Ring och fråga, hälsa ifrån mig: http://turbocenter.se/_pages/kontaktNille wrote:Exakt huuuur många tusingar??Lejban wrote:+1 på den!Niklas Falk wrote:Oh, tom en zero-force sockel
Ta med ECUn till Turbocenter så får du se vad Claus säger (han kan nog även ha en del skamliga förslag ).
Claus gör bilen dubbelt så rolig för några tusenlappar
Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994
Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994
Dubbelt så kul??!!Lejban wrote:+1 på den!Niklas Falk wrote:Oh, tom en zero-force sockel
Ta med ECUn till Turbocenter så får du se vad Claus säger (han kan nog även ha en del skamliga förslag ).
Claus gör bilen dubbelt så rolig för några tusenlappar
Tror fan att man inte hänger med på rakorna då med standard motor...
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994
Och så spårar standardklassen ur alla måste till Claus och programmera boxen för 3200-4200 tusen Nånn som har en box att sälja!
Christian Lund
Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994
Ingen fara, då man inte får modifiera styrboxen i klass standard, se http://www.spvm.se/kontakt-4.htmlhclund wrote:Och så spårar standardklassen ur alla måste till Claus och programmera boxen för 3200-4200 tusen Nånn som har en box att sälja!
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
- Kraniel
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 122
- Joined: Tue 10 Aug 2010, 14:23
- Location: Värmdö, Stockholm
- Contact:
Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994
Äntligen ...
Ända sedan jag köpte bilen har jag dragits med märkliga misständningar, som om motorn stänger av i korta ögonblick, med 5-10 sekunders mellanrum. Jag tror att jag har bytt precis allt som går att byta – nästan i alla fall. Tändkablar, stift, ECU-chip ... jordpunkter har slipats, kontakter har gnuggats, säkringar har säkrats.
Men Erik König (König Motors) visste besked. Kabelbrott på sladden till en kylvätsketempsensor på motorns baksida var boven – någon hade varit där med lödkolven och busat.
Lite sladdjobb senare var bilen redo för SSM. Hurra!
Vi ses på Knutan, boys!
Ända sedan jag köpte bilen har jag dragits med märkliga misständningar, som om motorn stänger av i korta ögonblick, med 5-10 sekunders mellanrum. Jag tror att jag har bytt precis allt som går att byta – nästan i alla fall. Tändkablar, stift, ECU-chip ... jordpunkter har slipats, kontakter har gnuggats, säkringar har säkrats.
Men Erik König (König Motors) visste besked. Kabelbrott på sladden till en kylvätsketempsensor på motorns baksida var boven – någon hade varit där med lödkolven och busat.
Lite sladdjobb senare var bilen redo för SSM. Hurra!
Vi ses på Knutan, boys!
Daniel Östlund #92
www.sunksinglar.se
www.sunksinglar.se
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994
Bra jobbat!!!!
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
- Kraniel
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 122
- Joined: Tue 10 Aug 2010, 14:23
- Location: Värmdö, Stockholm
- Contact:
Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994
Tack! Det känns så inibomben skönt att det inte är sant. Jag firade i förväg med att köpa en ny familjetraktor i går.gokarting.nu wrote:Bra jobbat!!!!
Vad det är för någonting? En Lancia Phedra, ungefär som en korsning mellan en buss och en plyschsoffa.
Daniel Östlund #92
www.sunksinglar.se
www.sunksinglar.se
Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994
Var hittar du alla konstiga bilar...?
Går det ens att söka på en sådan på Blocket?
Går det ens att söka på en sådan på Blocket?
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994
Jag har kört en sån en gång, i italien, 15 meter på hyrbilsparkering, sen gick jag och bytte emot en Renault Megane Fast det var dör det var en elkabel vid pedalerna som inte direkt va safty first. Aldrig sett nån i Sverige dock...Kraniel wrote:BILD
Vad det är för någonting? En Lancia Phedra, ungefär som en korsning mellan en buss och en plyschsoffa.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 56
- Joined: Thu 08 Mar 2012, 15:55
- Kraniel
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 122
- Joined: Tue 10 Aug 2010, 14:23
- Location: Värmdö, Stockholm
- Contact:
Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994
Wow ... årets mål från SSM är uppfyllt: Bilen är hel. Inte en repa. Jag tror nästan att jag är ensam om det också ...
Daniel Östlund #92
www.sunksinglar.se
www.sunksinglar.se
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 56
- Joined: Thu 08 Mar 2012, 15:55
Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994
nej, två eller tre till klarade sig utan repor och bucklor. ( av 29 )
....Bra kört! och 7 st, som blev omkörda!
....Bra kört! och 7 st, som blev omkörda!
/Marcus Fabricius
- Kraniel
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 122
- Joined: Tue 10 Aug 2010, 14:23
- Location: Värmdö, Stockholm
- Contact:
Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994
Det här var ju en investering som gav oväntat resultat:
http://miataroadster.com/miataroadster/ ... 63251.aspx
Nu är det så jävla roligt att ligga och plocka mellan växlarna att jag inte kommer att kunna koncentrera mig på att köra fort – jag kommer bara att sitta och växla, upp, ner, upp, ner, på Anderstorps långa raka.
http://miataroadster.com/miataroadster/ ... 63251.aspx
Nu är det så jävla roligt att ligga och plocka mellan växlarna att jag inte kommer att kunna koncentrera mig på att köra fort – jag kommer bara att sitta och växla, upp, ner, upp, ner, på Anderstorps långa raka.
Daniel Östlund #92
www.sunksinglar.se
www.sunksinglar.se
Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994
Ser najs ut! Jag och Myran har också fixat shortshift + extender på våra bilar (fast utan böjjen). Ebayvarianten för nåågra hundra dock... gör det fett kul att växla , men man får inte ta i, då blir det
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
- Kraniel
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 122
- Joined: Tue 10 Aug 2010, 14:23
- Location: Värmdö, Stockholm
- Contact:
Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994
Jahopp ... igår blev jag av med jobbet, så det blir nog inget mer ban-bus i år.
Daniel Östlund #92
www.sunksinglar.se
www.sunksinglar.se
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994
Kraniel wrote:Jahopp ... igår blev jag av med jobbet, så det blir nog inget mer ban-bus i år.
Beklagar, Daniel.
Men du skriver lika bra som du tar bilder.
Bara en tidsfråga innan du är tillbaka
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
- Kraniel
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 122
- Joined: Tue 10 Aug 2010, 14:23
- Location: Värmdö, Stockholm
- Contact:
Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994
Tack! Synd bara att det verkar vara dålig efterfrågan på ingenjör-skribent-fotografer ... jag har i alla fall fått lite uppdrag åt min gamla arbetsgivare Öhlins att skriva produktkataloger.gokarting.nu wrote:Men du skriver lika bra som du tar bilder.
Bara en tidsfråga innan du är tillbaka
Jag skrev i alla fall ihop ett reportage om Miata på Anderstorp till auto motor & sport - är det någon som har sett det i tryck? Jag vet inte ens vilket nummer det hamnade i ...
Och så en bild, bara för att liva upp lite grann i höstmörkret. I bruksskick med gatdäcken på:
Daniel Östlund #92
www.sunksinglar.se
www.sunksinglar.se
- Kraniel
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 122
- Joined: Tue 10 Aug 2010, 14:23
- Location: Värmdö, Stockholm
- Contact:
Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994
Chassifunderingar ...
Betrakta Bengans bild från racefoto.se:
Bilden är från Anderstorp och jag utgår från att bilen är statiskt lateralt maxbelastad. Vinkeln på bilden är ca 2,85 grader och betraktningsvinkeln ca 22 grader från bilens längsriktning, vilket skulle motsvara en krängning på 2,6 grader sett rakt framifrån. Är inte det lite mycket?
Dessutom led jag av lite väl påtaglig understyrning - helt klart ett resultat av min högst egenpåhittade fjädersetting (575/300 N/mm, 28/15 mm - FRC 60%). Får nog fundera ut någonting nytt till kommande säsong. Om jag bara får ekonomi till det ...
Betrakta Bengans bild från racefoto.se:
Bilden är från Anderstorp och jag utgår från att bilen är statiskt lateralt maxbelastad. Vinkeln på bilden är ca 2,85 grader och betraktningsvinkeln ca 22 grader från bilens längsriktning, vilket skulle motsvara en krängning på 2,6 grader sett rakt framifrån. Är inte det lite mycket?
Dessutom led jag av lite väl påtaglig understyrning - helt klart ett resultat av min högst egenpåhittade fjädersetting (575/300 N/mm, 28/15 mm - FRC 60%). Får nog fundera ut någonting nytt till kommande säsong. Om jag bara får ekonomi till det ...
Daniel Östlund #92
www.sunksinglar.se
www.sunksinglar.se
- Kraniel
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 122
- Joined: Tue 10 Aug 2010, 14:23
- Location: Värmdö, Stockholm
- Contact:
Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994
Va? Har jag en bil? Har jag ett liv?
I fjol blev det bara en enda bankörning och då tog kopplingen slut. Så jag beställde en ny.
Äh, lika bra att byta motor om man ändå är där och gräver. BP4W. Nio hästar till, det kommer ju att ge mig nackfrakturer vid acceleration.
Det var någonting med diffen också. Lika bra att gräva lite här också. Kanske slipper växla ner till tvåan titt som tätt - om jag bara kommer ut på en bana någon gång ...
Fjädring lär ju vara viktigt, säger de som vet. Så jag skrev ett program för att ge mig förslag på fjädrar, krängare och dämpkurvor. Och så byggde jag ihop de här.
Och så blev det lite nya bussningar och krängarlänkar och ... va? Är det snart mitten av säsongen? Äh, ni ljuger. Oj då, SSM var visst fulltecknat. Nåväl, siktar väl på Gelleråsen dårå!
I fjol blev det bara en enda bankörning och då tog kopplingen slut. Så jag beställde en ny.
Äh, lika bra att byta motor om man ändå är där och gräver. BP4W. Nio hästar till, det kommer ju att ge mig nackfrakturer vid acceleration.
Det var någonting med diffen också. Lika bra att gräva lite här också. Kanske slipper växla ner till tvåan titt som tätt - om jag bara kommer ut på en bana någon gång ...
Fjädring lär ju vara viktigt, säger de som vet. Så jag skrev ett program för att ge mig förslag på fjädrar, krängare och dämpkurvor. Och så byggde jag ihop de här.
Och så blev det lite nya bussningar och krängarlänkar och ... va? Är det snart mitten av säsongen? Äh, ni ljuger. Oj då, SSM var visst fulltecknat. Nåväl, siktar väl på Gelleråsen dårå!
Daniel Östlund #92
www.sunksinglar.se
www.sunksinglar.se
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 223
- Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
- Location: Solna
Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994
Hur upplever du skillnaden mellan motorerna? 9 hk är inte jättemycket, hur är det med bredden på effektkurvan? Van som jag är med motorstarkare bilar så upplever jag NA 1.8 an som ganska spetsig (mappad av turbocenter).
Torbjörn
Torbjörn
Torbjörn Linderson
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994
Det är 35 anmälda till SSM så det är "bara" att tokskruva och vara med och köra nästa helg.
/Andreas E
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Kraniel
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 122
- Joined: Tue 10 Aug 2010, 14:23
- Location: Värmdö, Stockholm
- Contact:
Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994
Den enda skillnad jag har upplevt hittills är att den nya motorns insug tar med plats i motorrummet. Och att det tar en stund att få allting att sitta ihop med sig själv. Torrgasande bakom ratten är 7% sportigare nu. Nästa steg blir att försöka provstarta, när jag skruvat ihop allting och fyllt på med diverse vätskor. Får väl se om skräpet alls funkar, jag vet inte ens om kamremmen står rätt ...Torbjorn968 wrote:Hur upplever du skillnaden mellan motorerna? 9 hk är inte jättemycket, hur är det med bredden på effektkurvan? Van som jag är med motorstarkare bilar så upplever jag NA 1.8 an som ganska spetsig (mappad av turbocenter).
Torbjörn
Joo ... om inte diffen hade varit på semester i Karlstad så ... eller, rättare sagt är den nog på Mantorp i skrivande stund. Utan mig.Andreas E wrote:Det är 35 anmälda till SSM så det är "bara" att tokskruva och vara med och köra nästa helg.
Daniel Östlund #92
www.sunksinglar.se
www.sunksinglar.se
Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994
Oj, vad du har jobbat i det tysta!
Verkar som du har byggt en riktigt grym bil med den rätta specen.
Är du tillbaka på Öhlins?
Isf får du gärna smuggla ut några sådana dämpare till mig med.
Klarar du verkligen av att hantera alla de där skruvarna på dem...?
Verkar som du har byggt en riktigt grym bil med den rätta specen.
Är du tillbaka på Öhlins?
Isf får du gärna smuggla ut några sådana dämpare till mig med.
Klarar du verkligen av att hantera alla de där skruvarna på dem...?
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
- Kraniel
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 122
- Joined: Tue 10 Aug 2010, 14:23
- Location: Värmdö, Stockholm
- Contact:
Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994
Ja, tillbaka i ingenjörslivet ... rätt annorlunda. Nåväl, att hantera justeringar är inte så komplicerat, bara man vet vad man håller på med. Dämparna blev klara i dag (och lönekontot tömts på motsvarande belopp), så snart vet jag om mina hittepå-beräkningar fungerat.TPR wrote:Är du tillbaka på Öhlins?
Daniel Östlund #92
www.sunksinglar.se
www.sunksinglar.se