Mazda Miata NC 160Hk...Standard.

Allt som rör MX-5 CUP
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Mazda Miata NC 160Hk...Standard.

Post by Josen »

2 x NC till skrotbilslånglopp 2014 ? :lol:
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Mazda Miata NC 160Hk...Standard.

Post by Torkel k »

Jaha... det var ju tråkigt. Så vad händer nu då? Kör du Mattafaran 2013 istället eller?
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Mazda Miata NC 160Hk...Standard.

Post by Andreas E »

Tråkigt att det inte gick att få till någon bra lösning - hade varit riktigt kul med en "entypsklass" med NC i framtiden. Skulle det inte gå att få till med ett petty-stag som går enkelt att montera av och på - typ detta:
http://www.good-win-racing.com/Mazda-Pe ... d=6EwBdxnJ

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Mazda Miata NC 160Hk...Standard.

Post by gokarting.nu »

...måste skriva :)


Varit på Göteborg sportvagnsklubbs körning på Falkenbergbanan.

Tog en av Nc bilarna, dom är helt standard.
Miatan är en helt suverän bil!!!

Körde 6 stinter, inte så mycket som ett gnissel från varken inredning eller bromsar. :up:

Synd att det inte går att bygga i båge/bur i bilen när den är såhär standard.
Den var jätterolig, trygg och fin.

Bromsarna upplevde jag som effektivare än mattafarans(Nb -98) men det kan ju vara däcken också.
Motorn gör jobbet, växlarna sitter, miatakänslan är "där" bara.

Skönt med vridet ut på rakan, diffen funkade perfekt, inte ett enda singelhjulspinn på något varv.



Skriver det igen: synd att det inte funkade med NC standard iden :bang2:

Tror Nc bilen med en sparco sprint stol, större krängare fram, r-däck på 16" fälg och ett trackdaykit från D2.
Hade räckt lååååångt.



.....men.....det finns en ...sak...

Hjälmen tog i cabben, är inte mer än 1,81 , fick ändå luta stolen förbi en bra körställning.
Ska man ha en sån här bil på banan, får man nog byta ut original stolen.
Och sätta stolen i absolut lägsta läget.

--------------------------------------------------------------------------------
Och en sak till ang miatister, banan hade många miata på besök.
Och det gick fort!

Att ingen av de jag såg idag, kör i standardklassen är synd o skam.
Många miator finns därute, att dom inte är med på rejshelgerna är så tråkigt.

(speciellt som Andreas E fått kämpa stenhårt för sin mästerskaptitel :))

Våra startfält hade varit A & B final t.om
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Mazda Miata NC 160Hk...Standard.

Post by Niklas Falk »

gokarting.nu wrote:.....men.....det finns en ...sak...

Hjälmen tog i cabben, är inte mer än 1,81 , fick ändå luta stolen förbi en bra körställning.
Ska man ha en sån här bil på banan, får man nog byta ut original stolen.
Och sätta stolen i absolut lägsta läget.
Det påminner mig om en reaktion när jag testade en NC för första gången, "varför har det flyttat cabrören?".
Varför är ju självklart (eftersom den viker annorlunda), men det betydde att stolen fick justeras lite för att få huvét mellan rören (detta utan hjälm). På 03an (som jag igår fick se körandes) hade jag huvét mellan cabrören så det tom gick att ha hjälm.
Undrar när första lättkrockade NC dyker upp i C med tunn hardtop, kreativ båge/bur etc (Alternativbesiktat kanske). :burnout:
Med tanke på att Andreas inte var långt från vettiga tider med originalMichelinare (56s tror jag det var), så finns det potential i bilen (sen vette katten om motorerna är lika tåliga, men det går att tuna fram lite effekt efter att ha bytt insug och avgas).
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Mazda Miata NC 160Hk...Standard.

Post by chriss »

Nu är jag inte helt insatt i detta men träffade en NC på Nürburgring för ett par veckor sedan.
Och mellan hans dåliga Engelska och min taskiga Tyska fick jag lov att ta några kort och tolkade att denna va "original" från Sverige ?

Image
Image
Image
Image
Image
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Mazda Miata NC 160Hk...Standard.

Post by chriss »

Blev en bonus bild också. Lite likheter kanske man hittar ;)
Chriss Rice
Göteborg
Anders R
Posts: 226
Joined: Thu 27 Jan 2011, 19:28

Re: Mazda Miata NC 160Hk...Standard.

Post by Anders R »

haha
ja vill man bygga en " standard " racerbil av en standard får man lida pin .
är det fortfarande nån som tror att denna standard bil skulle förbli standard o vara långasamare
i standard klassen med herr halibig ?

bygg en riktig bilav skiten istället o stå för det haha.

Kram från illern roos , ( tyst länge nu !! ) :banana:
Post Reply