Kalluft

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Kalluft

Post by Fredrik Henriksson »

Ser ju ut som en ganska genomtänkt lösning...

http://www.revlimiter.net/mods/duct.html
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Jari Olavison
Posts: 137
Joined: Sun 02 Mar 2008, 22:12
Location: Skövde

Post by Jari Olavison »

Har försökt kopiera detta med grejer som fanns i garaget :wink:

Vet dock inte hur mycket beräkningar som ligger bakom för utformningen av luftintaget, detta är gjort av Leif G.

Se om jag hittar nån bild...

Jo då, bilen går fasen så mycket fortare :wink: :D
Attachments
Filter1.JPG
Filter1.JPG (79.65 KiB) Viewed 1151 times
Filter2.JPG
Filter2.JPG (61.73 KiB) Viewed 1151 times
Last edited by Jari Olavison on Sun 15 Jun 2008, 20:27, edited 1 time in total.
Röd -93, öppet filter, luftintag, 4-2-1 Header, 2 1/4" Cat back, GAZ Pro, Hard dog Hard Core Ht, Mockaratt, OZ Super Tourismo 16 med Conti sport contact (Kosei Penta RT + Toyo 888 15")
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Jari Olavison wrote:Har försökt kopiera detta med grejer som fanns i garaget :wink:

Vet dock inte hur mycket beräkningar som ligger bakom för utformningen av luftintaget, detta är gjort av Leif G.

Se om jag hittar nån bild...

Jo då, bilen går fasen så mycket fortare :wink: :D
"Man tager vad man haver" funkar oftast kanon! :D
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Post by Magnus Pettson »

Det ser inte dumt ut :!: Måste funka helt enkelt :D
De e mycke nu...
User avatar
Jari Olavison
Posts: 137
Joined: Sun 02 Mar 2008, 22:12
Location: Skövde

Post by Jari Olavison »

Magnus Pettson wrote:Det ser inte dumt ut :!: Måste funka helt enkelt :D
Det är klart :? Om inte annat så har man ju slagit ihjäl några timmar och så är det roligare att öppna huven :wink:
Röd -93, öppet filter, luftintag, 4-2-1 Header, 2 1/4" Cat back, GAZ Pro, Hard dog Hard Core Ht, Mockaratt, OZ Super Tourismo 16 med Conti sport contact (Kosei Penta RT + Toyo 888 15")
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Ett annat sätt att ta ett djupt andetag... :shock:
Attachments
paulds_avatar.jpg
paulds_avatar.jpg (7.86 KiB) Viewed 1079 times
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Post by Peter Sandström »

Mina luftintag funkar ganska skapligt också. Denna är ansluten till CAI -boxen.. Tyvärr ganska klumpiga saker som kunde varit nåt hekto lättare..
Attachments
AUT_5801.JPG
AUT_5801.JPG (19.72 KiB) Viewed 1075 times
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Peter Sandström wrote:Mina luftintag funkar ganska skapligt också. Denna är ansluten till CAI -boxen.. Tyvärr ganska klumpiga saker som kunde varit nåt hekto lättare..
Lurar på att härma dig, har ju samma "ögon". Kanske är JR-kitet "cold air intake" en lite vassare lösning, men den verkar den inte säljas längre och jag har för mig att det kitet var riktigt dyrt...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:Lurar på att härma dig, har ju samma "ögon". Kanske är JR-kitet "cold air intake" en lite vassare lösning, men den verkar den inte säljas längre och jag har för mig att det kitet var riktigt dyrt...
Luftslang in från sidan framför kylaren direkt till filtret (fungerar bäst till filterbox).
Du snor lite luft från kylaren (om du har det riktigt tätt där nu) men du öppnar inga nya öppningar och kanter i fronten.
Det är rätt bra fart på luften i "munnen" också men kan vara knepigt att få lagom stor slang runt kylaren.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Niklas Falk wrote:
Fredrik Henriksson wrote:Lurar på att härma dig, har ju samma "ögon". Kanske är JR-kitet "cold air intake" en lite vassare lösning, men den verkar den inte säljas längre och jag har för mig att det kitet var riktigt dyrt...
Luftslang in från sidan framför kylaren direkt till filtret (fungerar bäst till filterbox).
Du snor lite luft från kylaren (om du har det riktigt tätt där nu) men du öppnar inga nya öppningar och kanter i fronten.
Det är rätt bra fart på luften i "munnen" också men kan vara knepigt att få lagom stor slang runt kylaren.
Får gå ut i garaget helgen och grotta lite brevid kylet och se hur det ser ut. Tror du att det är en lika bra lösning som JR-kitet?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Post Reply