Roadsportreglementet inför 2010-2012

Allt som rör MX-5 CUP
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Precis innan man går upp till vänster för att ta höjd för utgången går två:an i. Sen på med gasen mjukt och snabbt så tidigt man kan. Tror man skall ta de easy in i chikanen så fart man kan med sig fart ut. Alltså hellre bromsa lite tidigare än komma in och ut med känslan "oj det gick nu med" ;)
Sen tror jag inte man skall hålla på och köra på cubsen man skall känna dem men att 'flyga' och' studsa' över dem är inte bra. Sabbar hjulinställningar och tror inte det går inte fortare. Smoooth....
Ska man kör jämnt med dig på rakan så räcker det ju att gå in i chikanen längs högerkanten (med dig till vänster) och flippa in bilen framför dig :)
Chikanen gick finfint att bromsa mot vänstercurbsen och sen få till ett mjukt spår som driver ut lite på (inte över) utgångscurbsen. Tricket är ju att inte behöva gå ned så mycket i fart samt att kunna gå på gas så tidigt som möjligt. Det var en del B-bilar man nästan körde över i chikanen (det går tydligen att vara två i bredd där).
Men ska man använda curbsen så gäller det ju att bilen inte leker hoppjerka och studsar i sidled.

Men hur man kör på Mantorp är inget jag tänker skriva in i reglementet iaf,
möjligen att Caterhams måste passeras på utsidan i Parisen :D
Josen

Post by Josen »

OK slut med OT nu ;)
Fredrik Henriksson

Post by Fredrik Henriksson »

Josen wrote:
Alltså hellre bromsa lite tidigare än komma in och ut med känslan "oj det gick nu med" ;) ...
Satt du med i min bil? :roll: :lol: Precis så kändes det varje gång man lyckats komma igenom utan att flyga över kurbsen ut mot "402 starten"... :shock:

Tack för tipsen! :)

Back to topic... :wink:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Post Reply