Dokumentation om dragvikt?

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
chriss

Dokumentation om dragvikt?

Post by chriss »

Jag vet att det sägs att Miatan inte får dra någonting men det finns alltid kryp hål och det verkar som NA får dra om man har rätt dokumentation!
Vad jag kan hitta är att NA kan man dra med men inte senare modeller. (det finns krokar som passar men inget som stödjer att bilen får dra.)

Är det någon som har någon dokumention om dragvikten på Miatan? Min handbok ligger tyvärr nerpackad inför flytt.

Diskutionen om vad bilen tål/är byggd för m.m är jag inte så jätte intresserad av. Tanken är att ha ett mini släp/ motorcykel släp med ett par däck och en verktygslåda. När man kommer till banan kan man bara kroka av istället för att lasta ur allting på marken :up:

Jag kommer förmodligen att få vända upp och ner på hela källaren för att få fram min handbok :banana:
Chriss Rice
Göteborg
Torkel k

Re: Dokumentation om dragvikt?

Post by Torkel k »

Det var ju ett tag sedan, men då jag tog med mig min Miata hem från USA hade den faktiskt dragkrok. Jag drog en liten släpvagn med en stor verktygslåda och 4 racehjul till och från banorna då jag körde Track days. Mycket praktiskt.

Svaret jag då (kan ha ändrats?) fick från SBP var att eftersom ingen model av Miatan kunde beställas från fabrik med dragkrok så fick inte heller eftermarknads-krokar monteras. Jag hade papper med spec från dragkrokstillverkaren samt intyg från Mazda i Glodsboro, NC att de inspekterat kroken och funnit den proffigt installerad, men det var ändå blank nej. Mazda ansåg inte att Miatan skulle ha dragkrok och därför kan den aldrig bli godkänd för att ha det i Sverige.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
chriss

Post by chriss »

Jag har fina intyg på en krok som går att montera men det jag faller på just nu är ett intyg på hur mycket Miatan får dra. Så iprincip behöver jag ett papper med en Mazda logga som står att den får dra xxxkg. Detta skall vara tillräckligt för att få kroken godkänt.
Men överlag så är inställningen att Mazdan inte va byggd för att dra med och ingen vill skapa ett sånt intyg.
Men i vissa handböcker står det dokumenterat att bilen får dra xkg, en sån vill jag få tag i!
Chriss Rice
Göteborg
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Niklas Falk »

För icke helbilsgodkända kan det gå att hänvisa att det finns de som lyckats att regga dragkrok i annat EU-land (lite diverse trailers som synts på bilder från kontinenten, kopplade till NA).
Annars är det ju bilregistrets "Max släpvagnsvikt" och "Max släpvagnsvikt obromsad" som styr (står det inget så är det rätt kört).

Att hänvisa att man får det i UK är kanske inte det bästa men försöka duger http://www.mx5oc.co.uk/forum/forums/p/9187/50108.aspx (dvs SVA nationellt godkända NA där de petat in en max släpvikt).
FWH

Post by FWH »

Det finns minst en NA i Sverige med godkänt drag.

http://www.mx-5.se/vbulletin/showthread ... med-sl%E4p
// Fredrik Hesse

Svart NBFL 1,8 Sport för banåka
Svart NA och svart ND för gatåka.

Vad är det för motorevenemang som händer i Stockholmsområdet?
http://www.fredrikhesse.com
Post Reply