Vilka bromsbelägg Na 1,8
Vilka bromsbelägg Na 1,8
Mina bromsbelägg är slut och tänkte fiska lite med vad ni andra använder.
Bilen går större delen på gatan och har vart tillräckligt nöjd med original belägg med lite fade när de börja blir varma och goa
Läst att Carbothech XP10 fram och XP8 bak är populärt, även Hawk belägg, red,green, yellow stuff?
Jag brukar förespråka friska orignal grejer men finns det nåt som biter lite till för samma peng så är jag villig att testa i år. Dessutom om sommar planerna håller så blir det en resa igenom alperna med bilen så att de tål lite extra värme skadar inte
Bilen går större delen på gatan och har vart tillräckligt nöjd med original belägg med lite fade när de börja blir varma och goa
Läst att Carbothech XP10 fram och XP8 bak är populärt, även Hawk belägg, red,green, yellow stuff?
Jag brukar förespråka friska orignal grejer men finns det nåt som biter lite till för samma peng så är jag villig att testa i år. Dessutom om sommar planerna håller så blir det en resa igenom alperna med bilen så att de tål lite extra värme skadar inte
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
Re: Vilka bromsbelägg Na 1,8
Jag vet att många tycks ha något emot EBC-beläggen (###-stuff) och att det var mkt strul med dem för några år sedan. Men läste innan jag köpte mitt första set att de gjordes om för några år sen och att de fungerar bättre nu för tiden.
Vet inte hur de var innan men jag har kört upp två set Red-stuff och är kalasnöjd med hur de fungerat, och jag har kört rejält hårt med dem. Mot slutet av något enstaka pass på Sveistad har jag kunnat känna av lite fade, men för det priset så tycker jag de är lysande och kommer sannolikt köpa dem igen när det börjar bli dags för nya. Men kan inte heller påstå att jag jämfört med någon av de dyrare märkena.
Jag kan dosera broms som jag vill och hårt nog för att låsa hjulen/få abs:en att kicka in, det räcker gott för mig.
Vet inte hur de var innan men jag har kört upp två set Red-stuff och är kalasnöjd med hur de fungerat, och jag har kört rejält hårt med dem. Mot slutet av något enstaka pass på Sveistad har jag kunnat känna av lite fade, men för det priset så tycker jag de är lysande och kommer sannolikt köpa dem igen när det börjar bli dags för nya. Men kan inte heller påstå att jag jämfört med någon av de dyrare märkena.
Jag kan dosera broms som jag vill och hårt nog för att låsa hjulen/få abs:en att kicka in, det räcker gott för mig.
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition
Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition
Re: Vilka bromsbelägg Na 1,8
Timmy du bromsar ju aldrig!
se bara här:
Hehe, seriöst så håller jag hel med timmy, det extra som "riktiga racebromsar" ge4r är inte värt för vad du ska använda dem till, dom dammar mycket mer och funkar dåligt när dom är kalla, dåligt som i; dom bromsar, men svårt med känslan.
se bara här:
Hehe, seriöst så håller jag hel med timmy, det extra som "riktiga racebromsar" ge4r är inte värt för vad du ska använda dem till, dom dammar mycket mer och funkar dåligt när dom är kalla, dåligt som i; dom bromsar, men svårt med känslan.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: Vilka bromsbelägg Na 1,8
Green och red kostar ca 500kr fram och räcker då gott för mina ända mål.
Klasas både Carbothech och hawk som "race belägg"?
Hawk ligger kring 1200kr fram o carbotech hittar jag ingen prisuppgift just nu.
Redstuff låter bra men skall jag ha red runt om för att behålla balancen? Jag/bilen är ganska oroliga vid hårda inbromsningar då baken blir väldigt lätt (och jag får inte plats med heel and toe). Kan det vara en fördel med original belägg bak som inte biter lika hårt?
Klasas både Carbothech och hawk som "race belägg"?
Hawk ligger kring 1200kr fram o carbotech hittar jag ingen prisuppgift just nu.
Redstuff låter bra men skall jag ha red runt om för att behålla balancen? Jag/bilen är ganska oroliga vid hårda inbromsningar då baken blir väldigt lätt (och jag får inte plats med heel and toe). Kan det vara en fördel med original belägg bak som inte biter lika hårt?
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
Re: Vilka bromsbelägg Na 1,8
Jappchriss wrote:Klasas både Carbothech och hawk som "race belägg"?
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: Vilka bromsbelägg Na 1,8
Jag har kört Redstuff runt om hela tiden och upplever inte bilen som det minsta nervös vid inbromsningar, är väldigt nöjd med balansen faktiskt. Men så har jag ju ABS vilket du kanske inte har så då vet jag inte om det är jämförbart.
Har sökt runt lite efter bromsbelägg till Sjuan nu i dagarna och det verkar som att allt för olika belägg fram och bak inte är någonting att rekommendera. Kör du original bak och race-belägg fram kommer du sannolikt få en bil som till en början bromsar mer bak, för att sedan övergå till en bil som bromsar mer fram efterhand som bromsarna värms upp.
Då föredrar jag nog att konsekvent inte ha helt perfekt balans, hellre än att någonstans på varv 4-5 tangera önskad bromsbalans och sen gå över åt det motsatta man började passet med.
Kanske till och med är så känsligt att bromsbalansen kann komma att variera från början av inbromsningen till slutet av den till och med?
Men det är bara ren spekulation från min sida. Har inte kört med avsevärt olika belägg nån gång. Någon annan kan säkert svara bättre på det.
Den här bilden visar hur olika Ferodos belägg biter vid olika temperaturer och visualiserar den eventuella problematiken ganska bra.
Har sökt runt lite efter bromsbelägg till Sjuan nu i dagarna och det verkar som att allt för olika belägg fram och bak inte är någonting att rekommendera. Kör du original bak och race-belägg fram kommer du sannolikt få en bil som till en början bromsar mer bak, för att sedan övergå till en bil som bromsar mer fram efterhand som bromsarna värms upp.
Då föredrar jag nog att konsekvent inte ha helt perfekt balans, hellre än att någonstans på varv 4-5 tangera önskad bromsbalans och sen gå över åt det motsatta man började passet med.
Kanske till och med är så känsligt att bromsbalansen kann komma att variera från början av inbromsningen till slutet av den till och med?
Men det är bara ren spekulation från min sida. Har inte kört med avsevärt olika belägg nån gång. Någon annan kan säkert svara bättre på det.
Den här bilden visar hur olika Ferodos belägg biter vid olika temperaturer och visualiserar den eventuella problematiken ganska bra.
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition
Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition
Re: Vilka bromsbelägg Na 1,8
Väldigt bra synpunkt. Det får vara lika runt om. Och lägga mer energi på cornerweight, hjulinställningar m.m
Hur låter redstuff? Alla bromsar kan låta lite, bara de inte är överdrivna att de alltid gnisslar när de är kalla..
Hur låter redstuff? Alla bromsar kan låta lite, bara de inte är överdrivna att de alltid gnisslar när de är kalla..
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
Re: Vilka bromsbelägg Na 1,8
Mina hörs inte det minsta. Inget gnissel eller nått. Och funkar skit bra kalla också.
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition
Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition
Re: Vilka bromsbelägg Na 1,8
Jag kör yellow-stuff och är mycket nöjd med tanke på att dom bara kostade runt 800kr för både fram o bak.
Green-stuff är ett "låg-dam" belägg som inte ska ge skitiga fälgar. Inget du vill ha.
Redstuff är lite bettigare lite sportigare
Yellow börjar närma sig race men är inte riktigt där.
Skulle säga att både red och yello är riktigt prisvärda.
Aldrig lyckats överhetta minna yellowstuff. rekomenderas
Green-stuff är ett "låg-dam" belägg som inte ska ge skitiga fälgar. Inget du vill ha.
Redstuff är lite bettigare lite sportigare
Yellow börjar närma sig race men är inte riktigt där.
Skulle säga att både red och yello är riktigt prisvärda.
Aldrig lyckats överhetta minna yellowstuff. rekomenderas
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Re: Vilka bromsbelägg Na 1,8
Tittat snabbt och red stuff ligger för kring 1000 lappen men 800kr för yellow låter fint det med. Vart hittar man yellow för 800kr?
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
Re: Vilka bromsbelägg Na 1,8
Var sjutton hittar ni yellow stuff fram och bak för 800:-????
Det är vad jag hittar som pris för frambelägg bara.
Det är vad jag hittar som pris för frambelägg bara.
Christopher Zell
NB 1998 grön - såld
NB 1998 grön - såld
Re: Vilka bromsbelägg Na 1,8
Jag köpte från mx5parts förra våren. Priserna kan ju ändras
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Re: Vilka bromsbelägg Na 1,8
Klart priserna varierar men det måste nästan varit kampanj. De ligger ju på 50+£ för ett set i regel.
Men om det är nån kampanj och bra växelkurs så.
Tänkte faktiskt i huvudsak på Yellowstuff som ju är rätt mycket dyrare märkte jag nu när jag jämförde. Trodde de kostade ungefär lika.
Men om det är nån kampanj och bra växelkurs så.
Tänkte faktiskt i huvudsak på Yellowstuff som ju är rätt mycket dyrare märkte jag nu när jag jämförde. Trodde de kostade ungefär lika.
Christopher Zell
NB 1998 grön - såld
NB 1998 grön - såld
Re: Vilka bromsbelägg Na 1,8
Då är det ca 1000 lappen som gäller för redstuff.
Får nog bli det, samma peng som original men med lite extra bett
Får nog bli det, samma peng som original men med lite extra bett
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
Re: Vilka bromsbelägg Na 1,8
Enligt 949 racing skall det vara samma kvalite fram och bak med ABS broms. Carbotech XP 10 verkar ha ett bra grepp ,my 06, och bästa alternativet för MX5 racers men någon hade synpunkter på livslängd. Pean, som säljer Carbotech offererar XP8 bak.
Hur står sig Hawk HT 10? Även här offereras en annan kvalite bak.
Är det någon som provat Performance Frictions belägg? Dyra?
Min NB skall bara gå bana i princip, vad rekommenderar ABS åkarna?
Hälsningar
Leif
Hur står sig Hawk HT 10? Även här offereras en annan kvalite bak.
Är det någon som provat Performance Frictions belägg? Dyra?
Min NB skall bara gå bana i princip, vad rekommenderar ABS åkarna?
Hälsningar
Leif
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Vilka bromsbelägg Na 1,8
XP10 runt om kan vara en bra början, sen får du justera efter hur det känns. Själv bytte jag till XP12 fram för att få lite bättre värmetålighet.
Men det är lite personligt, och bra kylslangar fram gör det mycket billigare i beläggskonsumption.
Men det är lite personligt, och bra kylslangar fram gör det mycket billigare i beläggskonsumption.