Hej!
Jag är relativt ny här på forumet och tänkte först presentera mig helt kort. Nybliven Miata-ägare och helt oerfaren inom racing-sammanhang, köpte Björn N:s fina -94 1,8 L som gått i cupen klass standard tidigare. Har hittills hunnit med att ta licens och delta i MSCC inledande klubbtävling på Ring Knutstorp för en dryg vecka sedan. Eftersom jag är hemmahörande i Helsingborg så kommer jag troligtvis att nöta asfalt mestadels på Knutstorp och Sturup till en början. Min målsättning är att rejsa tillsammans mer er i MX5-cupen när jag blivit lite mer varm i kläderna.
Anledningen till att jag lägger ut en tråd under detta ämne är att jag fått (minst)ett problem med motorn, som jag hoppas kunna få något tips om här. Kan tillägga att mina mekaniska färdigheter är synnerligen begränsade så även inom det området har jag en brant inlärningskurva framför mig.
Problemet med motorn visade sig för några dagar sedan då den ca 15 sek efter kallstart stannade med ett skorrande ljud, från tomgång. Vid återstartförsök hände ingenting förutom det skorrande ljudet. Det visar sig så småningom att kamremmen är helt skalad på kuggar en 6-7 cm vid kamdrevet vid vevaxeln. Såg verkligen inte bra ut.. Med kamremmen borttagen går motorn att dra runt för hand och en koll i cylindrarna visar inget onormalt. På med ny kamrem, spännare och rulle. En komptest visar OK värden på alla cylindrar. Nu provar vi att starta motorn. Den tänder direkt och går någorlunda rent på tomgång med undantaget av ett tydligt tickande från ventilerna, tickandet har inte hörts tidigare, åtminstone inte så tydligt. Efter ca 20 sekunder stannar motorn med samma skorrande ljud, och tråkiga resultat för den nya kamremmen.
Det verkar ju ganska klart att något låser sig i toppen medan vevaxeln fortsätter rotera ett kvarts varv och därmed skalar kamremmen. Frågan är vad som kan orsaka detta? Mekanikern som hjälpte mig med det som hittills är gjort i form av felsökning har inte så mycket uppslag att komma med. Han menade att det skulle kunna vara en krökt ventil, men borde inte det synts på komptestet i så fall?
Tacksam för alla idéer och inspel kring vad som kan vara orsaken till problemet. Och om inte annat så hoppas jag att vi ses ute på banorna i sommar
/Anders Lindgren
Motorproblem NA 1,8 L
Motorproblem NA 1,8 L
Anders Lindgren
MX-5 1.8 -94
MX-5 1.8 -94
Re: Motorproblem NA 1,8 L
Om kamremmen är korrekt spännd och spännhjulen fungerar som det skall skulle jag vridit runt kammarna och veven för sig för att känna om något gick trögt. Lyft ventilkåpan samtidigt och kika. Motorn är en non interference dvs ventiler och kolvarna kan inte gå ihop.
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
Re: Motorproblem NA 1,8 L
chriss wrote:Om kamremmen är korrekt spännd och spännhjulen fungerar som det skall skulle jag vridit runt kammarna och veven för sig för att känna om något gick trögt. Lyft ventilkåpan samtidigt och kika. Motorn är en non interference dvs ventiler och kolvarna kan inte gå ihop.
Bort med remen.
Tändstift ur!!
Nu ska då vevaxeln gå runt ganska lätt och jämnt.. ska inte ta imot alls.
Prova dra runt kamaxlarna var för sig. Ska gå lite "ojämnt" då du delvis kommer ha motstånd när du öppnar ventilerna samt att axeln kommer skutta till när ventilfjädrarna hjälper till o stänga ventiler. Jämför mellan axlarna.
Sen rapporterar du tillbaka till oss på forumet
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Re: Motorproblem NA 1,8 L
Tack för tipsen.
Bilen står på annan ort för tillfället så fortsatt felsökning blir först efter helgen. Återkommer med rapport.
Att motorn är av non-interference typ var nytt för mig. Det eliminerar ju åtminstone en möjlig felkälla.
Bilen står på annan ort för tillfället så fortsatt felsökning blir först efter helgen. Återkommer med rapport.
Att motorn är av non-interference typ var nytt för mig. Det eliminerar ju åtminstone en möjlig felkälla.
Anders Lindgren
MX-5 1.8 -94
MX-5 1.8 -94
- Kristian-j
- Posts: 8
- Joined: Fri 03 May 2013, 16:19
- Contact:
Re: Motorproblem NA 1,8 L
Detta var jätteintressant och lite overkligt. Ska det inte bra mycket till för att man ska rensa bort kuggar på remmen som tex att ventilerna går mot någon kolv...men nu går ju ventiler och kolv fria enl. uppgift.
Hur går det om man hyvlar toppen? Då kan det väl bli närkontakt vid felinställning av rem?
Dåliga drev på vev och kam? Knappast eller hur. Jättelös rem? Låter också inte troligt.
Hur går det om man hyvlar toppen? Då kan det väl bli närkontakt vid felinställning av rem?
Dåliga drev på vev och kam? Knappast eller hur. Jättelös rem? Låter också inte troligt.
Re: Motorproblem NA 1,8 L
Bättre sent än aldrig brukar det heta.. så här kommer en sen återkoppling kring de problem jag haft med min motor.
Det visade sig att haveriet orsakats av ett felande axiallager. Axiallagret ska fixera vevaxeln i längdled, med ett minimalt spel tillräckligt för att axeln ska kunna rotera. På min motor kunde vi mäta upp ett spel på 2-3 mm. Tillräckligt för att sätta igång en process som ganska snabbt fyller hela motorn med metall, slutligen tackade kammar och kamaxellager för sig och nöp. (Kammarna var ingen vacker syn kan jag säga.) Toppen kommer aldrig att se ett motorrum igen, blocket går möjligen att återanvända men det får bli en senare fråga. I brist på alternativ fick det bli en utbytesmotor som efter renovering nu äntligen sitter i bilen. Tur att det återstår lite av säsongen
Det visade sig att haveriet orsakats av ett felande axiallager. Axiallagret ska fixera vevaxeln i längdled, med ett minimalt spel tillräckligt för att axeln ska kunna rotera. På min motor kunde vi mäta upp ett spel på 2-3 mm. Tillräckligt för att sätta igång en process som ganska snabbt fyller hela motorn med metall, slutligen tackade kammar och kamaxellager för sig och nöp. (Kammarna var ingen vacker syn kan jag säga.) Toppen kommer aldrig att se ett motorrum igen, blocket går möjligen att återanvända men det får bli en senare fråga. I brist på alternativ fick det bli en utbytesmotor som efter renovering nu äntligen sitter i bilen. Tur att det återstår lite av säsongen
Anders Lindgren
MX-5 1.8 -94
MX-5 1.8 -94