.sunksinglar.se
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by TPR »

Var hittar du alla konstiga bilar...?
Går det ens att söka på en sådan på Blocket? :think2: :)
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by Lejban »

Kraniel wrote:BILD

Vad det är för någonting? En Lancia Phedra, ungefär som en korsning mellan en buss och en plyschsoffa.
Jag har kört en sån en gång, i italien, 15 meter på hyrbilsparkering, sen gick jag och bytte emot en Renault Megane :D Fast det var dör det var en elkabel vid pedalerna som inte direkt va safty first. Aldrig sett nån i Sverige dock...
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
marcusfabricius
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 56
Joined: Thu 08 Mar 2012, 15:55

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by marcusfabricius »

Rolig tråd. :lol:
/Marcus Fabricius
User avatar
Kraniel
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 122
Joined: Tue 10 Aug 2010, 14:23
Location: Värmdö, Stockholm
Contact:

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by Kraniel »

Wow ... årets mål från SSM är uppfyllt: Bilen är hel. Inte en repa. Jag tror nästan att jag är ensam om det också ...

Image
Daniel Östlund #92
www.sunksinglar.se
marcusfabricius
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 56
Joined: Thu 08 Mar 2012, 15:55

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by marcusfabricius »

nej, två eller tre till klarade sig utan repor och bucklor. ( av 29 )
....Bra kört! och 7 st, som blev omkörda!
/Marcus Fabricius
User avatar
Kraniel
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 122
Joined: Tue 10 Aug 2010, 14:23
Location: Värmdö, Stockholm
Contact:

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by Kraniel »

Det här var ju en investering som gav oväntat resultat:
http://miataroadster.com/miataroadster/ ... 63251.aspx

Nu är det så jävla roligt att ligga och plocka mellan växlarna att jag inte kommer att kunna koncentrera mig på att köra fort – jag kommer bara att sitta och växla, upp, ner, upp, ner, på Anderstorps långa raka.

Image
Daniel Östlund #92
www.sunksinglar.se
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by Lejban »

Ser najs ut! Jag och Myran har också fixat shortshift + extender på våra bilar (fast utan böjjen). Ebayvarianten för nåågra hundra dock... gör det fett kul att växla :lol: , men man får inte ta i, då blir det :bang2:
shifter_small.jpg
shifter_small.jpg (64.78 KiB) Viewed 18465 times
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Kraniel
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 122
Joined: Tue 10 Aug 2010, 14:23
Location: Värmdö, Stockholm
Contact:

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by Kraniel »

Jahopp ... igår blev jag av med jobbet, så det blir nog inget mer ban-bus i år.
Daniel Östlund #92
www.sunksinglar.se
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by gokarting.nu »

Kraniel wrote:Jahopp ... igår blev jag av med jobbet, så det blir nog inget mer ban-bus i år.

Beklagar, Daniel.

Men du skriver lika bra som du tar bilder.
Bara en tidsfråga innan du är tillbaka :up:
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Kraniel
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 122
Joined: Tue 10 Aug 2010, 14:23
Location: Värmdö, Stockholm
Contact:

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by Kraniel »

gokarting.nu wrote:Men du skriver lika bra som du tar bilder.
Bara en tidsfråga innan du är tillbaka :up:
Tack! Synd bara att det verkar vara dålig efterfrågan på ingenjör-skribent-fotografer ... jag har i alla fall fått lite uppdrag åt min gamla arbetsgivare Öhlins att skriva produktkataloger. :up:

Jag skrev i alla fall ihop ett reportage om Miata på Anderstorp till auto motor & sport - är det någon som har sett det i tryck? Jag vet inte ens vilket nummer det hamnade i ...

Och så en bild, bara för att liva upp lite grann i höstmörkret. I bruksskick med gatdäcken på:
Image
Daniel Östlund #92
www.sunksinglar.se
User avatar
Kraniel
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 122
Joined: Tue 10 Aug 2010, 14:23
Location: Värmdö, Stockholm
Contact:

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by Kraniel »

Chassifunderingar ...

Betrakta Bengans bild från racefoto.se:

Image

Bilden är från Anderstorp och jag utgår från att bilen är statiskt lateralt maxbelastad. Vinkeln på bilden är ca 2,85 grader och betraktningsvinkeln ca 22 grader från bilens längsriktning, vilket skulle motsvara en krängning på 2,6 grader sett rakt framifrån. Är inte det lite mycket?

Dessutom led jag av lite väl påtaglig understyrning - helt klart ett resultat av min högst egenpåhittade fjädersetting (575/300 N/mm, 28/15 mm - FRC 60%). Får nog fundera ut någonting nytt till kommande säsong. Om jag bara får ekonomi till det ...
Daniel Östlund #92
www.sunksinglar.se
User avatar
Kraniel
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 122
Joined: Tue 10 Aug 2010, 14:23
Location: Värmdö, Stockholm
Contact:

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by Kraniel »

Va? Har jag en bil? Har jag ett liv?

I fjol blev det bara en enda bankörning och då tog kopplingen slut. Så jag beställde en ny.
Image

Äh, lika bra att byta motor om man ändå är där och gräver. BP4W. Nio hästar till, det kommer ju att ge mig nackfrakturer vid acceleration.
Image

Det var någonting med diffen också. Lika bra att gräva lite här också. Kanske slipper växla ner till tvåan titt som tätt - om jag bara kommer ut på en bana någon gång ...
Image

Fjädring lär ju vara viktigt, säger de som vet. Så jag skrev ett program för att ge mig förslag på fjädrar, krängare och dämpkurvor. Och så byggde jag ihop de här.
Image

Och så blev det lite nya bussningar och krängarlänkar och ... va? Är det snart mitten av säsongen? Äh, ni ljuger. Oj då, SSM var visst fulltecknat. Nåväl, siktar väl på Gelleråsen dårå!
Daniel Östlund #92
www.sunksinglar.se
Torbjorn968
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 223
Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
Location: Solna

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by Torbjorn968 »

Hur upplever du skillnaden mellan motorerna? 9 hk är inte jättemycket, hur är det med bredden på effektkurvan? Van som jag är med motorstarkare bilar så upplever jag NA 1.8 an som ganska spetsig (mappad av turbocenter).

Torbjörn
Torbjörn Linderson
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by Andreas E »

Det är 35 anmälda till SSM så det är "bara" att tokskruva och vara med och köra nästa helg. :banana:

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Kraniel
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 122
Joined: Tue 10 Aug 2010, 14:23
Location: Värmdö, Stockholm
Contact:

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by Kraniel »

Torbjorn968 wrote:Hur upplever du skillnaden mellan motorerna? 9 hk är inte jättemycket, hur är det med bredden på effektkurvan? Van som jag är med motorstarkare bilar så upplever jag NA 1.8 an som ganska spetsig (mappad av turbocenter).

Torbjörn
Den enda skillnad jag har upplevt hittills är att den nya motorns insug tar med plats i motorrummet. Och att det tar en stund att få allting att sitta ihop med sig själv. Torrgasande bakom ratten är 7% sportigare nu. Nästa steg blir att försöka provstarta, när jag skruvat ihop allting och fyllt på med diverse vätskor. Får väl se om skräpet alls funkar, jag vet inte ens om kamremmen står rätt ...
Andreas E wrote:Det är 35 anmälda till SSM så det är "bara" att tokskruva och vara med och köra nästa helg. :banana:
Joo ... om inte diffen hade varit på semester i Karlstad så ... eller, rättare sagt är den nog på Mantorp i skrivande stund. Utan mig. :think2:
Daniel Östlund #92
www.sunksinglar.se
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by TPR »

Oj, vad du har jobbat i det tysta! :up:
Verkar som du har byggt en riktigt grym bil med den rätta specen.

Är du tillbaka på Öhlins?
Isf får du gärna smuggla ut några sådana dämpare till mig med.
Klarar du verkligen av att hantera alla de där skruvarna på dem...? :wink: :D
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Kraniel
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 122
Joined: Tue 10 Aug 2010, 14:23
Location: Värmdö, Stockholm
Contact:

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by Kraniel »

TPR wrote:Är du tillbaka på Öhlins?
Ja, tillbaka i ingenjörslivet ... rätt annorlunda. Nåväl, att hantera justeringar är inte så komplicerat, bara man vet vad man håller på med. Dämparna blev klara i dag (och lönekontot tömts på motsvarande belopp), så snart vet jag om mina hittepå-beräkningar fungerat.
Daniel Östlund #92
www.sunksinglar.se
Post Reply