Motorn dör efter ca 3 sek

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Motorn dör efter ca 3 sek

Post by Conny Lundell »

Hej!

Önskar lite hjälp med ett fel på min Eunos Roadster 1.8 1994.
Felet består i att när jag startar motorn så går den i ca 3 sek och sen tvär dör den vrider man om nyckeln igen så startar den och går i 3 sek ........... osv. :think2:
Felsökningen som jag har gjort är att kollat alla säkringarna, byglat soppa pumpen och det hörs att den går, har även bytat bränslefilter, ej mätt bränsletrycket ännu. Kan pumpen vara kass även om man hör att den går?
Har även lånat ett coil pack och LMM från en bil som funkar utan någon som helst skillnad. Skall också kolla felkoder när jag får fixat ett verktyg för det.
Jag kan nämna det också att bilen har varit igång för några veckor sen efter det att båge och huvudbrytaren var monterade felet har bara uppstått utan vidare.
Jag tar tacksamt emot tips och idéer om hur jag ska gå vidare med felsökningen. Kanske någon här känner igen felet? :bow: :bow: :bow:
Last edited by Conny Lundell on Sun 17 Mar 2013, 16:54, edited 1 time in total.
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Motorn dör efter ca 3 sek

Post by Niklas Falk »

Låter som ett sensorproblem (eller anslutning till sensor). CAS, MAF, TPS och vattentemp är väl de enda på en 94.
ECUn får med största sannolikhet ingen signal som talar om att motorn går och slår då av.

Det går att läsa på vad 94an använder för att gissa att motorn verkligen går (annorlunda än 89-93 och 95.5-97).
CEL? Testat att rensa den?

Rör sig varvräknaren? Tändspolarna skickar varvräknarsignal på en pinne (på 1994-1995.5), ECUn använder den för att tolka att den går. Ingen signal så slår den av. Tänsdspolar från 95.5-97 (OBD-II) har inte denna pinne, så om du försöker med fel tänsdspole så fungerar det inte.
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Motorn dör efter ca 3 sek

Post by Conny Lundell »

Niklas Falk wrote:Låter som ett sensorproblem (eller anslutning till sensor). CAS, MAF, TPS och vattentemp är väl de enda på en 94.
ECUn får med största sannolikhet ingen signal som talar om att motorn går och slår då av.

Det går att läsa på vad 94an använder för att gissa att motorn verkligen går (annorlunda än 89-93 och 95.5-97).
CEL? Testat att rensa den?
Hur menar du med att rensa den?
Vad jag har förstått så har tändspolarna återkoppling till ECU och CAS också. Skall se om jag får låna en CAS för att testa med.
TPS och MAF borde väl inte stänga motorn?
Bilen som jag lånat spolen av var samma årsmodell. Varvräknaren rör sig det har jag hunnit se.

Conny
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Motorn dör efter ca 3 sek

Post by Myran »

Conny Lundell wrote:
Niklas Falk wrote:Låter som ett sensorproblem (eller anslutning till sensor). CAS, MAF, TPS och vattentemp är väl de enda på en 94.
ECUn får med största sannolikhet ingen signal som talar om att motorn går och slår då av.

Det går att läsa på vad 94an använder för att gissa att motorn verkligen går (annorlunda än 89-93 och 95.5-97).
CEL? Testat att rensa den?
Hur menar du med att rensa den?
Vad jag har förstått så har tändspolarna återkoppling till ECU och CAS också. Skall se om jag får låna en CAS för att testa med.
TPS och MAF borde väl inte stänga motorn?
Bilen som jag lånat spolen av var samma årsmodell. Varvräknaren rör sig det har jag hunnit se.

Conny
TPS kan du kontroll-mäta den ska väl ge 0-5V beroende på hur du gasar om det är samma som på NB.
Luftmassemätaren borde vara så enkel att testa att du rycker kontakten och ser fall det blir någon skillnad.

Tändspolarna har ingen återkoppling till ECU utan är "dumma" dom får bara signal inget tillbaka. Därimot kan ju CAS vara dålig. Nu har jag ingen på min bil och osäker på hur den ser ut. Men borde gå ta loss den och snurra runt givaren så borde man höra hur det klickar i spridare och tändspolar.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Motorn dör efter ca 3 sek

Post by Conny Lundell »

Om man tittar på denna bild så ser det ut som att det finns en återkoppling till ECU
http://www.rivercityroad.com/garage/ign_theory.html
ignition94.png
1994-1995 Ignition I.8 Liter

1. The cam sensor sends signals to the engine computer unit (ECU) that tell it when each cylinder is ready for fuel and spark.
2. The ECU sends two drive pulses to the coil packs.to fire them.
3. The coil packs contain circuits that fire the coils and also send out a signal that goes both to the tachometer and back to the computer.
4. The tachometer reads the RPM

In 1996, the coil packs were changed and do not drive the tachometer. Instead, the computer drives it.

Har hittat hur man kan se om cas är ok. Lite omständigt då man måste ha tillgång till 5v.
http://www.rivercityroad.com/garage/cas_testing.htm
Om det visar sig att CAS är kass är det någon här som har har någon liggandes?
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Motorn dör efter ca 3 sek

Post by Conny Lundell »

Bilen är igång igen och som det verkar så är det tändninglåset som har varit problemet men jag är ej hundra på det.
Utav en slump så vred jag inte tillbaka nyckeln till läge off utan startade motorn direkt utan att vrida av och då gick motorn.
Så nu misstänker jag tändlåset. Någon som har någon synpunkt eller kommentar på detta med tändnings låset.

Conny L
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Motorn dör efter ca 3 sek

Post by Lejban »

Testa med detta:
testa ignition.png
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Motorn dör efter ca 3 sek

Post by Conny Lundell »

Lejban wrote:Testa med detta:
testa ignition.png
Jepp ska kolla upp detta. :up:
Har kollat en del på Miata.net och det verkar som man kan plocka isär låset och rengjöra kontaktytorna.
Kanske man skulle gjöra som du gjorde Tobias på din Eunos och skippa hela låset och sätta brytare och startknapp. :think2:
Blir säkert mycket billigare än ett nytt lås.

Conny
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Motorn dör efter ca 3 sek

Post by Conny Lundell »

Har mätt upp mitt tändlås och det var helt felfritt.
Har nu hittat var det var som orsakade mina problem. Ett kabelbrott till MAF.
Det som är konstigt är varför det gick att få igång motorn när man vrider om nyckeln från on läge utan att vrida tillbaka till off efter motorn dött? Visade sig efter provkörning att den inte gick riktigt vid belastning så då började jag felsöka på MAF och hittade detta kabelbrott. :banana: :banana:
Verkar som om CEL är sönder, fick inte någon felkod genom att bygla GND och Ten. Check engine lampan skall väl blinka om man har en felkod ifall man byglar? :think2:

Conny L
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
User avatar
Hans Hjertén
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 22
Joined: Thu 21 Aug 2008, 13:12
Location: Lidingö

Re: Motorn dör efter ca 3 sek

Post by Hans Hjertén »

Jag hade samma symtom för några år sen på min NB 98. Orsaken var att kontakterna på ECU'n var dränkta pga vatten under golvmattan (ECU'n sitter framför passagerarens fötter på min bil), pga läckage pga igentäppta dräneringshål för caben. Dessa måste rensas regelbundet, gärna med tryckluft. Jag fick ta loss trösklarna och vika upp matten och ställa in en avfuktare i bilen ett par dagar så torkade mattan fint. Kontaktspray på ECU'n gjorde också susen.
Mazda MX-5 NB MP62 -98
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Motorn dör efter ca 3 sek

Post by Conny Lundell »

Hans Hjertén wrote:Jag hade samma symtom för några år sen på min NB 98. Orsaken var att kontakterna på ECU'n var dränkta pga vatten under golvmattan (ECU'n sitter framför passagerarens fötter på min bil), pga läckage pga igentäppta dräneringshål för caben. Dessa måste rensas regelbundet, gärna med tryckluft. Jag fick ta loss trösklarna och vika upp matten och ställa in en avfuktare i bilen ett par dagar så torkade mattan fint. Kontaktspray på ECU'n gjorde också susen.
Detta som du nämner kollades och inga problem med vatten på min bil. Men det är som du säger noga att hålla rent i dräneringshålen så man inte får en massa vatten i trösklarna.
Felet jag hade bestod i att det hade blivet avbrott i en kabel till MAF så ECU fick inte några värden från den givaren och förmodligen stängde ner pga av detta.
Att man sedan kunde starta motorn om man inte vred tillbaka nyckeln till off utan startade från on läget direkt är väl någon typ av nödprogram inte vet jag.
Men motorn går fint nu och man har lärt sig en del nytt på kuppen. :banana:

Conny L
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
Post Reply